مترجم: محسن رنجبر

بازار‌های آسیا با رونق دوباره بازار سهام چین پس از گذر از رکودی یک‌ساله و کمک آن به رونق چندین بازار در این منطقه، سه‌شنبه گذشته را در شرایط خوبی به پایان رساندند و افزایش امید‌واری به شرایط مطلوب شرکت‌ها باعث بهبود بازار سهام در کره جنوبی، هند و تایوان شد. در معاملات بعد از ظهر روز سه‌شنبه، متوسط بازار سهام نیکی ژاپن با رشدی ۸/۰‌درصدی به ۰۴/۹۳۳۸ واحد رسید، S&P/ASX ۲۰۰ استرالیا ۳/۱‌درصد افزایش یافت، کاسپی کره جنوبی ۶/۰‌درصد رشد کرد، ‌شاخص سنگ (Seng) هنگ‌کنگ ۲/۱‌درصد بالاتر رفت، تایکس تایوان ۵/۱‌درصد رشد پیدا کرد و سنسکس هند نیز یک‌‌درصد ترقی کرد.

شاخص مرکب شانگهای چین در روز دوشنبه به رقم ۵۵/۲۳۵۶ کاهش یافت که از آوریل ۲۰۰۹ به این سو بی‌سابقه بوده است و سپس در پایان مبادلات این روز، دوباره با افزایشی ۹/۱‌درصدی به رقم ۴۲/۲۴۰۹ رسید. سهام شرکت‌های دارویی، مصرفی و بانکی نیز با این افزایش کلی هماهنگ بودند. ارزش سهام دارویی دابل‌کرین پکن، ۹/۳‌درصد و ارزش سهام نوشیدنی سینگ‌تائو، ۶/۴‌درصد افزایش یافت. سهام شرکت‌های بانکداری نیز بالا رفت، به‌طور مثال، ارزش سهام بانک چاینا‌سیتیک، ۹/۳‌درصد و ارزش سهام بانک چاینا‌کانستراکشن ۹/۲‌درصد رشد پیدا کرد.

آمی‌لین از بنگاه سی‌اس‌سی اینترنشنال می‌گوید که «این تغییرات صرفا یک رونق تکنیکال است و ما هنوز دیدگاهی محتاطانه درباره وضعیت بازار در میان‌مدت داریم.» او می‌افزاید که «سهام بخش بانکداری در زمره ارزان‌ترین سهام در بازار بورس است، به‌طوری که ارزش بنیادین سهام بانک‌ها در مقایسه با بسیاری از شرکت‌ها کماکان پایین است.» اما برخی از تحلیل‌گران، دیدگاه خوش‌بینانه‌تری در قبال وضعیت بازار بورس چین دارند.

جان تانگ، استراتژیست یو‌بی‌اس در یادداشتی به این نکته اشاره می‌کند که امیدوار است سهام آن دسته از شرکت‌های چینی که در رده A از فهرست شانگهای قرار دارند و تا این زمان از سال، ‌عملکردی بدتر از سهام H فهرست هنگ‌کنگ داشته‌اند، طی سه ماه آتی عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

او در ادامه می‌گوید که «با توجه به افزایش حمایت‌های نظارتی، شفافیت تامین مالی بانک‌ها و سطح پایین سهام غیرقابل مبادله‌ای که در بازار ظاهر می‌شوند، اعتقاد داریم که وضعیت نقدینگی سهام A در سه ماهه سوم بهبود پیدا خواهد کرد.»

در اواخر عصر سه‌شنبه، شاخص استریتس‌تایمز سنگاپور ۱‌درصد افزایش یافت، شاخص ست تایلند ۹/۰‌درصد رشد کرد و ارزش سهام اندونزی نیز ۱‌درصد بالاتر رفت. شاخص NZX ۵۰ نیوزیلند، ۲/۰‌درصد رشد کرد و ارزش سهام بازار بورس فیلیپین نیز در پایان ۷/۰‌درصد بالاتر رفت.

حجم مبادلات در برخی از کشور‌ها پس از تعطیل شدن بازار‌های آمریکا در روز دوشنبه در سطوحی متوسط قرار داشتند. از سوی دیگر ارزش آتی‌های صنعتی داوجونز، ۶۵ واحد افزایش یافت.

در توکیو با افزایش دوباره ارزش ین در برابر یورو، ارزش سهام شرکت‌های صادرکننده در معاملات اول روز کاهش یافته بود، اما با رونق دوباره بازار‌ بورس چین، ارزش این سهام‌ها نیز مجددا بهبود پیدا کرد. ارزش سهام نیکی در اول روز به رقم ۷۰/۹۰۹۱ رسید که پایین‌ترین سطح آن از ۲۷ نوامبر ۲۰۰۹ به بعد بوده است. هیدیوکی ایشیگورو، استراتژیست آژانس اوراق بهادار اوکاسان، معتقد است که «اقتصاد آمریکا در حال حرکت به سمت رکود نیست، اما بازار‌ها به شدت متزلزل و عصبی هستند.»

سهام نیسان‌موتور و سونی، به ترتیب ۲/۳ و ۳/۱‌درصد افزایش یافت و اثر ضرر‌های اولیه را از بین برد.

