جزئیات مقابله با تحریم‌ها

عکس: ایرنا

معاون اول رییس‌‌جمهور گفت: الان وضعیتی پیش آمده که هر کس به هر قیمت از طریق پول و هزاران راه دیگر و به بهانه جنگ و مسائل دیگر می‌خواهد مدرک بگیرد؛ در حالی که از سواد خبری نیست. به گزارش فارس، محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌ جمهور صبح دیروز دوشنبه در سومین روز از اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد‌، با بیان اینکه بعضی از اینکه بعضی از مدعیان اقتصاد حتی نمی‌توانند اقتصاد مقدماتی را در دوره راهنمایی آموزش بدهند، گفت: دانشگاه‌ها را تبدیل به کارخانه مدرک کردند و بسیاری از دانشگاه‌ها برای مدرک فروختن ساخته شده‌اند.

تا سال آینده صد در صد قطعات بخش نفت در داخل تولید می‌شود

معاون اول رییس‌‌جمهور با تاکید بر اینکه باید در دنیا سرآمد باشیم و این مسیر را طی می‌کنیم، به تحریم علیه کشورمان از سوی کشورهای صاحب ننگ و ظلم و سلطه‌جو اشاره کرد و به بیان سابقه تحریم‌ها و قطعنامه‌های صادر شده علیه ایران در تاریخ پرداخت و یادآور شد: تا قبل از دولت احمدی‌نژاد حتی پیچ و مهره‌های مورد استفاده صنعت نفت را از انگلیس می‌خریدند. اما در دولت احمدی‌نژاد کاری صورت گرفت که قرار است تا سال آینده صد در صد قطعات بخش نفت در داخل تولید شود.

معاون اول رییس‌‌جمهور تاکید کرد: برای مقابله با تحریم‌ها دلار و یورو را از سبد ارزی کشور خارج می‌کنیم و جای آن ریال و پول هر کشوری که با ما همکاری کند را قرار می‌دهیم. وی در ادامه با اشاره به صدور قطعنامه‌های مختلف علیه ایران از سال ۲۰۰۶ تاکنون افزود: این قطعنامه‌ها به‌زعم آنها فلج‌کننده بوده است، اما ما با اقدامات حساب شده‌ای آنها را دور زدیم و مزه تحریم‌ها را فهمیدیم و در بخش‌های مختلف از جمله ساخت هواپیما، تانک و ماشین و همچنین اختراعات و اکتشافات پیشرفت کردیم و استعدادهایمان درخشان شد. معاون اول رییس‌ جمهور سازمان ملل را بی‌خاصیت و وابسته توصیف کرد و گفت: ۲۷ کشور اروپایی تحریم جدیدی علیه ایران انجام دادند و استرالیایی‌ها که یک مشت گله‌دار هستند نیز به آنها پیوسته‌اند.

در مقابله با تحریم باید یک شیوه جدید اقتصادی طراحی کنیم

وی با بیان اینکه در مقابله با تحریم باید یک شیوه جدید اقتصادی طراحی کنیم و به ریش آنها بخندیم، به تلاش بی بی سی برای ایجاد جنگ روانی در ایران درباره تحریم‌ها اشاره و اظهار کرد: بی بی سی فیلم پخش کرد که در آن یک زن با یک تعمیر کار تماس می‌گیرد وقتی تعمیر کار می‌آید، می‌گوید تحریم هستیم و قطعات در کشور وجود ندارد. اما شما ببینید اینها چقدر بی‌شرف هستند که فیلم درست می‌کنند و جنگ روانی راه می‌اندازند.

راه‌ها را همواره کردیم که یک ایرانی در اثر تحریم ضرر نکند

معاون اول رییس‌ جمهور یادآور شد: از ۶ ماه پیش می‌دانستیم که آنها چه می‌خواهند بگویند و به همین دلیل جلسه گذاشتیم و راه‌ها را همواره کردیم که یک ایرانی در اثر تحریم ضرر نکند.

