اصلاح قیمت‌ها با واریز یارانه‌‌ها همزمان نخواهد بود

عکس: خبرگزاری فارس

مبلغ نقدی یارانه‌ها به طور کامل قابل‌برداشت است

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی با اشاره به تاخیر ایجاد شده در تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها به دلیل برخی ایرادهای وارد شده به این موضوع اعلام کرد: به محض ابلاغ این قانون به رییس‌جمهور در هفته گذشته، موضوع مطرح و با انتخاب رییس سازمان، ساختار سازمانی مربوطه تشکیل شده است. به گزارش ایسنا، فرزین در همایش «هدفمند کردن یارانه‌ها و تحقق عدالت اجتماعی» که صبح دیروز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، افزود: در حال حاضر جلسات رییس سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها با معاونت توسعه منابع انسانی رییس‌جمهور آغاز شده و کار طراحی ساختار سازمانی به سرعت در حال پیشروی است.

وی با اشاره به اظهارات رییس‌جمهور مبنی بر اینکه مبلغ نقدی یارانه‌ها مهر ماه به حساب مردم واریز می‌شود، یادآور شد: مطمئنا اصلاح قیمت‌ها با واریز یارانه‌ به حساب مردم همزمان نخواهد بود و اصلاح قیمت‌ها پس از واریز وجوه اجرایی می‌شود. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی ادامه داد: مبلغ نقدی یارانه‌ها به طور کامل قابل‌برداشت است که آیین‌نامه ویژه‌ای نیز در این باره توسط هیات دولت تصویب شده است.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی ویژه‌ای نیز برای ماده «۸» قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تدوین شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس این آیین‌نامه بخشی از یارانه‌ها که باید در اختیار تولید‌کنندگان قرار گیرد، به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود و دستگاه‌ها نسبت به معرفی تولید‌کنندگانی که باید از آنان حمایت شود، به بانک‌های عامل اقدام می‌کنند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: همه این یارانه‌ها به صورت جبران زیان و بدون بازگشت در اختیار تولید‌کنندگان قرار نمی‌گیرد، بلکه بخش زیادی به صورت یارانه‌ سود تسهیلات و در قالب وام به تولید‌کنندگان پرداخت می‌شود.

تشکیل هیاتی برای رسیدگی به شکایات مردم و تولیدکنندگان

به گزارش ایسنا، وی همچنین به تشکیل هیاتی برای رسیدگی به شکایات مردم و تولید‌کنندگان اشاره کرد و یادآور شد: به عنوان مثال ممکن است، سازمان هدفمندی یارانه‌ها در آینده شخص یا تولید کننده‌ای را مستحق دریافت یارانه‌ ندانسته و از ادامه پرداخت یارانه‌ امتناع کند، بر این اساس امکان شکایت به هیات مذکور وجود دارد. فرزین در مورد بسته‌های حمایتی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز این طور توضیح داد: اقدامات غیرقیمتی که در کنار اصلاح قیمت‌ها توسط دستگاه‌ها انجام می‌شود، در قالب این بسته‌ها تعریف شده است که سازمان‌ها با دریافت مبالغی نسبت به اجرای آن اقدام می‌کنند. وی در ادامه با اشاره به اینکه در فاز نخست اجرای طرح بالغ بر ۶۸ میلیون نفر اطلاعات خود را در مرکز آمار ثبت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ۸۶ درصد این افراد تاکنون اقدام به ثبت حساب بانکی در ۲۶ استان کشور کرده‌اند که قطعا بخشی از کسانی که شماره حساب خود را ثبت نکرده‌اند، از دریافت یارانه‌ها منصرف شده و بخش دیگر به هر دلیلی به‌رغم میل باطنی، موفق به ثبت شماره حساب نشده‌اند که برای این گروه مهلت مجدد تعیین می‌شود. فرزین بیان کرد: در حال حاضر دو دغدغه‌ در میان مردم وجود دارد؛ نخست دغدغه‌ ثبت حساب بانکی و دوم دغدغه‌ ثبت فرم مرکز آمار برای کسانی که هنوز موفق به این کار نشده‌اند، بر این اساس گروه نخست در مهلت معین شده پس از اتمام ثبت حساب بانکی در سراسر کشور می‌توانند اقدام به ثبت شماره حساب خود کنند و گروه دوم نیز در مهلتی که در آذر ماه برای اصلاح اطلاعات حساب تعیین شده است، می‌توانند فرم مرکز آمار را تکمیل کنند.

