از روز گذشته آخرین مرحله اعلام حساب بانکی سرپرست خانوار برای دریافت یارانه نقدی در کشور آغاز شده است. سرپرستان خانوار در استان‌های تهران، قم و قزوین که فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را پر کرده‌اند و به دریافت یارانه نقدی تمایل دارند، از دیروز به مدت ۱۰ روز می‌توانند به اعلام حساب بانکی سرپرست خانوار در سامانه اینترنتی www.refahi.ir اقدام کنند. به گزارش ایسنا، سرپرست خانوار می‌تواند با مراجعه به این پایگاه اینترنتی با وارد کردن شماره ملی، سریال شناسنامه و شماره کارت الکترونیکی بانکی یا شماره حساب بانکی، اطلاعات خود را ثبت کند. در این پایگاه اینترنتی خطاب به سرپرست خانوار آمده‌ است: «ضمن قدردانی از مشارکت جنابعالی در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها پیشنهاد می‌شود، چنانچه دارای تمکن مالی برای امرار معاش خود و خانواده محترم‌تان هستید، از دریافت یارانه صرف‌نظر نمایید. این اقدام خیرخواهانه و خداپسندانه جناب‌عالی کمک به افزایش سهم افراد محروم یا افراد با درآمد پایین خواهد کرد. بدیهی است از هر زمان که تمایل به دریافت یارانه داشته باشید می‌توانید با مراجعه به همین سایت و درج مشخصات و اعلام شماره حساب خود از یارانه نقدی برخوردار شوید.» مرکز ۲۴ ساعته پاسخگویی به سوالات مربوط به سامانه اعلام حساب خانوار نیز راه‌اندازی شده است. شماره ۰۰۱۷-۹۰۰-۹۰۰ بدون نیاز به پیش شماره از طریق تلفن ثابت و شماره ۴۸۰۳۱۲۲۲-۰۲۱ از طریق تلفن ثابت و همراه آماده پاسخگویی به سوالات هموطنان در خصوص سامانه اعلام حساب خانوار است. همچنین به برخی سوالات احتمالی در این زمینه پاسخ داده شده است. تعدادی از این سوالات به این شرح است:

در صورت تغییرات در اطلاعات خانوار اعم از فوت یکی از افراد خانواده، تولد فرزند، یا ازدواج، برای اعلام تغییرات در اطلاعات اقتصادی خانوار چه باید کرد؟

ـ تغییرات شناسنامه‌ای ایجاد شده در فرم اطلاعات اقتصادی خانوار به صورت خودکار با استعلام از سازمان ثبت احوال توسط مرکز آمار ایران اعمال می‌شود.

در صورت فوت سرپرست خانوار و یا تشکیل خانوار جدید چگونه می‌توان شماره حساب را در سیستم ثبت کرد؟

ـ پس از اصلاح خودکار اطلاعات اقتصادی خانوار توسط مرکز آمار ایران، این دسته افراد می‌توانند در مهلت‌هایی که اعلام عمومی‌می‌شود به سامانه مراجعه و شماره حساب خود را ثبت کنند.

سرپرست خانوار به سامانه برای ثبت شماره حساب مراجعه می‌کند، سامانه برای وی شماره حساب ثبت و تائید شده‌ای را با اعلام ۴ رقم آخر شماره حساب (کارت) نمایش می‌دهد. در صورتی که وی چنین حسابی با این شماره یا در این بانک ندارد، در این صورت چه باید کرد؟

ـ در صورت مواجهه به این موارد، ‌به نزدیک‌ترین شعبه بانک اعلام شده مراجعه و موارد را از آنها پیگیری نمایند.

در صورت تغییر شماره سریال شناسنامه چه باید کرد ؟

ـ در صورت تعویض شناسنامه به هر علتی از شماره سریال شناسنامه جدید استفاده کنید.

چرا با اینکه ما در پست بانک هیچگونه حسابی نداریم، ولی سیستم این گزینه را ستاره‌دار کرده است؟

ـ در صورتی که در بانک‌های اعلام شده توسط سیستم حسابی ندارید یا حساب‌های شما قدیمی ‌است و نمی‌خواهید از آنها استفاده کنید، بانک دیگری را انتخاب کرده و شماره حساب خود را برای بررسی اعلام کنید. پس از بررسی و تائید، شماره حساب اعلام شده ثبت نهایی می‌شود.

با توجه به اینکه شماره کارت‌های بانک سپه ۱۳ رقمی ‌می‌باشد، در این مورد چه باید کرد؟

ـ شما می‌توانید با مراجعه به بانک سپه شماره ۱۶ رقمی ‌جدید کارت خود را دریافت کنید یا فقط شماره حساب خود را در سایت ثبت کنید.

اگر فردی در استان A اقدام به تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی کرده باشد و در حال حاضر در استان B ساکن باشد، برای افتتاح حساب چگونه باید اقدام کند؟

ـ این دسته از افراد باید هنگامی‌ که استان A (استانی که در سال ۱۳۸۷ اقدام به تکمیل فرم اقتصادی خانوار خود کرده‌اند) جهت ثبت‌نام در سامانه معرفی گردید اقدام به ثبت حساب خود نمایند.