جان کری: اوباما گفت‌وگو با ایران را از افغانستان شروع کند

جان کری‌، رییس کمیته امور خارجی سنا از باراک اوباما خواست تلاش‌ها برای آغاز گفت‌و‌گو با ایران را از سر بگیرد. به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی «پلیتیکو» گزارش داد: جان کری در گفت و گویی با فرید زکریا در شبکه خبری «سی.‌ان.ان» گفت که یک راه خوب برای آغاز (گفت‌وگو) با ایرانی‌ها مذاکره درباره‌ راه پیشبرد در افغانستان است و این گفت‌وگوها ممکن است به مذاکره درباره موضوعاتی مهم‌تر، از جمله برنامه هسته‌ای ایران منجر شود.

کری در پاسخ به این سوال که آیا به تعامل آمریکا با ایران درباره‌ این مساله تمایل دارد، گفت: ‌قطعا فکر می‌کنم این می‌تواند راهی برای ورود به دیگر مسائل مربوط به ما، نه فقط مساله‌ هسته‌ای بلکه مساله‌ کل منطقه باشد.

رییس کمیته روابط خارجی سنا با ذکر اینکه ایران دلایل خوبی برای گفت‌وگو با آمریکا درباره افغانستان دارد، افزود: فکر می‌کنم ایران منافعی در افغانستان دارد. آنها طالبان را نمی‌خواهند آنها نمی‌خواهند مواد مخدر منتقل شود. دلایلی وجود دارد که آنها یک دولت با ثبات را (در افغانستان) خواستارند، من فکر می‌کنم که دیپلماسی هنر بازی کردن با منافع همه است.

وی ادامه داد: بنابراین ما متعهدیم برای تعامل و مذاکره تلاش کنیم. این به معنای آن نیست که متعهد به تسلیم شدن هستیم؛ این ماهیت دیپلماسی یا مذاکره نیست.