دنیای اقتصاد - رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه به تهدیدات اخیر مایک مولن، فرمانده ارشد ارتش آمریکا پاسخ رسمی داد و اعلام کرد که کشور ما در حدی از بازدارندگی قرار دارد که تصور تعرض به آن به ذهن کسی خطور نمی‌کند. پیش از این، مولن گفته بود که آمریکا نقشه‌هایی را برای حمله به ایران تهیه کرده است. بیان این اظهارات پاسخ تند مقامات سیاسی و نظامی ایران را به دنبال داشته است که مهمانپرست دیروز به صورت رسمی به این تهدیدات پاسخ داد. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد

واکنش رسمی به تهدیدات آمریکا

مهمانپرست: کشور ما در حدی از بازدارندگی قرار دارد که تصور تعرض به آن به ذهن کسی خطور نمی‌کند

مجید اعزازی- تحلیل وزارت خارجه از وقوع جنگ در منطقه، اظهارات مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا مبنی بر داشتن برنامه برای اقدام نظامی علیه ایران، تلاش عربستان برای کاستن از عمق استراتژیک تهران در منطقه، مذاکرات جلیلی و اشتون، مهمانان دعوت شده به همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور، ترور احمدی نژاد و ماجرای کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به برخی افراد ایرانی برای براندازی نظام، محور سوالات دیروز خبرنگاران در نشست خبری هفتگی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه بود.

مهمانپرست درباره شروع جنگ مجدد در منطقه و پیش بینی وزارت خارجه درباره امکان یا عدم امکان بروز آن گفت: ماهیت رژیم صهیونیستی به گونه‌‌ای است که اصل وجود آن با تنش، درگیری و جنگ قابل تداوم است. هر زمانی که این فرصت ایجاد شود و مقامات این رژیم احساس ضعف در منطقه کنند و احساس جدایی کشورهای منطقه به آنها منتقل شود، قطعا به تجاوزات و جنایات خود ادامه خواهند داد.

وی بر لزوم هوشیاری کشورهای منطقه، تقویت قدرت دفاعی و بازدارندگی آنها و وحدت و مشارکت آنها با یکدیگر و توجه به ریشه‌های فتنه و تهدیدات امنیتی یعنی وجود خطر رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: این رژیم در شرایط فعلی بسیار ضعیف‌تر از آن است که بخواهد علیه کشوری در منطقه اقدام کند و چنانچه این حماقت را انجام دهد حتما درسی خواهد گرفت که پشیمانی شدیدی برای آنها خواهد داشت.

یکی از خبرنگاران با اشاره به منابع خارجی سوال کرد، آرایش نیروهای آمریکایی در خلیج فارس در حال تغییر است، نظر شما در این باره چیست که مهمانپرست در پاسخ با بیان اینکه اخبار چندان دقیق نیست، با خنده گفت: الان ۳۰-۲۰ سال است که آمریکایی‌ها دارند آرایش خود را تغییر می‌دهند، برای تنوع است جدی نگیرید!وی با بیان اینکه آمادگی هر کشور در راستای قدرت بازدارندگی اهمیت دارد، گفت: کشور ما در حدی از بازدارندگی قرار دارد که تصور تعرض به آن به ذهن کسی خطور نمی کند.

اظهارات آمریکایی‌ها نسنجیده است

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات مایکل ‌مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره آمادگی این کشور برای حمله نظامی به ایران با بیان اینکه اظهارات مقامات نظامی آمریکایی خیلی قابل استناد نیست، گفت:‌ ما شاهد اظهارات نسنجیده زیادی از طرف مقامات نظامی آمریکا هستیم. فکر می‌کنیم علت اینگونه بیانات شاید نوعی عصبانیت ناشی از شکست‌های پی‌در‌پی است که در اهدافشان در منطقه داشتند و لشگرکشی‌هایی که به منطقه کردند و نتیجه آن چیزی جز ایجاد ناامنی و تلفات بیشتر از مردمان بی‌گناه و تلفات نیروهای خودشان نبوده است. اگر می‌خواهند از اینگونه اظهارات در فضاسازی‌ها برای یک جنگ روانی و تبلیغاتی استفاده کنند، اینها مورد استناد قرار نمی‌گیرد و کسی به اینگونه اظهارات توجهی نخواهد کرد.

نشست سه جانبه در بیروت

یکی از خبرنگاران با اشاره به سفر ملک‌ عبدالله پادشاه عربستان به سوریه و لبنان و مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه این سفر در راستای تلاش عربستان برای کاهش عمق استراتژیک ایران در این دو کشور است‌، نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که وی پاسخ داد: همه کشورهای منطقه باید مسیر همکاری، مشارکت، وحدت نظر، مقابله با فتنه‌ها و تهدیدات را در دستور کار خودشان داشته باشند. ما اگر در این مسیر فعال باشیم و بتوانیم ریشه‌های فتنه‌ها را بخشکانیم، زمینه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه حساس ما از بین خواهد رفت. به گفته سخنگوی وزارت خارجه هر گونه جدایی کشورهای منطقه تنها خواست رژیم صهیونیستی و حامیان آن را تامین می‌کند.

