خبرگزاری فارس گزارش داد: در حالی رییس‌جمهور از واریز اولین قسط یارانه‌ها به حساب مردم در مهر ماه خبر داده است که با توجه به اظهارات گذشته وی پیش‌بینی می‌شود، اصلاح قیمت‌های انرژی در قالب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از آذرماه امسال آغاز شود. خبرگزاری فارس که از مواضع دولت حمایت می‌کند، در گزارشی نوشت: محمود احمدی نژاد رییس جمهوری چهارشنبه گذشته در جمع مردم همدان با اشاره به افتتاح حساب توسط مردم برای واریز وجه هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: ان‌شاء‌الله در مهرماه قسط‌‌‌های اول این طرح را در حساب مردم خواهیم گذاشت. این در حالی است که رییس‌جمهور در گذشته در موارد متعددی از واریز وجه نقدی یارانه‌ها به حساب مردم دو ماه قبل از اجرای طرح خبر داده بود.

براساس این گزارش، اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت فازهای متعددی دارد که فاز اول آن با افتتاح حساب بانکی برای مردم از حدود دو ماه پیش آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه این فاز به پایان برسد. فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها واریز وجوه نقدی یارانه‌ها به حساب مردم قبل از اجرای طرح است. در همین راستا احمدی‌نژاد ۲۴ اردیبهشت ۸۹ در ارتباط زنده تلویزیونی با مردم استان کهکیلویه و بویراحمد در یاسوج با اعلام اینکه هدفمند‌سازی یارانه‌ها از نیمه دوم سال‌جاری آغاز می‌شود، تصریح کرده بود: مقدمات اجرای این طرح به سرعت در حال انجام است که پس از تکمیل اطلاعات خانوارها، حساب‌های بانکی باز می‌شود و ۲ ماه قبل از شروع طرح، پول‌ها به حساب افراد واریز می‌شود. بر اساس آخرین اظهارات احمدی‌نژاد هم مشخص شد که وجوه نقدی یارانه‌ها مهر ماه سال ۸۹ به حساب مردم واریز می‌شود.

فاز سوم که مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاز طرح هدفمندی یارانه‌ها است، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی شامل برق، گاز، بنزین، گازوئیل، نفت سفید و غیره می‌شود که با این تفاسیر دو ماه پس از واریز نقدی یارانه‌ها به حساب مردم یعنی آذر ماه سال ۸۹ کلید می‌خورد، البته درباره میزان افزایش قیمت هر یک از این حامل‌های انرژی هیچ خبری منتشر نشده است، ولی در مجموع دولت با این حساب باید طی چهار ماه پایانی سال یعنی آذر تا اسفند ۸۹ از این محل ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.

به گزارش فارس، پیش از این نیز محمدرضا فرزین، معاون وزیر اقتصاد و سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی اعلام کرده بود: ممکن است آغاز مهرماه زمان تقویمی ‌مناسبی برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نباشد، اما تصمیم دولت این است که قانون را در نیمه دوم سال اجرا کند. فرزین در پاسخ به این سوال که ممکن است اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از نیمه دوم سال به دلایلی از جمله همزمان شدن با ماه مبارک رمضان و آغاز فصل تحصیلی و افزایش هزینه‌ها با تاخیر مواجه شود، گفته بود: دولت سفت و سخت در پی اجرای قانون است و جلسات کارگروه طرح تحول به طور منظم برگزار می‌شود.