زلزله8/5 ریشتری در فارس، هرمزگان و‌کیش

منازل ۶ روستای فارس ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شد

دنیای اقتصاد- زمین لرزه‌ای با قدرت ۸/۵ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین در ساعت ۸ دقیقه و ۱۲ ثانیه بامداد روز چهارشنبه(دیروز)مناطق جنوبی استان فارس و بخش‌هایی از استان هرمزگان و نیز جزیره کیش را لرزاند. در پی وقوع این زمین لرزه که ۱۳ پس لرزه را نیز به همراه داشته است، ۱۲‌نفر مجروح شدند و یک نفر جان باخت. همچنین حدود ۳۰ تا ۷۰ درصد منازل روستایی بخش جنوبی استان فارس نیز تخریب شده است.

به گزاش ایسنا، مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۸ دقیقه و ۱۲ ثانیه بامداد روز چهارشنبه ۳۰ تیرماه رخداد این زلزله را با مختصات رومرکز ۹۰/۵۳ درجه طول شرقی و ۰۴/۲۷ درجه عرض شمالی ثبت کرده است.

مرکز این زلزله در ۱۹ کیلومتری فارس، ۳۵ کیلومتری اشکنان فارس، ۳۸ کیلومتری جناح هرمزگان و ۹۹۰ کیلومتری تهران گزارش شده است.

همچنین در پی این زمین‌لرزه‌، ۱۶ زلزله دیگر در فارس ثبت شده که بزرگ‌ترین آنها با بزرگی ۲/۵ و ۱/۴ به ترتیب در ۲۰ دقیقه و ۱۶ ثانیه و ۳۱ دقیقه و ۳۳ ثانیه بامداد در محدوده «اهل» مرز بین استان فارس و هرمزگان ثبت شده‌اند.

این زمین‌لرزه‌ها که در مناطق وسیعی از هرمزگان نیز به خوبی احساس شده، خوشبختانه تلفات جانی نداشته است.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس، این زلزله در چهار روستای «پسبند»، «زیندین»، «کویون» و «ده‌پایین» به شدت احساس شده، به طوری که ۷۰ درصد از روستای «ده پایین» و ۳۰ تا ۵۰ درصد سه روستای دیگر دچار تخریب شده‌اند.

همچنین محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه زمین لرزه به چهار روستا از استان فارس و یک روستا از توابع استان هرمزگان صدمه زده است، گفت: در مجموع، ۵۰۰ خانوار در این پنج روستا زندگی می‌کنند. درباره تلفات وارده به این پنج روستا بر اثر زمین‌لرزه گفت: در مجموع، ۳۰ تا ۷۰ درصد منازل در این روستاها آسیب دیده‌اند. مظفر همچنین درباره تلفات انسانی این حادثه گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر زخمی‌شدند که به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و ۱۱ نفر نیز به درمانگاه اعزام شدند که اکنون بهبود یافته و بازگشته‌اند.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان لامرد، عبدالله حیدری هم در گفت‌و‌گو با «ایرنا» از تلفات احشام در این زمین لرزه خبر داد و گفت‌: آمار دقیق تلفات احشام هنوز محاسبه نشده و کارشناسان مشغول بررسی و آمار‌برداری از تلفات احشام این منطقه هستند.

وی گفت‌: از ۳۰ درصد ساختمان‌های چهار روستای دهو‌، پسوند، کدیون و زیندینی این شهرستان ۵۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده‌اند.

به گفته وی تخریب منازل روستایی بیشتر مربوط به منازل با بافت‌های فرسوده و قدیمی‌بوده و به منازل نوساز و مستحکم کمتر آسیب وارد شده است.

به لرزه در آمدن کیش قابل توجیه است

همچنین معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در پی زمین‌لرزه‌های بامداد دیروز در فارس گفت: رخداد زمین‌لرزه‌های «فوج‌گونه» در منطقه زاگرس کاملا طبیعی بوده و با خروج تدریجی انرژی زمین، احتمال رخداد زمین‌لرزه‌های شدید در منطقه را کاهش می‌دهد.

