نیویورک تایمز

مترجم: گلچهره پاکدل

با ادامه‌ آلودگی خلیج مکزیک، رستوران‌ها و هتل‌ها همچنان خالی می‌مانند و قایق‌های ماهیگیری به آب انداخته نمی‌شوند و سواحل - حتی آنها که آلوده نیستند - توریستی را جذب نمی‌کنند. اقتصاددانان برآورد می‌کنند که این آلودگی به بیش از هفت میلیون کسب‌وکار به شکل مستقیم و غیرمستقیم آسیب وارد می‌کند.

بی. پی. اکنون شروع به پرداخت‌های جبرانی به کسب‌وکارهایی کرده که درآمدشان به خلیج وابسته بوده است. از ماه مه ‌تاکنون حدود یک سوم از ۹۰ ‌هزار درخواست دریافتی ترتیب عمل داده شده است و کل ارقام مبلغی در حدود ۱۴۴ میلیون‌دلار می‌شود.

۸۰‌درصد پرداخت‌ها تاکنون صرف کارگران خرده‌پا شده است - ماهیگیران، قایق‌های حمل‌و‌نقل کوچک و خانه‌های ساحلی- یعنی کسانی که به آسانی توانسته‌اند اثر آلودگی روی کسب و کارشان را ثابت کنند. بنگاه‌های بزرگ‌تر هنوز درگیرند، چون درخواست‌هایشان پیچیده‌تر است و به بررسی بیشتری احتیاج دارند.

تاکنون پرداخت‌ها تقریبا ناچیز بوده‌اند، به طور متوسط ۲۵۰۰‌دلار در ماه برای قایق داران، یا ۵۰۰۰‌دلار برای ماهیگیران. بی. پی. برآورد می‌کند که ۱۳‌هزار نفر تاکنون از این پیش‌پرداخت‌ها بهره‌مند شده‌اند.

هزینه‌ کلی بی‌شک افزایشی نمایی خواهد داشت. هر روز ۲۰۰۰ درخواست جدید به دست شرکت می‌رسد. بی. پی. بعد از مذاکره ماه گذشته با آقای اوباما وعده داده است که ۲۰ میلیارد‌دلار برای پوشش خسارت‌های کسب‌وکار‌ها کنار بگذارد و به خواسته‌های فرمانداری‌های محلی هم پاسخ مناسب دهد. شرکت همچنین ۱۰۰ میلیون‌دلار برای کمک به کارگران نفتی که به واسطه عملیات حفاری از کار بیکار شده‌اند، کنار گذاشته است.

با این وجود مقامات فدرال و محلی می‌گویند که پرداخت‌های بی. پی. کافی نبوده‌اند. ارقام پرداختی بسیار کوچک بوده و شرکت به کندی به درخواست کارگرانی که زندگی شان وابسته به این پول‌ها است، پاسخ می‌دهد. همچنین وکلا معتقدند که سیستم رسیدگی به دعاوی به ‌اندازه کافی شفاف نبوده است.

بی.پی. می‌گوید: در مقابل چنین حجمی از درخواست‌ها و دعاوی، این شرکت حداکثر تلاشش را کرده است و به طور تلویحی اشاره می‌کند که هرگز انتظار چنین حجمی از فشار را نداشته است.

سخنگوی بی.پی در این زمینه گفته است: «فکر نمی‌کنم که هیچکس در چنین شرایطی بتواند بهتر از این عمل کند، اما ما همچنان بیشتر تلاش می‌کنیم.» وکلا خوشبینند که تا ماه آگوست شاهد گشایشی در امور باشیم و با آمدن کنث فینبرگ، وکیل مامور پرداخت خسارت به آسیب‌دیدگان یازده سپتامبر، کارها با سرعت بهتری پیش بروند.

آقای فینبرگ که توسط آقای اوباما و شرکت بی.پی. انتخاب شده است، حقوقش را از این شرکت می‌گیرد و با تیم کنونی این شرکت همکاری خواهد کرد. این تیم ۹۵۰ عضو دارد که در ۳۵ دفتر اداری در مناطق مختلف به دعاوی رسیدگی می‌کنند.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آقای فینبرگ این است که به دعاوی افرادی که ادعای آسیب دیدن غیرمستقیم از این حادثه را دارند، رسیدگی کند.

هفته‌ گذشته‌ لین وستمورلند از نمایندگان کنگره از آقای فینبرگ پرسید که تکلیف افرادی که ارزش خانه‌هایشان به واسطه آلودگی خلیج پایین آمده است چه می‌شود. او پاسخ داد: «از یک طرف درست است که چنین افرادی دچار خسارات شده‌اند و باید به آنها کمک شود، اما از طرف دیگر، اگر همه‌ پول‌های دنیا را هم جمع کنیم، نمی‌توانیم به ادعای هرکس که می‌گوید آلودگی خلیج قیمت مسکن او را پایین آورده است، جواب دهیم.»

با وجودی که آقای فینبرگ تایید کرده است که درباره سیستم رسیدگی به ادعاها پرسش‌های زیادی باقی است، به مقامات رسمی قول داده است که فرآیند کارها را هرچه زودتر، سریع‌تر و شفاف‌تر کند. او همچنین تصمیم‌گرفته که پرداخت‌ها بیشتر به صورت کلی و یکجا انجام شوند.

در نهایت ایشان قول داده‌اند که وقتی مبلغ ادعایی هر کدام از کسب‌وکارها هم معلوم شد، چک‌های آن را سریع‌تر صادر کند.

مقامات معتقدند مادامی که نفت داخل خلیج می‌ریزد هیچ راهی وجود ندارد که میزان خسارت کسب‌وکارها یا میزان کمک لازم به آنها را تعیین کرد. آقای فینبرگ هم می‌گوید: «مسلما اگر جلوی جریان نفت‌گرفته می‌شد، به حال ما خیلی موثر بود.»