برآورد انصراف 15 درصد متقاضیان از دریافت یارانه

یارانه نقدی پس از واریز قابل برداشت است

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی از پیش‌بینی انصراف ۱۵ درصد از متقاضیان دریافت یارانه نقدی که در طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار مشارکت داشته‌اند، خبر داد وگفت: یارانه نقدی واریز شده به حساب سرپرست خانوارها قابل برداشت خواهد بود. محمدرضافرزین در گفت‌وگو با «فارس» درباره اینکه رییس‌جمهور اعلام کرده‌اند یارانه نقدی مهرماه در حساب مردم است، آیا این به معنای هدفمند کردن یارانه‌ها در آذرماه است، گفت: این نتیجه‌گیری شما است و قرار نیست ما زمان را اعلام کنیم. در عین حال این خبر را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم. پایان افتتاح حساب اوایل شهریور

فرزین در خصوص آخرین تصمیمات کارگروه تحول اقتصادی گفت: اوایل شهریور ماه کار ثبت نام برای افتتاح و اعلام حساب‌های سرپرست خانوار به منظور واریز یارانه نقدی به اتمام می‌رسد. در حال حاضر کار در ۶ استان دیگر در حال انجام است و ۲۵ مرداد افتتاح حساب در تهران، قزوین و قم انجام می‌شود. اگر کار در این سه استان هم تمام شود، افتتاح حساب در کشور به پایان رسیده و مجددا زمانی را برای آن دسته از خانوارها که از مرحله افتتاح حساب جا مانده‌اند، اعلام می‌کنیم وقتی مرحله ثبت نام انجام شد تقریبا این آمادگی در دولت وجود دارد که یارانه نقدی را واریز کنیم. عملا این شرایط در شهریور ماه به وجود خواهد آمد.

وی منابع تامین یارانه نقدی را حساب تنخواه عنوان کرد و گفت: در قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، مجلس به ما اجازه داده از یک حساب تنخواه در سرجمع بودجه برداشت کنیم، ما یک تنخواه گرفته و پس از اصلاح قیمت‌ها آن را برمی‌گردانیم. فرزین درباره میزان یارانه نقدی و نحوه اصلاح قیمت‌ها نیز گفت: اینها مواردی است که فعلا بنا نداریم درباره آن اطلاع‌رسانی کنیم، ما در شهریورماه به طور دقیق به دست می‌آوریم که چند نفر متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند. براساس برآوردهایی که از افراد متقاضی داشتیم به این جمع‌بندی‌ها رسیده‌ایم، ولی رقم دقیق زمانی است که آمار کل متقاضیان را داشته باشیم. آخرین رقمی که آقای محصولی، وزیر رفاه در کارگروه تحول اقتصادی اعلام کردند این است که تاکنون ۸۲ درصد افرادی که فرم اطلاعات اقتصادی خانوار مرکز آمار را پر کرده بودند، افتتاح حساب کرده‌اند. پیش‌بینی وزارت رفاه این است که اگر یک بار دیگر مهلت برای افتتاح حساب اعلام شود، ۸۵ درصد مشارکت‌کنندگان در طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار مرکز آمار ثبت نام خواهند کرد. فرزین اضافه کرد: ۶۸ میلیون نفر در طرح مرکز آمار مشارکت داشتند و پیش‌بینی ما این است که ۸۵ درصد اینها مایلند یارانه نقدی دریافت کنند و ۱۵درصد از کسانی که فرم را پر کرده بودند، انصراف دهند. اگر این امر محقق شود ۸۵ درصد از ۶۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت خواهند کرد. اگر آمار متقاضیان این رقم باشد، یارانه نقدی یک رقم و اگر درصد آن تغییر کند رقم دیگری خواهد بود، ما باید در شهریورماه عدد نهایی را به دست آوریم و براساس قیمت گذاری حامل‌ها و برآوردهایمان بتوانیم به سمت عدد مشخص برویم. فرزین درباره نحوه برداشت از کارت اعتباری یارانه نقدی گفت: کارتی که برای واریز یارانه نقدی در اختیار مردم قرار داده می‌شود در مرحله اول محتوی پول نقد و قابل برداشت است.