وی با اشاره به ۲۱میلیارد دلار مبادلات اقتصادی ایران با اروپا خاطرنشان کرد: از این مبلغ ۳ میلیارد آن را ایران می‌فروشد و ۱۷ میلیارد را اروپایی‌ها به ایران می‌فروشند که آن هم سویا ذرت و گندم درجه ۳ برای خوراک چهارپایان است که این را قطع خواهیم کرد و وسایل و قطعات حساس را جوانان ایرانی خواهند ساخت که البته این موضوع زمان نیاز دارد.

ساخت قطعات بخش صنعت به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود

به گفته معاون اول رییس‌‌جمهور، احمدی نژاد به وزیر صنایع دستور داد که ساخت قطعات بخش صنعت را به دانشگاه‌ها واگذار کنند.

با قطع مبادله با اروپا ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در اروپا بیکار می‌شوند

معاون اول رییس‌ جمهور درباره راهکارهای مقابله با تحریم‌ها گفت: ساخت همه قطعات را به دانشگاه‌های مهندسی و فنی و بخش خصوصی واگذار کردیم که در این صورت با قطع مبادله با اروپا ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در اروپا بیکار می‌شوند و به همین میزان در ایران اشتغال ایجاد می‌شود که این ضربه اول به آنها است.

رحیمی افزود: پس از ساخت قطعاتی که به غرب وابسته بودیم، برای همیشه رها می‌شویم و آن موقع نوبت ما می‌شود که غربی‌ها را تهدید کنیم و معلمان ما آنها را ادب کنند و درس انسانیت و اخلاق به آنها بدهند.

اگر راه را ببندیم باید یک مسیر ۱۱روزه را ۱۱ ماهه طی کنند

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی توسط ۴ پیمانکار ایرانی که در ماه‌های قبل انجام گرفته، ادامه داد: این مبلغ بیشتر از کل بودجه بخش عمرانی است که ما آن را به ۵۰ هزار میلیارد تومان خواهیم رساند و هر فازی که راه می‌افتد، ۱۰ میلیون دلار در روز درآمد دارد و تقریبا جایگزین نفت می‌شود. معاون اول رییس‌‌جمهور به جایگاه جغرافیایی ایران اشاره کرد و گفت: ایران روی یک چهار راه ارتباطی بین قاره‌ها قرار دارد و اگر راه را ببندیم آنها باید برای یک مبادله و تبادل کالا، یک مسیر ۱۱ روزه را ۱۱ ماه طی کنند.

دلار و یورو را نجس می‌دانیم

رحیمی جلوگیری از جذب سرمایه‌گذاری خارجی را یکی دیگر از اهداف تحریم‌ها ذکر کرد و با بیان اینکه امسال در جذب سرمایه‌گذاری در دنیا رتبه ششم را کسب کردیم، افزود: دلار و یورو را از سبد ارزی خارج خواهیم کرد و جای آن ریال و پول هر کشوری که با ما همکاری کند را قرار می‌دهیم؛ چرا‌ که این ارز‌ها را نجس می‌دانیم و نفت را هم به دلار و یورو نخواهیم فروخت، چرا‌ که اگر دلار و یورو شکسته شود، آنها شکست می‌خورند. به اندازه کافی بانک خریدیم و تاسیس کردیم

وی اخلال در فعالیت بانک‌ها را هدف دیگر تحریم‌ها دانست و گفت: برای مقابله با این کار به اندازه کافی هم بانک خریدیم و هم بانک تاسیس کردیم. معاون اول رییس‌‌جمهور به بیمه P&D که مخصوص کشتی‌های باری و آلودگی‌ها است، اشاره کرد و گفت: برای این بیمه میلیون‌ها پول به جیب آنها می‌ریختیم که آنها تحریم کردند، اما ‌درحالی که ۱۳ شرکت بیمه P&D وجود دارد، ایران چهاردهمین آن‌ را تاسیس کرد و اعلام کردیم تا کشتی‌های خارجی بیایند و آنها را بیمه کنیم.

در یکی دو سال آینده ۱۵میلیون لیتر بنزین روزانه صادر می‌کنیم

رحیمی با اشاره به تحریم بنزین علیه ایران خاطرنشان کرد: باید روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم؛ اما جوری طراحی کردیم که در یکی دو سال آینده همین مقدار را صادر کنیم.

