دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور در جریان سفر استانی به همدان اعلام کرد که اولین قسط یارانه نقدی مهر ماه به حساب مردم واریز خواهد شد؛ احمدی‌نژاد با اعلام این خبر در عین حال ابراز امیدواری کرد که با اجرای قانون یارانه‌ها حتی یک فقیر هم در کشور باقی نماند. سخنان احمدی‌نژاد پس از آن بیان شده است که اخیرا چند اظهارنظر متفاوت درباره زمان اجرای قانون یارانه‌ها مطرح شده است. پیش از این برخی مقامات چون شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرده بود که قانون یارانه‌ها اول مهر ماه اجرایی خواهد شد؛ اما پس از چند روز، سخنگوی طرح تحول اقتصادی اعلام کرد که زمان اجرای قانون یارانه‌ها نیمه دوم سال خواهد بود که به معنای اجرای این قانون از اول مهر نخواهد بود. سپس شمس‌الدین حسینی هم اعلام کرد که قانون یارانه‌ها در نیمه دوم سال خواهد بود. حسینی اظهارات پیشین خود مبنی بر اجرای این قانون از اول مهر را هم تکذیب کرد و چنین نقل قولی از خود را اشتباه رسانه‌ای دانست. احمدی‌نژاد در همدان خبر داد

مهرماه؛ واریز قسط اول یارانه‌ها

با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها حتی یک فقیر هم در کشور پیدا نخواهد شد

ملت ایران این بار جام زهر را در کام منافقان فرو خواهد کرد

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در جریان سفر استانی به همدان به بحث یارانه‌ها پرداخت و مهر ماه را زمان واریز اولین قسط یارانه‌ای به حساب مردمی دانست که مشمول دریافت یارانه می‌شوند.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد در سخنانش طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را یکی از برنامه‌های مهم دولت دانست و خاطر نشان کرد: این یک طرح انقلابی است و صد در صد به نفع ملت است.

احمدی‌نژاد افزود: برخی مردم را می‌ترسانند؛ اما این طرح انقلابی با همراهی مردم و با کمک مردم انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: از روزی که این طرح اجرا بشود بهبود در زندگی اقتصادی مردم آشکار خواهد شد.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ما نخواستیم که رایانه‌ها را حذف کنیم کسانی که می‌خواستند رایانه‌ها را حذف کنند، مردم را می‌ترسانند. احمدی‌نژاد با بیان اینکه که چرا باید یارانه بیش از ۷۰ درصد مردم در جیب ۳۰ درصد مردم باشد، گفت: حق هر کسی باید در جیب خودش باشد. وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها حتی یک فقیری هم در کشور پیدا نخواهد شد. رییس‌جمهوری تصریح کرد: ما در هدفمند کردن یارانه‌ها هیچ چیز پنهان نداریم و برنامه‌ریزی می‌کنیم و تاثیراتش را به مردم می‌گوییم و مردم حساب باز می‌کنند و در مهر ماه امسال قسط اول یارانه به حساب مردم واریز خواهد شد.

طرح دیگری که برای رفع دغدغه اشتغال و مسکن در راه است

احمدی‌نژاد در بخشی دیگر از سخنان خود از طرح دیگری برای خدمت به آینده جوانان خبر داد و گفت: این طرح از نیمه شعبان آغاز شد و فرزندان این مرز و بوم دیگر در آینده دغدغه اشتغال، مسکن، ازدواج و سفر حج نخواهند داشت.

وی اظهار داشت: با فکر، تدبیر و برنامه‌ریزی صندوق آتیه مهر تاسیس شده است و هر کودکی که متولد می‌شود دولت یک میلیون تومان به حساب این کودک واریز می‌کند و هر ساله نیز ۱۰۰ هزار تومان به این حساب، دولت اضافه خواهد کرد.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران از پدران و مادران خواست که در حد توانشان ماهانه یک مبلغی را به این حساب واریز کنند تا بعد از ۱۸ سال حدود ۱۵۰ میلیون تومان در اختیار این فرزندان قرار بگیرد و در آن زمان دیگر دغدغه ازدواج و مسکن نداشته باشند.