مذاکره جلیلی و اشتون در شهریور

مهمانپرست در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارت یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر آغاز گفت‌وگوها درباره تبادل سوخت هسته‌ای ظرف چند ماه آینده، بحث تبادل سوخت را با مذاکرات خانم اشتون و آقای جلیلی یا بحث جمهوری اسلامی ایران و طرف‌هایی که در ۱+۵ بودند و ممکن است با ساختار جدیدی این بحث‌ها دنبال شود، جدا از یکدیگر دانست و گفت: در رابطه با تبادل سوخت قدم‌های خوبی برداشته شده و دو طرف آمادگی‌شان را اعلام کردند. فکر می‌کنیم بحث مذاکرات مربوط به تبادل سوخت در اسرع وقت قابل انجام است و از نظر ما هیچ محدودیتی وجود ندارد و به اعتقاد ما اعضای گروه وین در حال رسیدن به این آمادگی هستند. وی درباره مذاکرات جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: این مذاکرات بعد از ماه رمضان و اواخر شهریور (سپتامبر) دنبال خواهد شد. جزییات آن زمانی که به توافق برسد اطلاع رسانی خواهد شد.

امیر احمدی در لیست مهمانان نبود

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص هزینه‌ ۸۰ میلیاردی همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور و حضور برخی از ایرانیانی که سابقه خوبی نداشته و سلطنت‌طلب و بهایی بودند از جمله هوشنگ امیراحمدی و پریوش سطوتی و برخی اخبار منتشر شده مبنی بر عدم اطلاع وزارت خارجه از مهمانان شرکت کننده در این همایش، گفت: مطالب شما براساس فرضیه‌های غلطی عنوان شد. اولا هیچ‌وقت وزارت خارجه نگفته که در جریان نبوده، دعوت از ایرانیان نخبه در سراسر جهان با هماهنگی کامل وزارت خارجه و از طریق نمایندگی‌های سیاسی ایران در خارج از کشور صورت گرفته است. اینکه خبرنگاری دیروز سوالاتی را در خصوص این همایش از من پرسید و متاسفانه به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای مطالبی غیردقیق عنوان و تیتری غیردقیق زده شد، به آن خبرنگار و خبرگزاری برمی‌گردد. وی با بیان اینکه اطلاعات شما (خبرنگار) درباره افراد شرکت کننده که نام‌ آنها برده شد غلط است، افزود: در همایش دیروز نام برخی از افرادی که عنوان کردید در لیست مهمانان نبود و مسوولان برگزاری همایش نیز در مصاحبه‌ها به طور رسمی این موضوع را اعلام کردند. اگر فردی در گذشته دچار اشتباهاتی بود و اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید می‌توانید با مسوولان همایش مطرح کنید و درست نیست که براساس اطلاعات نادرست این موضوع را به همه ایرانیانی که در همایش بودند، نسبت دهید.

ترور احمدی‌نژاد بدیهی است

یکی از خبرنگاران با اشاره به سخنان رییس‌جمهور در همایش ایرانیان خارج از کشور در رابطه با موضوع ترور احمدی‌نژاد توسط رژیم صهیونیستی سوال کرد که مهمانپرست نیز در این باره گفت: بحث اهداف و نیات نیروهای صهیونیستی که دستور دولتی برای ترور شخصیت‌ها دارند، موضوعی بدیهی است و تا الان نیز در این مسیر حرکت کرده‌اند و قطعا یکی از شخصیت‌های جهان اسلام که بزرگترین دشمن ماهیت جنایتکارانه رژیم صهیونیستی است شخص رییس‌جمهور است.

سوال خبرنگار فرانس پرس از سخنگو

خبرنگار خبرگزاری فرانسه از سخنگوی وزارت خارجه پرسید، اخیرا آقای جنتی اعلام کرده که اسنادی در اختیار دارد که بر اساس آن آمریکا از طریق عربستان یک میلیارد دلار به برخی افراد به براندازی کمک کرده است آیا وزارت خارجه در جریان این اسناد قرار دارد، که مهمانپرست در پاسخ خطاب به خبرنگار گفت: من از شما سوال می‌کنم اصل حمایت کشورهای غربی از فتنه را قبول دارید یا خیر؟خبرنگار در پاسخ به مهمانپرست گفت من پاسخی برای این سوال ندارم و تنها سوالی مطرح کرده‌ام اگر پاسخ دهید ممنون می‌شوم.مهمانپرست تاکید کرد: برخی کشورهای خاص در مسائل ایران مداخله کرده‌اند و خیلی شواهد پیدا شد که نشان دهنده حضور فعال برخی سفارتخانه‌ها بود و اصل موضوع قابل انکار نیست اینکه میزان آن کم یا زیاد بوده باید بررسی شود.

عکس: خبرگزاری فارس