شناسایی کسانی که مستحق دریافت یارانه‌ نیستند

وی با تاکید بر اینکه طی یک پروسه زمانی می‌توانیم کسانی را که مستحق دریافت یارانه‌ نیستند، شناسایی کنیم، به تبعات مثبت اجتماعی خود انصرافی این افراد اشاره و درخواست کرد که این گروه خودشان از دریافت یارانه‌ انصراف دهند و بدانند که در این صورت این مبلغ در اختیار کسانی که نیاز بیشتری دارند قرار می‌گیرد. به گزارش ایسنا، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه فرآیند اصلاح قیمت و پرداخت یارانه‌ها از نیمه دوم امسال آغاز می‌شود، اضافه کرد: این موضوع دو سال است که با تشکیل کارگروه طرح تحول اقتصادی در دستور کار دولت قرار دارد، علاوه بر این در دولت نهم نیز به این موضوع پرداخته شده بود.

روش کنونی قابل‌ادامه نیست

وی در ادامه با تاکید بر اینکه طرح موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها به برنامه سوم بر می‌گردد، ادامه داد: در حالی که مواد قانونی ویژه ای در قوانین برنامه سوم و چهارم توسعه در این خصوص پیش‌بینی شده بود، دولت‌های گذشته به هر دلیلی از اجرای آن سر باز زدند و ضرورت و اهمیت اجرای آن با تاخیر ایجاد شده بیشتر شد، چنانچه گویی گلوله برفی کوچکی بر شیب کوهستان روز به روز بزرگ‌تر و خطرناک‌تر شده است. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی تاکید کرد: روش کنونی پرداخت یارانه‌ها دیگر قابل‌ادامه نیست و چاره‌ای جز تغییر این روش نداریم. وی با اشاره به اینکه برخی از این طرح با عنوان حذف یارانه‌ها یاد می‌کنند، تاکید کرد که این تلقی صحیح نیست و دولت مطابق قانون همه یارانه‌ای را که باید به مردم بپردازد، در قالب متفاوتی پرداخت می‌کند. به گزارش ایسنا، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی در توضیح موضوع خوشه‌بندی‌ها نیز اظهار کرد: مجلس تاکید دارد که یارانه‌ باید متناسب با درآمد به مردم پرداخت شود ما نیز در ابتدا بنا داشتیم بر اساس معیارهایی که در کارگروه پیش‌بینی شده است، مردم را در سه گروه دسته‌بندی و به آنان متناسب با درآمدشان یارانه‌ پرداخت کنیم، اما به دلیل مشکلات پیش آمده تصمیم‌ بر این شد که در مرحله نخست به همه متقاضیانی که فرم مرکز آمار را تکمیل و شماره حساب بانکی خود را اعلام کرده‌اند، یارانه‌ تعلق گیرد.

آذرماه؛ آخرین فرصت برای تکمیل فرم اطلاعات

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی درباره خانواده‌هایی که فـرم اطلاعات اقتصادی را تکمیل نکرده‌اند، گفت که این خانوارها از آذرماه می‌توانند نسبت به تکمیل فرم خود اقدام کنند. به گزارش واحد مرکزی خبر، فرزین گفت: کسانی هم که از سال ۱۳۸۷ فرم اطلاعات اقتصادی را پر کرده‌اند و تغییراتی در خانواده شان ایجاد شده است، تغییرات بـه صورت خودکار اعمال می‌شود. وی افزود: پـایگاه اطلاع‌رسانی ستاد هدفمند‌سازی یـارانه‌ها به سایت سازمان ثبت احوال متصل است و تمام فوت‌ها، تولدها و طلاق‌ها به صورت خودکار اعمال می‌شود. به گفته وی، سرپرستان خانواده‌های جدید هم می‌توانند به سایت رفاهی دات آی آر مراجعه و شماره حساب دریافت یارانه را اعلام کنند.