میتسویی نیز کار خود را با افزایشی ۳/۳‌درصدی به پایان رساند و به این ترتیب، روند ضعیف اولیه خود را وارونه کرد و شرایطی امیدوار‌کننده به دست آورد. بعد از آنکه تایمز انگلستان در روز سه‌شنبه به نقل از افراد مطلع گزارش داد که دولت این کشور در حال تدوین برنامه‌هایی برای مقابله با سقوط احتمالی بی‌پی در اثر افزایش نگرانی‌ها راجع به نشت نفت در خلیج مکزیک است، ارزش سهام این بنگاه با کاهش شدیدی مواجه شد. میتسویی مالک ۷۰‌درصد از سهام شرکت اکتشافی میتسویی است که آن نیز به نوبه خود، سهمی ۱۰‌درصدی در این پروژه بی‌پی دارد.میتسورو میازاکی، از تحلیل‌گران مرکز تحقیقاتی اس‌ام‌بی‌سی می‌گوید که «تصور سقوط بی‌پی سخت است، چرا که این شرکت اساس سیاست‌های بریتانیا را در حوزه انرژی تعیین می‌کند، اما عدم اطمینان زیادی درباره این مساله وجود دارد.»

با افزایش ارزش سهام بانک‌ها در بازار بورس استرالیا، این بازار روندی رو به رشد پیدا کرد. ارزش سهام بانکی وستپاک، ۳‌درصد و ارزش سهام بانک استرالیا نیز ۳/۲‌درصد رشد یافت. سهام بخش معدن نیز در اثر بهبود بازار شانگهای افزایش پیدا کرد. بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره را تحت تاثیر نگرانی‌های مربوط به تورم و عدم اطمینان‌ها راجع به رشد در چین و کشور‌های دیگر، بدون هیچ تغییری در رقم ۵/۴‌درصد نگه داشت. سهام شرکت‌های بی‌اچ‌پی بیلیتون و ماکارتور، به ترتیب ۵/۰ و ۷/۰‌درصد رشد پیدا کردند. فردریک نیومن، رییس بخش تحقیقات اقتصاد آسیا در ‌اچ‌اس‌بی‌سی در گزارش خود خاطر نشان می‌سازد که «گفته‌های امروز [بانک مرکزی استرالیا] باید مایه تسکین نگرانی‌های سرمایه‌گذاران باشد. مقامات به وضوح به محیط پر‌چالش‌تر جهانی وقوف پیدا می‌کنند، اما هیچ نشانه‌ای دال بر کاهش آتی نرخ [بهره] را به دست نمی‌دهند.» او در ادامه می‌افزاید که «بانک مرکزی استرالیا در مسیر رو به کاهش نرخ بهره قرار ندارد. یقینا بیانیه مذکور اندکی آرام‌کننده‌تر از اطلاعیه قبلی این بانک بود، اما این صرفا بدان معناست که مقامات پولی استرالیا به این زودی نرخ بهره را در مسیری صعودی قرار نخواهند داد. با این حال، ما اعتقاد داریم که حرکت بعدی، در جهت افزایشی خواهد بود، نه کاهشی.» ارزش سهام کره جنوبی در اثر افزایش امید‌ها به بالاتر رفتن درآمد‌های شرکت‌ها بهبود پیدا کرد. ارزش سهام سامسونگ الکترونیکس که قرار است گزارش سود‌دهی خود را در روز چهار‌شنبه منتشر کند، ‌۱‌درصد افزایش یافت. ارزش سهام کیاموتورز و هیوندای‌موتورز نیز به ترتیب ۶/۲ و ۶/۴‌درصد بالا رفت.

انتظارات مربوط به درآمدها ارزش سهام هند را نیز افزایش داد. ارزش سهام خدمات مشاوره‌ای تاتا، ۲/۲‌درصد و ارزش سهام تکنولوژی اینفوسیس ۹/۱‌درصد افزایش یافت و ارزش سهام ماهیندرا‌اند ماهیندرا (تولید‌کننده تراکتور و ماشین‌آلات چندمنظوره) رشدی ۳/۲‌درصدی را تجربه کرد. در تایوان، ارزش سهام اچ‌تی‌سی پیش از انتشار گزارش عملکرد سه ماهه دوم، ۵‌درصد بالاتر رفت. در بازار ارز‌های خارجی نیز ارزش ین در برابر یورو و‌دلار آمریکا، ‌پیش از برگزاری انتخابات مجلس ژاپن و با وجود اخبار مربوط به افزایش خرید اوراق قرضه دولت این کشور توسط چین، کاهش یافت.

داده‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه توسط وزارت دارایی ژاپن نشان می‌دهند که چین در فاصله ماه‌های ژانویه و آوریل، ۵۴۱‌میلیارد ین (۶‌میلیارد‌دلار) از اوراق قرضه ژاپن را خریداری کرده است. ارزش اوراق قرضه دولت ژاپن، به خاطر تقاضای کمتر از حد انتظار در یک مزایده مربوط به اوراق بهادار دارای سررسید‌ ۱۰ ساله کاهش یافت. ارزش آتی‌های جی‌جِی‌بی با ۱۳/۰ واحد کاهش به ۴۴/۱۴۱ واحد رسید و در نتیجه بازدهی اوراق بهادار ۱۰ ساله جی‌جی‌بی با افزایشی دو واحدی به ۱۲۵/۱‌درصد رسید. قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۱۰ سنت کاهش نسبت به قیمت آن در پایان معاملات روز دوشنبه در لندن، به ۸۰/۱۲۰۸‌دلار رسید. قیمت هر بشکه نفت خام برای تحویل در ماه آگوست نیز با ۴۰ سنت افزایش، رقم ۵۴/۷۲‌دلار را ثبت کرد.