نشست مطبوعاتی و رسانه‌ای محمدعلی رامین (معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد) روز گذشته در محل معاونت برگزار شد تا چند خبر برای مطبوعاتی‌ها اعلام شود: نظارت بر مطبوعات عمومی می‌شود. رسانه‌های غربی حق شرکت در نمایشگاه مطبوعات را ندارند. محورهای پنجگانه نمایشگاه مطبوعات اعلام شد و وعده‌هایی نیز برای اعلام بسته وزیر ارشاد در روز خبرنگار داده شد. محمدعلی رامین (معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد) با اشاره به مشکلات سختی کار اهالی رسانه گفت: در حال تنظیم اصلاحیه‌ای در قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستیم و قصد داریم تا به سمتی برویم تا سازمان تامین اجتماعی نیز از این قانون تمکین کند.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون به دنبال آن هستیم تا هر سال اشتغال در عرصه خبرنگاری را یک سال و نیم محاسبه کنیم؛ البته قانون قبلی نیز بر این اصل؛ یعنی سخت و زیان‌آور بودن شغل خبرنگاری تصریح داشت؛ اما دوستان سازمان تامین اجتماعی تفسیر دیگری داشتند که با این اصلاحیه مشکل تفسیر قانون نیز حل می‌شود.

رامین با اشاره به عملکرد رسانه‌ها گفت: با اجرای یک برنامه جدید؛ نظارت بر رسانه‌ها عمومی می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون اعمال نظارت بر رسانه‌ها توسط هیات نظارت، معاونت مطبوعاتی و دادستانی به صورت تخصصی و خاص انجام می‌شود؛ اما از این به بعد، نظارت عام نیز در حوزه مطبوعات خواهد بود. باید نظارت بر رسانه‌ها به نحوی باشد که هیچ عنصر نامطلوبی نتواند فضای پاک رسانه‌های جمهوری اسلامی را مخدوش کند. بر همین اساس، سایتی به نام گویاترین به آدرس gooyatarin.ir راه‌اندازی شده است. در این سایت بعضی از مطالب مفید که در رسانه‌ها منتشر شده است، بازتاب داده می‌شوند. همچنین براساس اصل هشتم قانون اساسی امکانی در این سایت در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد تا به آن مراجعه و مسوولان امر را در جریان مشکلات قرار دهند.

وی با اشاره به ضروری بودن راه‌اندازی این سایت برای پالایش برخی عناصر که در رسانه‌های شرافتمند کار می‌کنند، افزود: ما هم‌اکنون سه هزار و ۶۰۰ نشریه در کشور داریم که نظارت بر آنها نیاز به سه هزار و ۶۰۰ کارمند دارد و از آنجا که چنین امری ممکن نیست، این سایت راه‌اندازی شده است. وی ادامه داد: در این سایت، هر مطلبی را منعکس نمی‌کنیم و مانند بعضی سایت‌ها که مطلبی را می‌نویسند و بعد دیدگاه‌های خود را نیز به عنوان کامنت در آن سایت قرار می‌دهند، عمل نخواهیم کرد.

به گزارش ایلنا، محمدعلی رامین با اعلام اینکه هفدهمین نمایشگاه مطبوعات امسال در اوایل آبان‌ ماه برگزار می‌شود، گفت: این نمایشگاه فضای متفاوتی با سال گذشته خواهد داشت و فرصت جدیدی را در اختیار رسانه‌های داخلی قرار می‌دهد تا به یک نوع آشنایی و تعامل بین رسانه‌های خارجی و داخلی به وجود آید.

وی ادامه داد: امسال هیچ‌کدام از رسانه‌های غربی اجازه حضور در نمایشگاه را ندارند. ما آنها را حذف کرده‌ایم؛، زیرا رسانه‌های غربی دروغگو، پرمدعا و متقلب هستند و خود را سلطان بلامنازع جهان می‌دانند؛ البته موارد استثنایی، از این قاعده مستثنی هستند و اگر در غرب رسانه مستقل و شایسته‌ای وجود داشته باشد که علاقه‌مند به مشارکت باشد، ما از آنها استقبال می‌کنیم.