تازه‌ترین آمار نرخ بیکاری در ۲۰۰ کشور دنیا نشان می دهد که ایران با نرخ بیکاری ۸/۱۱ درصدی در رتبه هفتادودوم جهان قرار دارد. زیمبابوه، بالاترین نرخ بیکاری جهانی را با ثبت رکورد ۹۵ درصدی به خود اختصاص داده است و قطر با نرخ بیکاری ۵/۰ درصدی، پایین‌ترین نرخ بیکاری را دارد. ایالات‌ متحده آمریکا، صاحب بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نیز با نرخ بیکاری ۳/۹ درصدی در رتبه نودم کشورهای صاحب بیشترین بیکاران قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، تازه‌ترین گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا حاکی است: بروز بحران اقتصادی در دنیا از سال ۲۰۰۷ تاکنون موجب افزایش نرخ بیکاری در اکثر کشورها شده است؛ به طوری که در حال حاضر بین ۲۰۰ کشور دنیا، نرخ بیکاری در ۸۴ کشور دو رقمی است و ۱۵۴ کشور دنیا نرخ بیکاری بالای ۵ درصد که نرخ بیکاری طبیعی است، دارند. بر اساس این گزارش، آمریکا که قبل از بروز بحران نرخ بیکاری زیر ۵ درصد را تجربه می‌کرد، پس از بحران با نرخ بالایی مواجه شد و در پایان سال ۲۰۰۹ این نرخ در آمریکا به ۳/۹ درصد رسید. این در حالی است که رتبه آمریکا نیز در این زمینه سقوط کرد و هم اکنون آمریکا در رتبه ۹۰ دنیا از لحاظ نرخ بالای بیکاری قرار دارد.

ایران در رتبه ۷۲ بیکاری جهانی

نرخ بیکاری در ایران نیز که سال گذشته با افزایش روبه‌رو شده بود، به ۸/۱۱ درصد رسید و ایران نیز بین ۲۰۰ کشور دنیا در رتبه ۷۲ نرخ بالای بیکاری قرار گرفت. بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری در ایران از ۱۲۸ کشور دنیا بیشتر است که در جدول رتبه‌بندی‌ها پس از عربستان سعودی با نرخ بیکاری ۷/۱۱ درصدی قرار دارد. این گزارش حاکی است: نرخ بیکاری در ایران طی یک سال گذشته با رشد ۵/۱ درصدی مواجه شده است. به گزارش فارس، ایران ۲۵ میلیون و ۲۰ هزار نفر جمعیت فعال دارد و از این نظر در رتبه ۲۲ دنیا قرار گرفته است. نرخ بیکاری در ۷۱ کشور از جمله ایرلند، اردن، پاکستان، ترکیه، بحرین، عمان، عراق، کرواسی، قرقیزستان، اسپانیا و آفریقای جنوبی بالاتر از ایران است.

زیمبابوه بیکارترین کشور دنیا

بر اساس این گزارش، بالاترین نرخ بیکاری دنیا را کشور زیمبابوه با نرخ ۹۵ درصد در اختیار دارد و نائورو با نرخ بیکاری ۹۰ درصد در رتبه دوم جای گرفته است. لیبریا نیز با نرخ بیکاری ۸۵ درصدی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ۳۶ کشور دنیا نرخ بیکاری بالای ۲۰ درصد را در سال گذشته تجربه کرده‌اند که آفریقای جنوبی، لیبی، افغانستان، یمن، کنیا، نپال، زامبیا و ترکمنستان از جمله این کشورها هستند.

کمترین بیکاران جهان در قطر

بر اساس آمار سال ۲۰۰۹ میلادی، قطر با نرخ بیکاری ۵/۰ درصدی کمترین نرخ را به خود اختصاص داده و از این لحاظ در رتبه ۲۰۰ قرار گرفته است.

بر اساس گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، نرخ بیکاری در اغلب کشورهای توسعه یافته اروپایی نیز در سال گذشته با افزایش روبه‌رو شده و نروژ که کمترین نرخ بیکاری را بین این کشورها به میزان ۲/۳ درصد به خود اختصاص داده در رتبه ۱۷۳ قرار گرفته است.

در واقع بین ۲۷ کشور اول دنیا در نرخ پایین بیکاری هیچ کدام از کشورهای مطرح اروپایی جایی ندارند.

دانمارک و سوئیس هم با نرخ بیکاری ۳/۴ و ۴/۴ درصد در رتبه‌های ۱۶۰ و ۱۶۱ قرار دارند. آلمان با نرخ بیکاری ۵/۷ درصدی در رتبه ۱۲۹، انگلیس با نرخ بیکاری ۶/۷ درصد در رتبه ۱۲۶ و فرانسه با نرخ بیکاری ۱/۹ درصد در رتبه ۹۳ جای گرفته‌اند.