پول طرح آتیه مهر مال ملت است و دولت از خودش پولی ندارد

احمدی‌نژاد به پدر و مادرها توصیه کرد که نگران نباشند اگر زمانی نیازی به پول داشته باشند از همان پول خودشان وام دریافت خواهند کرد و مشکلاتشان را حل خواهند کرد.

وی تصریح کرد: برخی‌ انتقاد کردند که این پول را از کجا آوردید، پول مال ملت هست دولت از خودش پولی ندارد. پول خود ملت را می‌خواهد به خود ملت بدهد.

دعا کنید خدا به صندوق دولت آن قدر برکت بدهد که دولت بتواند به متولدین ۱۳۰۰ به بعد نیز هدیه بدهد

رییس‌جمهوری اسلامی ایران سپس خاطر نشان کرد: معاون برنامه‌ریزی خبر داده است که طرحی در دست داریم تا بتوانیم برای متولدین سال ۸۵ به بعد نیز این طرح را اجرا کنیم. دعا کنید خدا به صندوق دولت آن قدر برکت بدهد که دولت بتواند به متولدین ۱۳۰۰ به بعد نیز هدیه بدهد. احمدی‌نژاد ادامه داد: این طرح برای سرمایه‌گذاری و آبادانی کشور است و این جمع‌آوری پول برای هدایت به مسیر سرمایه‌گذاری و آبادانی در ایران است. رییس‌جمهوری با انتقاد از همراهی برخی در داخل با دشمنان ملت ایران تاکید کرد که ملت ایران این بار جام زهر را در کام منافقان فرو خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد که روز چهارشنبه (دیروز) در اجتماع مردم همدان سخن می‌گفت، اظهار داشت: برخی در داخل کشور وقتی ما در مقابل قلدرها می‌ایستیم، می‌گویند: «ماجراجویی می‌کنید» و وقتی می‌گوییم گفت‌وگو می‌کنیم، می‌گویند «سازش و عقب‌نشینی کرده است»؛ ملت شما را شناخته است.

رییس‌جمهور با یادآوری اینکه دیگر دوران جنگ نیست، خطاب به همراهان دشمن گفت: اگر ۱۰۰ جام زهر پر کرده باشید، ملت ایران این جام زهر را در کام منافقین فرو خواهد کرد.

وی افزود: عده‌ای در داخل تا صحبت می‌کنیم، می‌گویند می‌خواهند سازش کنند، ولی این افراد به دنبال همان جام زهری هستند که آن زمان به دنبال دادن آن به امام (ره) بودند.

ایرانی‌ها از شما کالای مصرفی نخرند پس چه کسی بخرد

احمدی‌نژاد با تاکید براینکه دشمن می‌خواهد خود را تحریم کند یا ایران را؟ اظهار کرد: ۴ سال است که ایران را تحریم کردید چه شد؟ مبادلات خارجی ایران ۵/۱ برابر شد و از سوی دیگر نیز پیشرفت‌های علمی ایران به ۱۰ برابر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه دشمنان می‌گویند به شما کالا نمی‌فروشیم، تصریح کرد: مگر به ما چی می‌فروشید؟ یک مشت کالاهای مصرفی که هیچ فردی آن را نمی‌خرد. ایرانی‌ها از شما کالا نخرند، پس چه کسی بخرد؟ احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه ایران عطای کالاهای لوکس شما را به لقایش بخشید، اظهار کرد: در کنار این کالاها گفتید که تجهیزات نفت و گاز به ایران نمی‌دهید مساله‌ای نیست ما آرزوی این روز را داشتیم، ‌۴،‌۵ سال است که بنده به ماموران خرید تجهیزات نفت و گاز سفارش می‌کنم که دلیلی ندارد از بیرون بخرید بیایید با پول ایران این تجهیزات را تولید کنید، زیرا دشمنان می‌خواهند با پول ما برایمان قلدری کنند.

