گزارش دو وزیر از سرنوشت یارانه‌ها

دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: وزیران عضو کابینه دهم دیروز پس از پایان جلسه دولت به میان خبرنگاران آمده و به سوالات آنان پاسخ گفتند. زمان اجرای قانون یارانه‌ها‌، دریافت شماره حساب‌های بانکی مردم‌، نیترات موجود در آب تهران‌، اعطای تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده‌، تکذیب افزایش قیمت بنزین‌، کسری بودجه دولت برای پرداخت به مترو و استخدام ۴۰ هزار معلم حق التدریسی از جمله اظهارات اعضای هیات دولت بود که در پاسخ به سوالات خبرنگاران ارائه شد. شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به دنیای اقتصاد درباره زمان قطعی اجرای قانون یارانه‌ها گفت: همان‌طور که قبلا هم بارها گفته شده نیمه دوم سال ۸۹ قانون به اجرا در خواهد آمد، ضمن آنکه فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی در ‌این باره اظهار نظر خواهد کرد. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما قبلا زمان اجرای قانون یارانه‌ها را ابتدای مهرماه اعلام کرده بودید، گفت: من هرگز زمان مشخصی را اعلام نکرده‌ام و چنین حرفی را تکذیب می‌کنم. حسینی در عین حال زمان مشخص را درباره زمان قطعی اجرای قانون اعلام نکرد و گفت: اطلاعات راجع به اجرای قانون یارانه‌ها در زمان خود به اطلاع مردم خواهد رسید. وی همچنین با اشاره به ‌اینکه اصناف برای تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی خود از فرصت باقیمانده استفاده کنند، افزود: براساس قانون، زمان تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی پایان تیرماه سال جاری در نظر گرفته شده است.

وزیر‌امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر‌اینکه اصناف از فرصت باقیمانده برای تحویل اظهارنامه‌های مالیاتی سال ۸۸ خود استفاده کنند، تصریح کرد: روزانه به طور میانگین حدود ۳۰۰ هزار اظهارنامه مالیاتی توسط اصناف به دفاتر سازمان ‌امور مالیاتی در سراسر کشور تحویل می‌شود.

وی با اشاره به مهلت در نظر گرفته شده برای تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی در سراسر کشور تا ساعت ۲۲ سی و یکم تیرماه جاری، گفت: دفاتر و ادارات سازمان ‌امور مالیاتی آمادگی پذیرش اظهارنامه‌های مالیاتی اصناف را دارند. حسینی همچنین از در نظر گرفتن روز جمعه هفته جاری برای تسلیم اظهارنامه‌ها در برخی مناطق و شهرها خبرداد و افزود: اصنافی که تاکنون موفق به تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی نشده‌اند، موظفند در‌این فرصت اظهارنامه‌های مالیاتی سال ۸۸ خود را تسلیم سازمان‌امور مالیاتی کنند.

محصولی: اخذ شماره حساب هدفمندسازی با همکاری بانک‌ها انجام ‌می‌شود

صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، درباره اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها از اول نیمه دوم سال اجرا می‌شود یا خیر تصریح کرد: در خصوص اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها همان‌طور که قبلا اعلام کردیم، حتما اجرا خواهد شد و شایعه‌ای مبنی بر اینکه اجرا نخواهد شد، مطلب درستی نیست.

وی در خصوص اینکه آیا بدون هماهنگی بانک‌ها توزیع یارانه‌ها انجام می‌شود، گفت: کمیته مخصوص در رابطه با همین موضوع توسط قائم مقام بانک مرکزی تشکیل شده و کلیه کارهای مربوط به اخذ شماره حساب با همکاری بانک‌ها صورت می‌گیرد که این همکاری بسیار خوب است و روش‌ها را هم آنها پیشنهاد داده‌اند.

توضیحات وزیرکار درباره زود بازده‌ها

وزیر کار و‌امور اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت از تصویب یازده هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌های زودبازده در سال جاری خبر داد. عبدالرضا شیخ الاسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: تسهیلات تعیین شده از طریق بانک‌های عامل به متقاضیان پرداخت خواهد ‌شد. وی با بیان اینکه اولویت تسهیلات به پروژه‌های نیمه تمام و سرمایه در گردش بنگاه‌ها است، افزود: متقاضیان از طریق بانک‌های عامل می‌توانند تسهیلات دریافت کنند. وی در ادامه از برپایی جشنواره ملی کارآفرینی با حضور رییس جمهوری در هفته آینده خبر داد. وی افزود: در این جشنواره از سی و یک کارآفرین که در فرآیند طولانی انتخاب برگزیده شده‌اند، تقدیر می‌شود.

وزیر نفت افزایش قیمت بنزین را رد کرد

وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات وزیران با تکذیب افزایش قیمت بنزین گفت: کشورمان در تولید و تامین بنزین هیچ مشکلی ندارد وتا زمان هدفمند کردن یارانه‌ها هیچ افزایش قیمتی در بنزین نخواهیم داشت. میر کاظمی ‌با اشاره به سرمایه‌‌گذاری‌های کشورهای مختلف برای تولید و تامین بنزین در ‌ایران تصریح کرد: همواره اعلام کرده‌ایم تحریم‌ها و محدودیت‌ها بر‌ایران هیچ تاثیری ندارد، بلکه کشورهای تحریم‌کننده هستند که زیان نهایی را می‌بینند.

