اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه در دستور کار نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه بنده در جلسه معارفه آقای دری عرض کردم برخی کتاب‌ها در کشور منتشر می‌شود که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، به معنای اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه بر بخش کتاب نیست. به گزارش فارس سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه بنده در جلسه معارفه معاون جدید امور فرهنگی، عرض کردم برخی کتاب‌ها در کشور منتشر می‌شود که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، به معنای اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه بر بخش کتاب نیست، بلکه به این معنا است که وزارت ارشاد باید از کتاب‌هایی حمایت کند که برای کشور مفیدتر هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کتاب‌هایی که بعضا مبلغ اندیشه‌های سست یا مطالب خرافی هستند هم منتشر می‌شوند که ما منتقد آنها هستیم و اعتقاد داریم که این آثار برای کشور نافع نیست و طبیعی است که چنین آثاری را مورد حمایت قرار ندهیم.

به گفته وزیر ارشاد، هدف از ابراز گلایه نسبت به انتشار برخی آثار نامناسب در کشور، تبیین دیدگاه‌‌ها و شفاف‌سازی سیاست‌های وزارت ارشاد در حوزه چاپ و نشر آثار بوده است.

وی در این راستا متذکر شد: در حال حاضر سالانه چیزی حدود شصت‌هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می‌شود که حتی بعضی از این آثار در گذشته مورد حمایت وزارت ارشاد هم بوده‌اند؛ اما ما قطعا در این دیدگاه‌ها تجدید نظر خواهیم کرد و تنها از کتاب‌هایی حمایت می‌کنیم که برای جامعه و کشور مفید باشند.

حسینی در پایان یادآور شد: اگرچه هدف ما حمایت از کتاب‌هایی است که به ارتقای دانش، بینش، معرفت و آگاهی مردم بینجامد؛ اما چنین نیست که به سایر آثار مجوز انتشار ندهیم.

در مجموع بحث ما صرفا معطوف به حمایت‌های وزارت ارشاد از برخی کتاب‌ها است نه ایجاد محدودیت برای انتشار آثار.