دنیای اقتصاد - معاون وزیر کار از افزایش نرخ بیکاری به ۶/۱۴ درصد در فصل بهار سا‌ل‌جاری خبر داد. طبق آمارهای رسمی دولت، این شاخص مهم اقتصادی که در پاییز سال ۸۷ معادل ۵/۹ درصد بود از همین فصل روند صعودی خود را در یک حرکت خزنده آغاز کرده و در زمستان ۸۸ به ۴/۱۰ درصد، در بهار ۸۸ به ۱/۱۱ درصد، در زمستان ۸۸ به ۱/۱۴ درصد و بالاخره در بهار سال‌جاری به ۶/۱۴ درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری از سال ۸۴ به این سو، نزولی بود اما از پاییز ۸۷ روند صعودی به خود گرفته است. رویداد

حرکت صعودی بیکاری در کشور

نرخ بیکاری در بهار سال جاری ۶/۱۴ درصد اعلام شد

معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزیر کار و امور اجتماعی از افزایش نرخ بیکاری در بهار امسال خبر داد.

حمید حاجی عبدالوهاب در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری بهار امسال به ۶/۱۴ درصد رسیده است، گفت: این عدد در زمستان سال گذشته ۱/۱۴ درصد بود که نشان‌ می‌دهد، در سه ماه اول سال جدید افزایش نیم درصدی داشته است. وی همچنین بروز خشکسالی در تعدادی از استان‌ها مانند استان فارس و افزایش خروجی‌های دانشگاه را از عوامل عمده افزایش نرخ بیکاری دانست.

گفتنی است پیش از این نرخ بیکاری بهار سال گذشته ۱/۱۱ درصد و تابستان و پاییز گذشته ۳/۱۱ درصد اعلام شده بود. همچنین پیش از این مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری سال گذشته را ۹/۱۱ درصد اعلام کرده‌است.

رشد نرخ بیکاری در بهار ۸۹ در حالی از سوی معاون وزیر کار و امور اجتماعی اعلام می‌شود که هفته گذشته مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی از رشد نرخ بیکاری سال گذشته، از نزدیک شدن نرخ بیکاری به ۱۲ درصد خبر داده بود. بر اساس این گزارش، بررسی روند کاهش و افزایش نرخ بیکاری در کشور طی سال ۸۸ و همچنین مقایسه آن با سال ۸۷ نشان می‌داد که علاوه‌بر افزایش ۵/۱ درصدی نرخ بیکاری کل کشور نسبت به سال ۸۷ از ۴/۱۰ به ۹/۱۱ درصد، در ۲۲ استان نیز نرخ بیکاری دو رقمی بوده است و تنها ۸ استان توانسته‌اند به نرخ بیکاری تک رقمی دست یابند. بررسی وضعیت افزایش نرخ بیکاری نیز از رشد بیکاری سال ۸۸ در ۲۱ استان حکایت دارد که فقط استان مرکزی توانست نرخ بیکاری دو رقمی ۸/۱۱ درصدی سال ۸۷ خود را به ۲/۱۱ درصد در سال ۸۸ کاهش دهد.

گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در حالی نرخ بیکاری کشور در سال ۸۸ را ۹/۱۱ درصد اعلام کرده که آمار بانک مرکزی نیز از رشد خزنده این نرخ از پاییز ۸۷ به این سو حکایت دارد. براساس آمار رسمی بانک مرکزی، نرخ بیکاری که در پاییز ۸۷ معادل ۵/۹ درصد بود در زمستان ۸۷ به ۴/۱۰ درصد، در بهار ۸۸ به ۱/۱۱ درصد و بالاخره در پاییز ۸۸ به ۳/۱۱ درصد افزایش یافته است که با توجه به رقم ۹/۱۱ درصدی بیکاری برای کل سال ۸۸ به نظر می‌رسد این روند در زمستان ۸۸ تشدید شده باشد. روند جدید در نرخ بیکاری کاملا متفاوت با روندی است که از سال ۸۴ به صورت نزولی بر این شاخص حکمفرما بود. به این صورت که نرخ بیکاری از ۵/۱۱ درصد در سال ۸۴ به ۳/۱۱ درصد در سال ۸۵،‌ سپس ۵/۱۰ درصد در سال ۸۶ و بالاخره ۴/۱۰ درصد در سال ۸۷ کاهش یافته بود.