دنیای اقتصاد - اقدام تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا در تهیه پیش‌نویس طرح حمایت از اسرائیل در صورت حمله به ایران واکنش شدید مقامات نظامی کشورمان را به دنبال داشته است. وحیدی وزیر دفاع و سرلشگر جعفری فرمانده سپاه به آمریکایی‌ها درباره تبعات هر نوع حمله به ایران یا حمایت و پشتیبانی از اسرائیل در حمله به ایران هشدار‌ دادند. محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور هم در این زمینه هشدارهایی به آمریکا داده است. هشدار مقامات نظامی به تحرکات کنگره آمریکا

تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با امضای پیش نویس طرحی از اسرائیل برای حمله به ایران پشتیبانی کردند

دنیای اقتصاد- تازه‌ترین اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در اعلام حمایت از حمله احتمالی رژیم اسرائیل علیه کشورمان واکنش مقامات نظامی ایران را در پی داشت.

به گزارش سایت شبکه خبر، رسانه‌های غربی گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا - که همگی جمهوریخواهند - پیش نویس طرحی را امضا کرده‌اند که از آنچه «حق اسرائیل برای دفاع از حاکمیت خود و حفاظت از جان و امنیت شهروندان اسرائیلی» می‌نامند، حمایت می‌کند و از صهیونیست‌ها برای حمله به ایران پشتیبانی کرده‌اند.

به گزارش سایت شبکه خبر، سردار وحیدی گفت‌: دشمنان با فضای جنگی که بر منطقه تحمیل می‌کنند، بیشتر در پی تامین منافع خود و ایجاد عملیات روانی برای دور کردن فشارهای بین‌المللی از رژیم صهیونیستی هستند.

وزیر دفاع در حاشیه افتتاح سامانه هوشمند منزلت بازنشستگان نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی در خصوص طرح نمایندگان مجلس آمریکا برای حمایت از رژیم صهیونیستی درصورت حمله به ایران گفت: آنان با فضای جنگی که بر منطقه تحمیل می‌کنند، بیشتر در پی تامین منافع تبلیغاتی مورد انتظار خود هستند.

وی گفت‌: آمریکا امروز درگیر انتخابات است و می‌خواهد در این انتخابات موفق باشد.

وزیر دفاع با بیان اینکه رژیم صهیونیستی امروز تحت فشارهای بین‌المللی و مردم خود است، گفت‌: آنان با طرح این مساله در پی عملیات روانی برای دور کردن این فشارهای گسترده هستند. وی افزود: کارشناسان نظامی‌آمریکایی و صهیونیستی اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند با قدرت دفاعی و تهاجمی‌ایران روبه‌رو شوند و ما نیز به آنان توصیه می‌کنیم با ایجاد فضای مسموم محیط منطقه را به آشوب نکشند.

سردار وحیدی تاکید کرد: نیروهای مسلح کشور با رزمایش‌های مختلف توانمندی‌های خود را توسعه داده‌اند و از نظر روحی و تجهیزات نظامی‌در وضع مناسبی قرار دارند و با قدرت تحرک بالا آماده دفاع از کشور هستند.

سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی رحیم صفوی نیز در نخستین دوره ‌آموزش مربیان درس آمادگی دفاعی در پاسخ به پرسشی ماهیت جنگ آینده احتمالی علیه کشورمان را دریاپایه و هواپایه توصیف و تصریح کرد: باید در برابر این قبیل حملات نیز آمادگی لازم را کسب کنیم؛ دشمن نیز می‌داند که اگر زمینی حمله کند، پشیمان می‌شود و ما نابودش می‌کنیم. امروزه نیز آمریکایی‌ها طرحی به کنگره ارائه داده‌اند که در آن استراتژی جنگ زمینی را می‌خواهند حذف کنند.

به گزارش ایسنا، وی در همین زمینه جمهوری اسلامی ایران را دارای قدرت بالایی در خلیج فارس و دریای عمان توصیف کرد و افزود: ما در دفاع از منافع کشورمان بسیار جدی هستیم.

حرکت‌های پیشین کنگره آمریکا

تحرکات جمهوریخواهان کنگره آمریکا در حالی است که کنگره (‌مجلس نمایندگان و سنا)ی آمریکا حدود یک ماه پیش از این، با تصویب قانونی تحت عنوان «قانون جامع تحریم‌ها، پاسخگویی و خروج سرمایه» زمینه لازم برای اعمال فشارهای اقتصادی علیه کشورمان از سوی مقامات کاخ سفید را فراهم کرد.