میرتاج‌الدینی:

اگر دولت پول داشت، بودجه مترو را می‌دادیم

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در حاشیه نشست هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره اختصاص بودجه به متروی تهران مشکل بار مالی دارد و دولت اگر توان اختصاص این بودجه را داشت، قبلا آن را پرداخت می‌کرد. محمدرضا میرتاج‌الدینی اظهار کرد: دولت اختصاص این بودجه را قبول نداشت، ولی مجلس براساس قانون می‌تواند این موضوع را به روزنامه رسمی ابلاغ کند. وی افزود: این موضوع یک بحث حقوقی است و براساس اصل ۷۵ قانون اساسی، شورای نگهبان در صورتی که تشخیص دهد مصوبه مجلس بار مالی دارد، آن را با توافق دولت و مجلس قابل اجرا می‌داند. میرتاج‌الدینی اضافه کرد: به هر حال روند موضوع باید از سوی هر دو طرف دنبال شود تا راه حلی برای رفع این مشکل‌ اندیشیده شود.

دولت توان اجرا ندارد

وی با بیان اینکه اقدام رییس مجلس در ابلاغ مصوبات غیرقانونی نیست، در خصوص اینکه دولت سرانجام این مصوبات را اجرا می‌کند یا نه، گفت: دولت اگر توان اجرای این مصوبات را داشت از اول خودش ابلاغ می‌کرد، بنابراین دولت اظهارش این است که توان اجرا ندارد. معاون پارلمانی رییس جمهور با تاکید بر اینکه این موضوع باید در یک روند تفاهم حقوقی و قانونی حل شود، گفت: دولت برای روند کلی این موضوع در حال مذاکره با برخی مجموعه‌ها است و البته باید به صورت کلی نسبت به مواردی که بار مالی دارد، جایگاهی مشخص شود.

لیست مصوبات ابلاغی دولت را منتشر می‌کنیم

معاون پارلمانی رییس‌جمهور در ادامه با اعلام این خبر که به زودی لیست مصوباتی را که دولت به مجلس می‌فرستد، منتشر می‌کنیم، گفت: برای اینکه اطلاع‌رسانی کاملی در خصوص ارسال مصوبات انجام شود لیست آن را در روزهای آینده منتشر خواهیم کرد. وی در مورد این که صدر، نایب رییس دوم مجلس اعلام کرده که مصوبات دریافت نشده‌است، تصریح کرد: ایشان اطلاع نداشته؛ به وی این موضوع را گفته‌اند.

فرزین : اجرای قانون یارانه‌ها امسال قطعی است

سخنگوی طرح تحول اقتصادی گفت: دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال جاری تردیدی ندارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحدمرکزی خبر، محمدرضا فرزین افزود: دولت این آمادگی را دارد که در نیمه دوم امسال این قانون را اجرا کند. وی اضافه کرد: دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت‌های اقتصاد و دارایی‌، رفاه و تامین اجتماعی‌، کشور‌، صنایع و معادن‌، جهاد کشاورزی‌، راه و ترابری‌، ستاد مدیریت سوخت و بانک مرکزی در اجرای این قانون وظایفی دارند که در حال انجام دادن آنها هستند.

فرزین افزود: رییس‌جمهور با برگزاری جلسات منظم بر اجرای این طرح نظارت می‌کند. سخنگوی طرح تحول اقتصادی در پاسخ به این سوال که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در چه زمانی از نیمه دوم امسال اجرا می‌شود، گفت: این موضوع بستگی به شرایط دارد‌، اما قطعا این قانون در نیمه دوم امسال اجرا می‌شود. پیش از این فرزین گفته بود اول مهر برای اجرایی شدن قانون یارانه‌ها مناسب نیست که همین مساله به بروز برخی اظهارات مبنی بر اینکه دولت قصد اجرای قانون یارانه‌ها را ندارد‌، منجر شد.

دریافت شماره حساب خانوارها۳۱مرداد به اتمام می‌رسد

همچنین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی در اظهارنظر دیگری گفت:‌ مطابق برنامه ریزی وزارت رفاه و تامین اجتماعی،‌ عملیات دریافت شماره حساب در ۱۵ استان باقیمانده تا ۳۱ مرداد ماه به اتمام خواهد رسید. محمدرضا فرزین در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت با اشاره به جلسه روز سه شنبه این کارگروه در دفتر رییس‌جمهور اظهار داشت: در این جلسه، وزارت رفاه و تامین اجتماعی گزارشی از پیشرفت جمع‌آوری شماره حساب خانوار‌ها در استان‌ها ارائه کرد.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی ادامه داد:‌ طبق گزارش ارائه شده تاکنون در ۱۵ استانی که طرح جمع‌آوری شماره حساب بانکی سرپرست خانوارها انجام شده‌است، ۸۰ درصد مردمی‌که فرم‌های اطلاعات اقتصادی خانوار‌های مرکز آمار ایران را تکمیل کرده‌اند، نسبت به اعلام شماره حساب اقدام نموده‌اند. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در جلسه روز سه‌شنبه مقرر شد که فرصت مجددی برای تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار توسط مرکز آمار ایران برای افرادی که تاکنون به دلایلی نتوانسته‌اند فرم‌ها را تکمیل نمایند، در نظر گرفته شود.