روز خروج غرب از صنعت نفت، روز جشن ملت ایران است

رییس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با یادآوری تحریم اخیر اتحادیه اروپا در حوزه صنعت نفت و گاز ایران، خطاب به آنان گفت: بدانید روزی که شما از صنعت نفت ایران بیرون بروید، روز جشن ملت ایران است و ملت ایران آن روز را جشن خواهد گرفت.

نزدیک به ۶۰ سال است که نفت ما به ظاهر ملی شده

محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت: اکنون نزدیک به ۶۰ سال است که نفت ما به ظاهر ملی شده؛ اما بدانید که از ۱۰۰ واحد نفت ۶۰ واحد آن به جیب کسانی می‌رود که قبل از ملی شدن صنعت نفت می‌رفت.

رییس‌جمهور با بیان اینکه آنان از نفت ما استفاده کرده و بعد آن را به قیمت روز دنیا به ما می‌فروشند، ادامه داد: سر و ته نفت در جیب آنان است و روزی که شما بگویید که دیگر در نفت ما نیستید، این به نفع ما است.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به بحث مذاکره گفت: آنان اظهار داشتند که می‌خواهند در سطح بالا با ما به مذاکره بپردازند بنابراین به آنان گفتیم که ملت ایران در منطق، استقلال، قانون و عدالت چیزی کم ندارد که از شماها بترسد. وی تصریح کرد: در زمان ریاست جمهوری بوش، سه سال پی در پی به نیویورک سفر کردم و قبل از سفر هم اعلام کردم که آماده مذاکره با بوش در حضور ملت‌ها و رسانه‌ها هستم و امروز هم این موضوع را تکرار می‌کنم.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: اکنون هم اعلام می‌کنم که آخر شهریور برای رساندن پیام ملت ایران به سازمان ملل خواهیم رفت و آماده هستم با اوباما در حضور ملت‌ها گفت‌وگو کنم؛ به گونه‌ای که راه خود برای حل مسائل جهان و ریشه‌های مشکلات را ارائه خواهم کرد تا جهان بداند که مشکلات از کجا است و راه‌حل آن چیست. احمدی‌نژاد افزود: البته آقای بوش نیامد و من دریافتم که علت آن چیست؛ زیرا همان توصیه‌ای که بعضی‌ها به بعضی‌ها می‌کنند برخی به او کرده بودند مبنی بر اینکه اگر برای گفت‌وگو بروی ۱۰۰درصد بازنده هستی. اگر نروی سه به هیچ و اگر بروی ۶ به هیچ باخته‌ای و او نیامد.

امیدوارم اوباما برای گفت‌وگو حاضر شود

وی ادامه داد: به او اعلام کردم که اگر نگرانی می‌توانی با مشاوران خود در این گفت‌وگو شرکت کنی، اما او باز هم نیامد؛ اما امیدوارم این آقایی که اعلام کرده قرار است تغییراتی را ایجاد کند برای گفت‌وگو حاضر شود.

همه اظهارات درباره زمان اجرای قانون یارانه‌ها

درباره زمان اجرای قانون یارانه‌ها تاکنون تاریخ‌های متفاوتی عنوان شده است، در حالی که رییس جمهور در سفر استانی به همدان اعلام کرده که قسط اول یارانه‌ها از ابتدای مهرماه به حساب مردم واریز خواهد شد؛ اما هنوز درباره زمان اجرای قانون ابهامات زیادی وجود دارد. اخیرا فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی اعلام کرد: ممکن است اول مهرماه به لحاظ بازگشایی مدارس و پایان ماه رمضان، زمان تقویمی مناسبی برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نباشد، هر چند تصمیم دولت این است که قانون را در نیمه دوم سال اجرا کند.

