خدمات ۴۷ درصد؛ صنعت ۳۲ درصد

آمارهای مرکز آمار ایران از سهم بخش‌های مختلف اقتصادی در اشتغالزایی استان‌های کشور از سهم حدود ۴۷ درصدی خدمات، حدود ۳۲ درصدی صنعت و حدود ۲۱ درصدی کشاورزی در سال ۸۸ حکایت دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی سهم بخش‌های مختلف اقتصادی (صنعت- خدمات- کشاورزی) در اشتغالزایی استان‌های کشور طی سال گذشته و مقایسه آن با سال ۸۷ - مورد تائید مرکز آمار ایران - نشان می‌دهد که همواره در دو سال گذشته خدمات با ۵/۴۶ و ۴/۴۷ درصد، بیشترین سهم را در اشتغالزایی ۳۰ استان داشته است.

پس از خدمات، صنعت در سال ۸۷ معادل ۲/۳۲ درصد و در سال ۸۸ نیز ۸/۳۱ درصد اشتغال کشور را ایجاد کرده است. همچنین کشاورزی در کشور طی سال ۸۷ معادل ۲/۲۱ درصد و در سال گذشته نیز ۹/۲۰ درصد در اشتغالزایی نقش داشت.بررسی وضعیت اشتغالزایی ۳ بخش اقتصادی (صنعت- خدمات- کشاورزی) در سال‌های ۸۸ و ۸۷ نشان می‌دهد که از ۳۰ استان کشور، خدمات در اشتغالزایی ۲۴ استان کشور نقش اول ایجاد کار را داشته، ضمن اینکه پس از آن کشاورزی در ۴ استان بیشترین اشتغالزایی را به خود اختصاص داده و صنعت نیز فقط در دو استان توانسته است حرفی برای گفتن داشته باشد.

استان‌های کشاورزی و صنعتی

در دو سال ۸۸ و ۸۷ استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی و زنجان بیشترین میزان اشتغال خود را مدیون کشاورزی بوده‌اند و در این میان استان‌های چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی نیز بیشترین میزان اشتغال صنعتی را در اختیار داشتند.غیر از ۶ استان یاد شده در دو سال ۸۸ و ۸۷، مابقی ۲۴ استان کشور بیشترین گرایش شغلی خود را در بخش خدماتی یافته‌اند. در این بین برخی استان‌ها مانند تهران، قم، بوشهر، خوزستان، فارس، کرمانشاه و هرمزگان وابستگی بیشتری به مشاغل خدماتی نشان داده‌اند، به نحوی که حداقل سهم خدمات در اشتغال این استان‌ها طی دو سال گذشته بیش از ۴۵ درصد بوده است.گفتنی است، طی دو سال گذشته خدماتی‌ها بین ۳۲ تا ۶۰ درصد اشتغال استان‌ها را ایجاد کرده‌اند. بخش صنعت نیز سهم اشتغالی بین ۲۰ تا ۴۳ درصد داشت و سهم بخش کشاورزی نیز از اشتغالزایی کشور در دو سال گذشته از حداقل ۱ تا ۴۳ درصد بوده است.

اردبیل، ایلام، بوشهر، کرمانشاه، گیلان و فارس از استان‌هایی هستند که در دو سال گذشته کمتر از ۲۴ درصد اشتغالزایی آنها از طریق فعالیت‌های صنعتی بود. البته یزد، قم، مرکزی، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و آذربایجان شرقی به مراتب جزو استان‌های با صنعت قابل ملاحظه در بخش اشتغالزایی بوده است.