طرح اولیه این قانون ابتدا توسط «کریستوفر داد» رییس کمیته امور بانکداری سنا و «ریچارد شلبای» از دیگر اعضای کنگره ارائه شد که هدف از آن تشدید تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در ارتباط با ایران در کنار تهدید کشورمان به اعمال تحریم‌های شدیدتر در صورت تداوم فعالیت‌های غنی‌سازی از سوی ایران بود. این طرح که چارچوب اولیه آن در ۲۸ ژانویه سال ۲۰۱۰ ( اوایل بهمن ماه سال ۱۳۸۸) توسط مجلس سنا تصویب شد، از طریق ملزم‌کردن رییس‌جمهور آمریکا به مجازات شرکت‌هایی که نفت تصفیه شده به ایران ارائه کرده یا به کشورمان در زمینه توسعه ظرفیت پالایش خود کمک می‌کنند، به تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌پردازد؛ شرکت‌هایی که نفت پالایش شده به ایران منتقل می‌کنند و بیمه‌گران آنها نیز هدف این قانون قرار می‌گیرند.

افزون بر تصویب تحریم‌های یک جانبه علیه ایران ، تازه‌ترین تلاش ضد ایرانی کنگره آمریکا یک هفته پس از آن صورت گرفت که علاءالدین بروجردی ، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد که کنگره آمریکا از طریق سفیر سوئیس درخواست مذاکره با ایران را مطرح کرده است.

بروجردی شنبه هفته گذشته پس از دیدار با سفیر سوئیس در تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت: در این دیدار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران مطالبی را مطرح کرد؛ از جمله اینکه با توجه به سفر اخیرش به واشنگتن اظهار علاقه کمیسیون سیاست خارجی کنگره آمریکا برای مذاکره با ایران را عنوان کرد.

بروجردی ادامه داد‌: البته من به سفیر سوئیس گفتم آمریکا از یک طرف به تروریست‌ها کمک می‌کند و حادثه زاهدان را ایجاد می‌کند و تحریم‌های فراتر از قطعنامه وضع می‌کند، پس چه انتظاری برای مذاکره دارد؟

در خواست مذاکره کنگره آمریکا با واکنش‌های متعددی در داخل مجلس شورای اسلامی‌مواجه شد، از جمله محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی‌ گفت: تا زمانی که مواضع خلاف حقوق بین‌الملل از سوی آمریکا مشاهده شود، هیچ زمینه‌ای برای مذاکره با این کشور وجود ندارد.

ابوترابی فرد با اشاره به مواضع خصمانه این کشور علیه جمهوری اسلامی‌ایران و صدور قطعنامه ۱۹۲۱در شورای امنیت اظهار کرد: بارها کنگره و دولت آمریکا درخواست‌هایی برای مذاکره با ایران داشته‌اند.

ابوترابی‌فرد افزود: با این حال جمهوری اسلامی‌ ایران با رصد رفتارهای آمریکا ملاحظه کرده است که جهت و حرکت مسوولان آمریکایی هماهنگ با سخنان و کلمات آنها نیست. مسیر حرکت مقامات آمریکا همواره در تقابل با نظام اسلامی‌است و تحقیر جایگاه امت اسلام در جامعه جهانی بوده است. تا زمانی که این مواضع خلاف ضوابط و حقوق بین‌الملل مشاهده شود، هیچ زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد.

پاسخ دوباره جعفری به تهدیدات آمریکا

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد، چون از همت مردم و توان دفاعی ایران باخبر است. به گزارش ایرنا، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری که روز شنبه به مناسبت اولین دوره آموزشی سرمربیان آمادگی دفاعی مدارس در محل سازمان بسیج مستضعفین سخن می‌گفت، اظهار کرد: آمادگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سطح بسیار بالایی است. سردار جعفری تاکید کرد: تحریم‌ها و تهدیدها بر روی جمهوری اسلامی اثر نداشته و نخواهد گذاشت و این تحریم‌ها و تهدیدها بیشتر مایه خودباوری شده است. وی با بیان اینکه همه استکبار جهانی در مقابل اهداف انقلاب اسلامی ایستاده‌اند، تاکید کرد: امروز انقلاب اسلامی در یک نبرد سخت با جنگ نرم پیچیده و حساس قرار دارد. فرمانده سپاه گفت: همه کشورها امروزه روی نسل‌های جوان برای ایجاد تحول برنامه‌ریزی می‌کنند، اما متاسفانه ما از این فرصت به خوبی استفاده نکردیم. وی با تاکید بر ضرورت استفاده از این امکان، خاطرنشان کرد که نظام جمهوری اسلامی بدون انقلاب اسلامی و استمرار آن معنایی ندارد. وی افزود: سپاه و بسیج مسوول حفظ و نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند. وی با بیان اینکه ماموریت سپاه عمق بخشیدن به اهداف انقلاب است، تاکید کرد: امروز مهم‌ترین وظیفه بسیج مقابله با جنگ نرم است. فرمانده کل سپاه تصریح کرد: مشکلی که امروزه در جنگ نرم وجود دارد، این است که کمتر حس جنگیدن را داریم و اگر این احساس می‌شد، متفاوت بود و برای آن برنامه‌ریزی و مقابله صورت می گرفت.