حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق ابراز امیدواری کرد که تحولات خوبی را در رابطه با تشکیل دولت عراق در ۲۰ روز آینده شاهد باشیم. دانایی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آینده روابط ایران و عراق تصریح کرد: روابط دو کشور در چارچوب روابط دوستانه و دو کشور همجوار است که دوست دارند به خوبی در کنار هم باشند.

سفیر ایران در عراق درباره برخی واکنش‌ها درباره اظهارات وی در کنفرانس خبری‌اش گفت: این نوع واکنش‌ها را رد می‌کنم و معتقدم برداشت‌ها از صحبت‌های من درست نبوده است.

وی درباره واکنش ایاد علاوی به سخنانش گفت: تصور می‌کنم یا صحبت‌های مرا نخوانده‌اند یا اگر از دیگران شنیده‌اند به طور کامل صحبت‌هایم منتقل نشده است.

دانایی فر که به تازگی دیدارهایی را به منظور آغاز دوره ماموریتش با مسوولان عراقی داشته است، در این دیدارها ضمن ابراز تمایل برای توسعه روابط دو کشور تاکید کرده است: دولت جدید عراق باید به دور از تنش‌ها، با حضور ملت‌ عراق و در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل شود.

وی همچنین در سخنانش هر گونه دخالت ایران در امور داخلی عراق را تکذیب و اعلام کرده است که تنها ملت عراق می‌تواند عهده‌دار تشکیل دولت جدید باشد. با وجود این‌، ایاد علاوی‌، نخست وزیر سابق عراق و رییس فهرست العراقیه گفته بود که اظهارات دانایی‌فر مبنی بر اقامه دعوی علیه کسانی که ایران را به دخالت در امور عراق متهم می‌کنند، غیرمسوولانه است. علاوی پس از این سخنان، اخراج سفیر جدید ایران از بغداد را نیز خواستار شده بود.

به گزارش ایسنا،‌ حسن دانایی‌فر پیش از این، به مدت پنج سال دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق بوده است و نیز در دو دهه گذشته عمدتا در امور اقتصادی و پروژه‌های عمرانی مشارکت داشته است. وی به تازگی به عنوان سفیر ایران در عراق جایگزین حسن کاظمی قمی شده است.