دنیای اقتصاد - مشکلات انتقال ۴۰ درصد از کارمندان به خارج از پایتخت موضوعی است که معاون حقوقی معاونت نیروی انسانی رییس‌جمهور، به شرح آن پرداخته و از جمله اعلام داشته است که بیشتر کارمندان متقاضی خروج از تهران، تمایل دارند به سه استان شمالی کشور منتقل شوند یا در همان پستی مشغول به کار شوند که در حال حاضر در تهران به کار مشغول هستند. به گفته وی، این در حالی است که در مناطق شمالی کشور زمین کافی برای واگذاری به کارمندان متقاضی خروج از تهران یا به کارگیری آنان در همان پستی که در تهران مشغول به کار هستند، وجود ندارد. معاون حقوقی معاونت توسعه رییس‌جمهور تشریح کرد:

مشکلات انتقال کارمندان به خارج از تهران

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور گفت: عمده مشکل این است که اکثر این کارمندان خواستار انتقال از تهران به ۳ استان شمالی، گیلان، مازندران و گلستان هستند، در حالی که این سه استان با کمبود زمین و مسکن و پست‌های سازمانی دولتی مواجه است.

عبدالعلی تاجی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد نشست کارمندان داوطلب انتقال از تهران با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی گفت: این جلسه با دعوت از ۱۵۰هزار نفر از کارمندان متقاضی دیروز برگزار شد، اما در عمل ۵۰۰ کارمند حضور داشتند که مسائل و مشکلات خود را با معاون رییس‌جمهور و مسوولان مربوطه دستگاه اجرایی در میان گذاشتند.

تاجی یکی از مشکلات کارمندان متقاضی انتقال را عدم امکان پذیرش کارمند در شهر مقصد دانست و گفت: به عنوان نمونه کارمند شرکت‌های زیر مجموعه نفت که قصد حضور در استان مازندران را دارند چون در آن استان امکان پست سازمانی مشابه وجود ندارد با هماهنگی استاندار به دستگاه اجرایی دیگر منتقل می‌شود.

وی افزود: از هفته آینده هیات‌هایی از معاونت مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور به همراه نماینده وزارت مسکن و شهر‌سازی در استان‌ها حاضر شده و در جلسه‌ای با حضور استانداران، مشکلات کارمندان متقاضی انتقال را بررسی و در مورد آنها تصمیم می‌گیرند.

معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور تاکید کرد: این کار گروه با حضور استاندار اختیار تام دارند تا تصمیماتی در مورد مسکن یا زمین برای کارمندان متقاضی و پست سازمانی آنها اتخاذ کنند. تاجی در مورد آمار کارمندان منتقل شده گفت: آمار دقیقی فعلا ندارم، اما اینکار در قالب بسته سیاستی اجرا می‌شود که هدف آن تمرکززدایی در پایتخت کشور است.

وی افزود: تاکنون ۱۷ هزار و ۳۰۰ کارمند دولتی، متقاضی انتقال از تهران شده‌اند، همچنین ۱۱۴ شرکت دولتی به طور قطعی از تهران به شهرهای دیگر منتقل شدند که هر کدام از این شرکت‌ها تعدادی نیرو به همراه خود منتقل کرده‌اند.

معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور تصریح کرد: با تاکید رییس‌جمهور قرار شده تا سقف ۴۰ درصد از پست‌های سازمانی و کارکنان دستگاه‌های اجرایی و ملی از تهران منتقل شوند و مهلت آن تا پایان مرداد ۸۹ خواهد بود، اما تلاش در این است که در مرداد و شهریور نیز قبل از شروع سال تحصیلی برای انتقال دانش‌آموزان و دانشجویان فرزند کارمندان اقدام شود.

تاجی تاکید کرد: وقتی فرآیند انتقال تکمیل شد دستگاه مبدا حکمی صادر کرده و گواهی انتقال توسط دستگاه مقصد صادر می‌شود که در نهایت این فرد به سازمان مسکن و شهر‌سازی برای دریافت زمین یا مسکن مهر معرفی می‌شود.

وام ۲۵ میلیونی به جای مسکن

وی تاکید کرد: در استان‌هایی که امکان واگذاری زمین وجود دارد زمین به کارمند واگذار می‌شود و جاهایی که زمین ندارد، حواله مسکن مهر با حداکثر یک سال انتظار داده می‌شود، اگر این امکان هم نباشد تسهیلات خرید مسکن یا وام ودیعه مسکن در اختیار او قرار داده می‌شود. معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور با اشاره به توافقنامه نیکزاد وزیر مسکن و فروزنده معاون توسعه مدیریت رییس‌جمهور گفت: در برخی شهرها که نه امکان زمین یا مسکن مهر وجود دارد وام خرید مسکن تا سقف ۲۵ میلیون تومان به کارمند پرداخت می‌شود. تاجی افزود: کارمندان سازمان تامین اجتماعی نیز با مصوبه وزارت رفاه و تامین اجتماعی می‌توانند درخواست انتقال از تهران را ارائه کنند، اما کسانی که در شرکت‌های خصوصی مشمول قانون کار می‌شوند، از این انتقال مستثنی شده‌اند.

