برخورد جدی با اجرای مصوبات ابطال‌شده از سوی رییس مجلس

محمدرضا باهنر، معاون نظارت مجلس بابیان اینکه «ما از طریق کانال‌های مختلف به مصوبات دولت دسترسی داریم» درمورد آن دسته از مصوبات دولت که رییس مجلس آن را خلاف قانون اعلام می‌کند، گفت: مجریان حق ندارند آیین نامه‌هایی را که رییس مجلس ابطال آنها را اعلام کرده است، اجرا کنند؛ در غیر این صورت باید پاسخگو باشند و با این تخلف به طور قطع برخورد می‌شود. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری خانه ملت، در خصوص استناد قانونی ابلاغ قانون توسط رییس مجلس، اظهار داشت: قانونی که تصویب می‌شود و به تایید شورای نگهبان می‌رسد یا اینکه از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید می‌شود، از سوی ریاست محترم مجلس جهت اجرایی شدن به ریاست محترم جمهور ابلاغ می‌شود. وی افزود: رییس‌جمهور هم یک وقت قانونی و مشخصی را در اختیار دارد تا این قوانین را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی و برای انتشار به روزنامه رسمی‌ابلاغ کند. قوانین نیز پس از ۱۵ روز از تاریخ انتشار در روزنامه رسمی، برای تمامی‌ مجریان در کشور لازم‌الاجرا است.باهنر خاطر نشان کرد: اگر در این مسیر وقفه‌ای ایجاد شد یا اینکه ریاست محترم جمهور از ابلاغ قانون امتناع کرد، قانون مدنی صراحت دارد که ریاست محترم مجلس باید قانون را مستقیما جهت اجرا ابلاغ کند. وی با تاکید بر اینکه قانون ابلاغ شده از سوی رییس مجلس برای همه مجریان لازم‌الاجرا است، گفت: اینکه از سوی مسوولان دولتی عنوان شود که دولت امکان اجرای فلان قانون را ندارد، بحث‌های حاشیه‌ای است، چون اگر قرار باشد یک قانون اجرا نشود، باز برایش راه حل وجود دارد و دولت باید اصلاحیه یک قانون را در قالب لایحه به مجلس بفرستد و مجلس هم پس از بررسی‌های لازمه تکلیف را روشن می‌کند.

وی در خصوص عدم ارسال مصوبات دستگاه‌های اجرایی به هیات تطبیق مصوبات مجلس گفت: این یک حالت طبیعی در کشور نیست و اگر قرار باشد کارهای کشور از طریق مسیر طبیعی انجام شود که باید هم این‌گونه باشد، این کوتاهی دولت است که مصوبات خود را برای رسیدگی و تطبیق با قوانین برای ریاست محترم مجلس ارسال نمی‌کند. معاون نظارت مجلس ادامه داد: طبق حقوق اساسی کشور، مجریان حق اجرای هر آیین‌نامه‌ای که رییس مجلس ابطال آن را اعلام کرده باشد را ندارند، در غیراین صورت باید پاسخگو باشند و با این تخلف به طور قطع برخورد می‌شود.

وی گفت: مثلا اگر یک وزیر به مواد آیین‌نامه‌ای عمل کرد که این آیین‌نامه توسط رییس مجلس ابطال شده باشد، در واقع مرتکب یک تخلف قانونی شده است و این کفایت نمی‌کند که بگوید چون مصوبه دولت بوده من آن را اجرا کرده‌ام. باهنر تاکید کرد: مصوبه‌های دولت مشروط به اینکه مورد اعتراض رییس مجلس قرار نگیرد، لازم‌الاجرا است.