موزه موسیقی باید بودجه خرید ساز داشته باشد

کیهان کلهر درباره جای خالی سازش در موزه موسیقی گفت: کمانچه را مدتی به موزه موسیقی قرض داده بودم و قرار نبود آنجا بماند و در عین حال به موزه‌ پیشنهاد خرید‌ ساز را دادم که گویا می‌خواستند بودجه‌شان را صرف کارهای دیگر بکنند. این هنرمند با بیان این مطلب گفت: ساز من، کمانچه کمیابی است و من از آن در برخی اجراهایم استفاده می‌کنم و امکان اینکه ساز را در موزه‌ بگذارم، نداشتم. این آهنگساز و نوازنده‌ درباره ساز «شاه‌کمان» که به تازگی آن را رونمایی کرده است نیز توضیح داد: موزه موسیقی شرایط و سیاست‌های خود را دارد. به این معنا که آنها اگر ساز جدید مرا ببینند، باید در این‌باره با من صحبت کنند تا سازنده این ساز را به آنها معرفی کنم و آنها یک نمونه را در موزه موسیقی به نمایش بگذارند. کلهر در بخش دیگری از این گفت‌وگو مطرح کرد: ممکن است نوازندگان سازی را به موزه امانت دهند یا هدیه کنند؛ اما موزه نباید از همه توقع هدیه داشته باشد؛ چون توقع بی‌جایی است و موزه موسیقی باید بودجه خرید ساز داشته باشد. این نوازنده کمانچه عنوان کرد: به نظر می‌رسد تاکنون نیز دغدغه موزه موسیقی این گونه نبوده است که سازهای خوب را جمع کند، چون ساز‌های قدیمی خوبی وجود دارد که می‌تواند در موزه باشد؛ به علاوه همه نمی‌توانند و شرایط اقتصادی‌شان به شکلی نیست که سازهای خوب‌شان را به موزه هدیه بدهند. کلهر در بخش دیگری از سخنانش گفت: متاسفانه تاکنون به موزه موسیقی نرفته‌ام؛ اما شنیده‌ام که برخی سازهای خوبی آنجا هست و در بخش‌های دیگر، سازهای بهتری می‌توانست آنجا باشد.

وی با تاکید بر اینکه موزه موسیقی باید در این زمینه سیاست‌گذاری کند، ادامه داد: افراد را به دنبال سازهای خوب بفرستد و با اختصاص بودجه آن سازها را خریداری کند و به موزه بیاورند.

کیهان کلهر در پایان گفت: اگر نوازنده‌ای توانست سازش را به موزه موسیقی هدیه بدهد، خوب است و ممکن است در آینده من هم این کار را بکنم؛ اما هیچ موزه‌ای در دنیا به این شکل کار نمی‌کند.