انتقال دستگاه‌های اجرایی به موازات انتقال کارمندان

وی در مورد انتقال از پایتخت گفت: زندگی در تهران با ترافیک و مشکلات آن سخت شده و در سایر کشورهای دنیا نیز مراکز سیاسی از مراکز تجاری، اجتماعی و فرهنگی جدا شدند و اصلا لزومی ندارد بسیاری از موسسات پژوهشی که در تهران حضور دارند باشند، بلکه باید به استان‌هایی که میدان عمل دارند منتقل شوند. تاجی افزود: این یک بسته سیاستی است که به موازات انتقال کارمندان، انتقال دستگاه‌های اجرایی و موسسات پژوهشی غیر ضروری از تهران انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر برخی از معاونان سازمان گردشگری میراث فرهنگی به طور کامل به استان اصفهان و یک معاون دیگر به استان فارس منتقل شده است، همچنین شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت و گاز محل فعالیت اصلی‌اش باید استان‌های جنوبی نفت‌خیز مانند بوشهر و خوزستان باشد و هیچ لزومی ندارند در تهران حضور داشته باشند.

وی با اشاره به آمار ۱۱۴ شرکت منتقل شده از تهران گفت: مثلا شرکت آب و فاضلاب سیستان یا کشت و صنعت جیرفت چه لزومی دارد در تهران دفتری داشته باشند، بنابراین همه منتقل شده‌اند.

وی تاکید کرد: برخی از شرکت‌های دولتی که منتقل می‌‌شوند، حدود هزار شرکت و موسسه خصوصی که با آنها سر و کار دارند نیز به صورت خودکار منتقل می‌شوند. اگر یک شرکت ۵۰۰ نفر نیرو دارد همه این کارمندان نیز به اعتبار این شرکت منتقل می‌شوند. تاجی افزود: فهرست ۱۶۳ شرکتی که دولت مشخص کرده باید به زودی منتقل شود و تاکنون ۱۱۴ شرکت قطعا منتقل شده و تا پایان مرداد ماه این رقم به ۱۴۵ شرکت می‌رسد.

ارائه تسهیلات مسکن مهر به کارمندان متقاضی خروج از تهران بدون هیچ شرطی

در این میان مدیر عامل بانک مسکن گفت: کارکنان دولت در صورت انتقال از تهران و کلانشهرها به سایر شهرها بدون داشتن شرایط از تسهیلات طرح مسکن مهر استفاده می‌کنند.

قدرت ا… شریفی در گفت‏وگو با خبرگزاری فارس افزود: تمامی‌پروژه‌های مسکن مهر اعم از انبوه سازی، تعاونی‌ها و گروه‌های چند خانواری که روی زمین‌های واگذاری دولتی احداث می‌شوند باید الگوی مصرف مسکن را رعایت کنند.

وی ادامه داد:پروژه‌های مسکن مهر که در اراضی ملکی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی یا به‏صورت اضافه اشکوب احداث می‌شوند ضمن استفاده از تسهیلات و یارانه مسکن مهر نیازی به رعایت الگوی مصرف ندارند.

مدیر عامل بانک مسکن خاطرنشان کرد: میانگین زیربنای مفید واحدهای احداثی در هر پروژه در شهرهای بالای یک میلیون نفر ۷۵ متر مربع و در سایر شهرها ۱۰۰ متر مربع است.

به گفته شریفی، همچنین تسهیلات احداث واحدهای صنعتی و غیرصنعتی مسکن نیز در چهار مرحله به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مدیر عامل بانک مسکن تاکید کرد: این واحدها در مراحل مختلف پایان فوندانسیون ۱۵ درصد‌، پایان اسکلت و سقف ۴۰ درصد‌، پایان سفت کاری ۳۰ درصد و پایان نازک کاری ۱۵ درصد از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

شریفی در خصوص کارکنان دستگاه‌های دولتی که متقاضی انتقال از تهران و کلانشهرها به سایر شهرها هستند، تصریح کرد: این کارکنان می‌توانند از تسهیلات مسکن مهر تا سقف مقرر بدون داشتن شرایط متقاضیان این تسهیلات استفاده کنند.