دعوای«سن‌پترزبورگ» بالا گرفت

بهروز افخمی، محسن تنابنده و حمید اعتباریان، پشت صحنه «سن پترزبورگ»

نگاه سوم- بهروز افخمی با انتشار نامه‌ای خطاب به مدیرعامل خانه سینما، خواستار توقف تدوین مجدد «سن‌پترزبورگ» و تشکیل شورای داوری برای رسیدگی به اختلافات در این زمینه شد. این کارگردان سینما که این روزها در کانادا به سر می‌برد، در متن این نامه خطاب به محمدمهدی عسگرپور نوشته است: «چنان که باخبر هستید اینجانب بهروز افخمی، کارگردان و تدوینگر فیلم سینمایی «سن‌پترزبورگ» در حدود شش ماه قبل با یاری نمایندگان کانون کارگردانان و تدوین‌گران و تهیه‌کنندگان با آقای حمید اعتباریان، تهیه‌کننده این فیلم به توافق رسیدیم که «سن‌پترزبورگ» با نظارت من و بر اساس نسخه‌ای که با همکاری آیدین افخمی تدوین کرده‌ام، به وسیله خانم مستانه مهاجر کوتاه شود. از آن تاریخ تا به امروز نه تنها خانم مهاجر تماسی با من نداشته است، بلکه بنا بر مسموع، بدون دیدن تدوین مورد تایید من، تدوین مجددی را تحت نظر آقای اعتباریان شروع کرده‌اند.

چنان که می‌دانید، مرحله تدوین و مراحل پس تولید مهم‌ترین دوران شکل‌گیری فیلم است و هر فیلم خوبی را به راحتی می‌توان در طی این مراحل در هم ریخت و بی‌معنا کرد. از سوی دیگر، مالکیت ۱۰ درصد از فیلم «سن‌پترزبورگ» به اینجانب تعلق داشته و تعهدات آقای اعتباریان برای بازخرید سهم من نیز بلامحل و بی‌اعتبار از آب درآمده است. بنابراین هم به عنوان کارگردان و تدوین‌گر و هم در مقام صاحب ۱۰ درصد از فیلم سینمایی «سن‌پترزبورگ» تقاضا می‌کنم دستور فرمایید اقدام لازم برای توقف تدوین مجدد و تشکیل شورای داوری برای رسیدگی به موارد اختلاف معمول گردد.با آرزوی سلامت و به امید دیدار. بهروز افخمی.»

رونوشت این نامه به اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع کنندگان فیلم ایران، کانون کارگردانان و کانون تدوین‌گران ارسال شده است.

بهروز افخمی چندی قبل‌تر نیز مطرح کرد:«مرحله بعد از فیلمبرداری بسیار مهم است و اگر احساس کنم روی «سن‌پترزبورگ»‌ نظارت کافی ندارم، نام خودم را حذف خواهم کرد.»

این در حالی است که روز گذشته اخباری هم منتشر شد که قرارداد فیلم «سن‌پترزبورگ» برای اکران عمومی در عید سعید فطر در شورای صنفی نمایش ثبت شده است.

افخمی هزینه «سن پترزبورگ» را از یک میلیارد تومان گذراند

تهیه‌کننده «سن پترزبورگ» در واکنش به نامه بهروز افخمی در ارتباط با توقف تدوین این فیلم گفت: ما خیلی شرایط آقای افخمی را در نظر گرفتیم؛ اما ایشان مدام هزینه‌ها را بالا می‌برد.

حمید اعتباریان در این ارتباط به مهر گفت: ایشان در کانادا نشسته‌اند و قصد دارند اشتباه‌های دو فیلم قبلی را در این کار تکرار کنند و من نمی‌گذارم. آقای افخمی فکر می‌کند من بودجه دولتی دارم و می‌تواند پروسه این کار را مانند «فرزند صبح» ادامه دهد.

وی افزود: این فیلم به دلیل تاخیر در مراحل مختلف بالای یک میلیارد برای من هزینه داشت. ایشان برای فیلمبرداری دو ماه قرارداد داشتند، ولی کار را شش ماهه تمام کردند! قرار بود «سن پترزبورگ» عید فطر سال گذشته اکران شود؛ اما همان طور که می‌دانید این اتفاق به دلیل آماده نشدن فیلم نیفتاد.

اعتباریان ادامه داد: در ابتدا پس از پایان کار افخمی به کانادا سفر کرد و تاکید داشت به فیلم دست نزنید تا شهریور برگردد. مدتی به خاطر وی کار را دنبال نکردیم؛ اما ایشان برنگشتند. بعد از مدتی موافقت کردند مستانه مهاجر کار تدوین را انجام دهد و ما نیز قبول کردیم.

این تهیه‌کننده در ادامه توضیح داد: ما خیلی شرایط آقای افخمی را در نظر گرفتیم؛ اما ایشان مدام هزینه‌های فیلم را بالا می‌برد. خانه سینما در جریان این موضوع کاملا قرار دارد. حتی قرار بود فیلم عید امسال به نمایش دربیاید که باز ایشان مشکلات مختلفی به وجود آوردند. در انتها نیز پیمان قاسم‌خانی را به عنوان نماینده خود برای نظارت در مراحل مختلف فیلم انتخاب کردند.

وی افزود: آقای قاسم‌خانی نیز در جریان کار هستند. من شخصا هیچ دخالتی در تدوین «سن پترزبورگ» نداشتم. من حتی ۱۰درصد سهم وی را هم خریداری کردم و مدارک آن موجود است. ابتدا این ۱۰ درصد ۳۰ میلیون تومان بود که در پایان به ۱۲۰ میلیون رسید! حتی من این مبلغ نهایی را با چند فقره چک پرداخت کردم و فقط بخشی از آن باقی مانده که زمان اکران می‌پردازم.اعتباریان با اشاره به روند تولید این فیلم عنوان کرد: فیلمنامه «سن پترزبورگ» متن بسیار خوبی دارد، هر کارگردانی می‌توانست از این فیلمنامه کار خوبی ارائه کند. ایشان ۳۰ روز اول فیلمبرداری در تایم مشخصی انجام دادند؛ اما پس از آن ما مدام با تعطیلی روبه‌رو بودیم.

«سن پترزبورگ»، یک کمدی پرحادثه درباره رفاقت، عشق و بلوف است که فیلمنامه آن را پیمان و مهراب قاسم‌خانی نوشته‌اند. محسن تنابنده، پیمان قاسم‌خانی، شیلا خداداد، بهاره رهنما، اندیشه فولادوند، سروش صحت، امید روحانی، بابک برزویه و امین حیایی بازیگران فیلم هستند.

امین حیایی و محسن تنابنده در صحنه‌ای از «سن پترز بورگ»