محمود احمدی‌نژاد: دفاع از ایران بحث ملی‌گرایی نیست

عده‌ای کاری نکنند که بالاترین سطح آزادی را در ‌ایران مخدوش کنند

رییس‌جمهور گفت: بالاترین سطح آزادی در جمهوری اسلامی ایران است و عده‌ای کاری نکنند که این را مخدوش کنند و بهانه به دست برخی از افراد ندهند. به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار و تجلیل از خانواده شهدای رسانه با تبریک روز خبرنگار در پاسخ به مطلب یکی از میهمانان حاضر در این جلسه که گفته بود برخی از خبرنگارانی که به خارج از کشور رفته‌اند، اکنون برای بازگشت به کشور مشکلاتی دارند، گفت: هر ایرانی هر کجای دنیا که باشد، هر لحظه می‌تواند به وطن خود بیاید و در وطن خود حضور پیدا کند و نمی‌توان مانع رفت و آمد آنها به وطن‌شان شد.

وی ادامه داد: همه عزیز هستند و هیچ کسی منعی برای ورود ایرانیان ندارد. عزیزانی هستند که در نقاط مختلف دنیا ساکن هستند و می‌توانند به وطن برگردند و اگر مشکل حقوقی در کشوری که ساکن هستند، دارند یا تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی در آن کشور هستند می‌توانند به شورای عالی ایرانیان این مشکل‌شان را انتقال دهند تا مشکل‌شان رفع شود. اگر می‌خواهند به ایران بازگردند و خدمت کنند، راه باز است. از ناحیه‌ دولت به معنای دولت مانعی وجود ندارد؛ البته اگر بحثی در دستگاه قضایی مثل شکایت یا مواردی مثل این باشد باید پیگیری شود تا مشکل حل شود.

محکوم کردن نویسنده یک مقاله را قبول ندارم

رییس‌جمهور در ادامه به سخنان برخی از میهمانان این جلسه اشاره کرد و گفت: برخی از حرف‌های شما را قبول دارم. من قبول ندارم که اگر نویسنده یک مقاله‌ای نوشت و نقدی کرد، فورا با آن برخورد شود و به هر قیمتی که شده آن را محکوم کنند. من به صراحت می‌گویم که این را قبول ندارم. در این چهار - پنج سال فکر می‌کنم ما شاهد بیشترین نقد و انتقاد و حتی تخریب علیه دولت بوده‌ایم و من اینجا اعلام می‌کنم که هر دستگاهی در هر جایی از هر خبرنگاری طرح شکایت کرده از طرف دولت شکایتش را پس بگیرد.

وی گفت: من قبول دارم که برخی برای خود مصونیت درست کرده‌اند. این درست نیست. طبق قانون شخصیت‌هایی باید حریم‌شان به خاطر حفظ استقلال و منافع کشور حفظ شود، مثل امام و رهبری و رییس‌جمهور و هر کس اتهامی را وارد کرد باید مدعی‌العموم خود وارد شود و شکایت کند؛ البته راجع به من این اتفاق نیفتاده است.

انتقاد از حکم یکی از مدیران سابق خبرگزاری

وی ادامه داد: من ناراحت این موضوع نیستم. من نوکر مردم هستم؛ اما دیگران نیز نباید برخی مصونیت‌هایی را برای خود تصور و حلقه‌هایی را ایجاد کنند و اینکه مثلا کسی مقاله‌ای نوشته و در آن مقاله اسم کسی را نیز نبرده است، ولی می‌آیند و می‌گویند چون به فلان آقا برخورده شما باید بیایید و جواب بدهید.

رییس‌جمهور ادامه داد: جالب است اتفاق اخیری که رخ داد، هیات منصفه به اتفاق آرا گفته بود که فلان فرد به خاطر انتشار فلان مقاله مجرم نیست و در واقع فقط انتقاد کرده، ولی قاضی مربوطه گفته است که من اجازه دارم برخلاف هیات منصفه رای بدهم و هفت ماه حبس تعلیقی برای این فرد، قاضی در نظر گرفته است.

انتقاد از پخش یک آگهی در صدا و سیما

احمدی‌نژاد گفت: شب گذشته در تلویزیون آگهی‌ای در وسط سریال زیر هشت منتشر شد که البته گویی حواس‌شان نبود. تبلیغ تلفن همراه بود و تبلیغ می‌کرد که شما وقتی به کشورهای مختلف می‌روید، می‌توانید با استفاده از این تلفن با داخل ارتباط برقرار کنید. وقتی که اسم کشورهای آفریقایی و عربی را می‌گفت چهره‌ یک مرد سوار بر شتر و در بیابان را پخش می‌کرد؛ ولی وقتی که اسم کشورهای اروپایی را آورد، هواپیما و برج و اینها را پخش کرد. با زدن این مثال می‌خواستم بگویم که چقدر آنها با تبلیغات سعی می‌کنند ذهنیت‌ها و افکار عمومی را شکل دهند. رییس‌جمهور گفت: آنها در واقع با رسانه‌ها سعی می‌کنند ما را ضعیف، کوچک، حقیر و ناتوان و ناکارآمد معرفی کنند.

دفاع از‌ایران بحث ملی‌گرایی نیست

وی گفت: امروز باید از اقتدار، مکتب و هویت ایران، سرزمین و وحدت ایران با تمام وجود دفاع کنیم و این دفاع، دفاع از انسانیت و آرمان مشترک بشری است، بحث ملی‌گرایی نیست. برخی اشتباه متوجه شده‌اند و ایرانیان هیچ وقت ملی‌گرا به معنای انحرافی آن نبوده‌اند. ملت ایران داشته‌های خود را با دنیا تقسیم کرده است.