اظهارات فرزین درباره تاخیر در اجرای قانون یارانه‌ها در حالی مطرح ‌شد که پیش از این شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت درباره زمان مشخص اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفته بود: طرح هدفمند شدن یارانه‌ها از ابتدای مهر سال‌جاری اجرا خواهد شد. با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی نیمه اول سال ۸۹ و زمان آغاز اجرای قانون یارانه‌ها که همواره از سوی دولتمردان نیمه‌دوم سال عنوان شده است، گمانه‌زنی‌ها درباره چگونگی و زمان اجرای این قانون بالا گرفته است.

پیش‌تر تا قبل از آنکه زمان اجرای قانون یارانه‌ها از سوی رییس‌جمهور نیمه دوم سال اعلام شود، ابهامات زیادی در این باره وجود داشت به گونه‌ای که برخی نمایندگان مجلس که از زمان تصویب قانون در مجلس منتظر اجرای آن بودند؛ اما با پایان یافتن سال ۸۸ گمان کردند که اجرای قانون به ابتدای سال ۸۹ موکول شده است. این در حالی بود که با شروع سال جدید، دولت با مجلسیان بر سر تفسیر قانون و میزان درآمد حاصل از اجرای قانون به اختلاف برخورد‌. تا آنجا که مجلسیان زمان اجرای قانون را از ابتدای سال ۸۹ می‌دانستند؛ اما دولتمردان آن را وابسته به نظر دولت و میزان آمادگی برای اجرای طرح اعلام کردند. در این زمینه، حسینی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت درباره زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرد: اجرای قانون آغاز شده و تصویب اساسنامه‌ سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها و فعالیت ستادهای اجرایی به منزله‌ آغاز اجرا است؛ اما اینکه اصلاح قیمت‌ها و بازتوزیع منابع ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها چه زمانی انجام خواهد شد، به نظر مجلس درباره تفسیر قانون بستگی دارد. دولت قائل به اثربخشی اجرای این قانون در عین حفظ قدرت خرید مردم و پشتیبانی از بنگاه‌های تولیدی است که با ۲۰ هزار میلیارد تومان در یک سال این شرایط فراهم نمی‌شود.

او ادامه داد: ما از مجلس سوال کردیم که اگر بازتوزیع این ۲۰ هزار میلیارد تومان در دوره‌ کوتاه‌تری انجام شود، قابل قبول است که آنها جواب مثبت دادند. موضوع دیگر درباره‌ مالیات سوخت بود و سوال ما این بود که آیا این مالیات را می‌توان برگرداند که پاسخ مجلس این بود که خالص وجوه مدنظر است. به این ترتیب پس از رفع ابهامات میان مجلس و دولت‌، مجلس موافقت کرد دولت کار یک‌ساله را در ۹ ماه به انجام رساند و زمان اجرای قانون به دولت سپرده شد‌. سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های فراوان،

رییس جمهور در ارتباط زنده تلویزیونی با مردم استان کهکیلویه و بویراحمد در یاسوج برای اولین بار اعلام کرد که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بزرگ‌ترین طرح اقتصادی ۵۰ سال اخیر است که از نیمه دوم امسال اجرا می‌شود‌. اگرچه از محتوای اظهارات رییس‌جمهور، برداشت اینکه طرح از ابتدای نیمه دوم یا اینکه در خلال ماه‌های آن آغاز خواهد شد مشخص نبود؛ اما وی گفت که مقدمات اجرای این طرح به سرعت در حال انجام است و پس از تکمیل اطلاعات خانوارها، حساب‌های بانکی افتتاح و ۲ ماه قبل از شروع طرح، پول‌ها به حساب افراد واریز می‌شود که امیدواریم این طرح عواقب سوء نداشته باشد. با این وجود با گذشت زمان همچنان ابهامات جدی در خصوص زمان اجرای قانون یارانه‌ها به قوت خود باقی است.

عکس: خبرگزاری فارس