وی تحریم‌ها در بخش کشتیرانی را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: بخشنامه‌ای ابلاغ کردیم که تمام بخش‌های خصوصی، حقوقی و حقیقی بارهای خود را فقط به کشتی‌های ایرانی بدهند.

از دفتر رهبری کمک گرفتم تا تبلیغات اجناس آلمانی، انگلیسی و کره‌ای از سطح شهر جمع شودمعاون اول رییس‌ جمهور تحریم کالاهای دشمن را یکی از راه‌های مقابله با تحریم غرب علیه ایران ذکر و خاطرنشان کرد: شما خیابان‌های تهران را ببینید که چه وضعی دارد؟ به آقایان می‌گوییم شما که مدعی هستید چرا در خیابان‌های تهران اجناس‌های آلمانی، انگلیسی و کره‌ای را تبلیغ می‌کنید. از دفتر رهبری کمک گرفتم و به این آقایان توصیه کردیم که این تبلیغات را از سطح شهر جمع‌آوری کنند.

تعرفه‌ها را ۲۰۰ درصد بالا می‌بریم تا کسی کالاهای خارجی نخرد

وی با بیان اینکه کره‌ای‌ها هم باید سیلی بخورند تا آدم بشوند،‌ تاکید کرد: تعرفه‌ها را ۲۰۰ درصد بالا می‌بریم و آنقدر زیاد می‌کنیم تا کسی نتواند کالاهای خارجی را بخرد، چرا‌ که نباید اجناس دشمن خود را خریداری کنیم.

انتقاد شدید از روزنامه همشهری

رحیمی با تاکید بر پرهیز از تبلیغات مسموم، این نوع تبلیغات را نیاز ‌خارجی‌ها دانست و اظهار داشت: روزنامه همشهری روزی نیست که هیچ چیزی را تبلیغ نکند. مثلا می‌گویند سه برابر مورد نیاز کشور برنج وارد کرده‌ایم که این موضوع والله دروغ است و حتی یک سوم آن را هم وارد نکرده‌ایم. معاون اول رییس‌‌جمهور افزود: وقتی این‌گونه تبلیغ می‌کنند، دلال‌ها فعال می‌شوند و به قیمت کم برنج را از برنجکاران می‌خرند و به قیمت زیادتر در بازار می‌فروشند. رحیمی ادامه داد: اگر راست می‌گفتند، ایرادی نداشت، هرچند الان راست گفتن هم ایراد دارد و دشمن نباید متوجه آن بشود. مثلا اعلام می‌کنند که ماه رمضان آمد و گرانی‌ها شروع شد؛ اما شما که دوست و برادر هستید و سابقه رزمندگی دارید و مدیرمسوولی فلان روزنامه‌ را در اختیار دارید، با این کارها می‌خواهید چکار کنید؟ چند سال بیشتر از دولت احمدی‌نژاد نمانده است، بنابراین مروت به خرج دهید و دروغ ننویسید.

۲۵۰ مرکز پژوهشی تهران باید به جنگل‌ها و مزارع منتقل شوند

وی راه‌ انداختن دارایی‌ها و کوچک کردن دولت را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: قصد داریم قسمت‌های مصرف‌کننده دولت را حذف کنیم. حدود ۲۵۰ مرکز پژوهشی در تهران وجود دارد که اینها باید به جنگل‌ها و مزارع منتقل شوند یا سازمان شیلات که ۶۰۰ کارمند در تهران دارد، در بلوار کشاورز که نمی‌تواند ماهی تولید کند، بنابراین باید به شمال یا جنوب کشور برود. رحیمی با بیان اینکه برای حذف موانع سرمایه‌گذاری در کشور ترتیبی خواهیم داد تا هرکاری از ابتدای ماه شروع شد، تا انتهای ماه تمام شود، در پایان گفت: امسال ۹۴۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل خواهیم داد که ۲۱۰ هزار واحد فقط در روستاها قرار دارد.