اختیارات ولایت فراتر از بحث قانون است

محمد باقر قالیباف با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری درباره شرایط التزام به ولایت فقیه گفت‌: اختیارات ولایت فراتر از بحث قانون است و عین همان ولایت رسول‌الله و ولایت مطلقه است. شهردار تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره پاسخی که مقام معظم رهبری به استفتا درباره معیار التزام به ولایت فقیه دادند، گفت‌: در فتوای رهبر معظم انقلاب هیچ حرف جدیدی در‌این حوزه نسبت به نگاه‌هایی که حضرت امام به‌این موضوع داشتند، وجود ندارد. نه تنها موضوع جدیدی مطرح نشده‌، بلکه احساس می‌کنم شاید نگاه فقهی حضرت آقا در حوزه ولایت مطلقه فقیه نسبت به حضرت امام‌(ره) یک ملاحظه مکرری در مورد انطباق اختیارات شخص ولی فقیه از جهت موازین فقهی فراهم کرده است. من خاطرم هست وقتی اصل ولایت فقیه در قانون اساسی در اصل ۱۱۰ آمد، حضرت امام یک جا به‌این موضوع‌این گونه اشاره کردند که درست است که در قانون‌اینگونه آمده است، که من هم قبول دارم ، اما اختیارات ولایت فراتر از بحث قانون است و عین همان ولایت رسول‌الله و ولایت مطلقه است.

قالیباف همچنین افزود: نه تنها عده‌ای از مدعیان اصولگرایی و طرفداری از ولایت‌، بلکه طیفی از مدعیان اصلاح طلب پیروی از خط امام هم هستند که ‌این نوع فتوا به ذائقه‌شان خوش نمی‌آید و احساس می‌کنند آن نگاه‌های بسته و زمختی که خودشان دوست دارند به نوعی به خطر افتاده است.‌این مدعیان پس از فتوای مقام معظم رهبری درباره «التزام به ولایت فقیه» هیچ‌گاه به میدان نیامدند تا موضوع را به درستی برای جامعه مخصوصا برای جوانان باز کنند که واقعا فقه شیعه، نگاه حکومت دینی، نظر فقهی حضرت امام و نظر فقهی مقام معظم رهبری چقدر عرصه سیاسی و جمهوریت را باز می‌کند. حال آنکه حکم حکومتی را همه می‌پذیرند. همه مراجع حکم حکومتی صادر شده از ولایت مجتهد جامع‌الشرایطی، که قدرت در ید دارد، بدون استثنا در عصر غیبت حکم نافذ می‌دانند.

شهردار تهران بار دیگر با اشاره به فتوای رهبر انقلاب اشاره کرد و یادآورشد‌: ‌این فتوا باید ملاک همه دستگاه‌های حکومتی قرار گیرد. بر اساس‌این فتوا میزان برای تشخیص طرفداران ولی فقیه و ضد ولایت فقیه که راحت از‌این ابزار استفاده می‌شود تبعیت از حکم حکومتی است. تنها کسانی را می‌توان ضد ولی فقیه دانست که عملا تابع حکم حکومتی ولی فقیه نباشند. رهبر انقلاب یکبار در حرم حضرت امام‌(ره)‌این مورد را تاکید کردند که مصداق منافق بودن و مصداق ضد ولی فقیه بودن به‌این راحتی نیست که عده‌ای بیان می‌کنند. ‌این ابعاد گستره خودش را دارد که فکر می‌کنم در فتوای اخیر رهبری به خوبی و روشنی مشخص شد.