دکتر مهدی زارع که متعاقب زمین‌لرزه‌های بامداد چهارشنبه در حوالی «اهل» فارس با خبرنگار ایسنا، سخن می‌گفت، در خصوص گسل مسبب زلزله ۸/۵ در مقیاس امواج درونی زمین که بامداد چهارشنبه آن منطقه را لرزاند گفت: مشخص کردن گسل مسبب این زلزله‌ مستلزم بررسی‌های دقیق‌تر است، ولی بر اساس داده‌های موجود، ساز و کار این زمین‌لرزه فشاری با یک مولفه کوچک امتداد لغزش است و به نظر می‌رسد که یکی از گسل‌های پهنه گسله خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس مسبب این زلزله بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بزرگای لرزه اصلی - ۸/۵ در مقیاس امواج درونی زمین- و ژرفای آن، احساس شدن زلزله در یک گستره وسیع - و به لرزه درآمدن جزیره کیش - قابل توجیه است. زارع با اشاره به ثبت هشت پس‌لرزه با بزرگی بیش از ۲/۳ در مقیاس امواج درونی زمین تا ساعت ۲ و ۴۶ دقیقه بامداد دیروز خاطرنشان کرد: زمین‌لرزه‌های بامداد دیروز در فارس از نوع فوج‌های زمین لرزه است که هر از چند گاهی در یک منطقه از زاگرس به وقوع می‌پیوندد و بزرگی زمین‌لرزه‌های آن متوسط و کم است و عملا باعث می‌شود که انرژی به صورت مجموعه‌ای از زمین لرزه‌ها آزاد شده و احتمال رخداد زمین لرزه‌های بزرگ در منطقه کاهش یابد.

پیامدهای زلزله

وقوع زمین‌لرزه ۸/۵ ریشتری یک کشته و ۱۲ مصدوم در پی‌داشت و منجر به تخریب ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی برخی از خانه‌های شش روستای استان فارس شده است.

به گزارش ایسنا، مدیر روابط عمومی اورژانس استان فارس، از فوت یکی از مصدومان زمین لرزه صبح دیروز خبرداد و افزود: پیرزن ۸۰ ساله‌ای که توسط امدادگران از زیر آوار بیرون آورده شده و به دلیل شکستگی استخوان ران در بیمارستان بستری بود، به دلیل کهولت سن جان باخت.وی ادامه داد: در حال حاضر۱۲ مصدوم در بیمارستان‌های اشکنان و لارد فارس بستری هستند و حال عمومی آنها مطلوب گزارش شده است.

تخریب ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی برخی خانه‌های روستایی استان فارس امیر تقی‌زاده، مدیرکل مدیر بحران استان فارس هم به «ایسنا» اظهار کرد: پیش بینی می‌شود که این زمین‌لرزه به ۳۰ درصد خانه‌های روستاهای «پسبند»، «زیندین»، «کویون»، «ده‌پایین»، «دهو» و «کال» که نزدیک‌ترین مناطق به کانون اصلی زلزله بودند، بین ۸۰ تا ۱۰۰درصد آسیب وارد کرده باشد.

احمد غیبی، مدیر کل مدیریت بحران استان هرمزگان، روستاهای «هنگوئیه»، «گچوئیه» و «کمشک» را نزدیک‌ترین محل به مرکز وقوع زلزله عنوان کرد و به «ایسنا» گفت: این زمین‌لرزه در شهرستان‌های فارسیان، بستک و لنگه هم احساس شده است.

غیبی با اشاره به اینکه بالغ بر ۷۵۰ خانوار در روستای «کمشک» وجود دارند که احتمالا به همین تعداد نیز منزل مسکونی موجود است، خاطرنشان کرد: منازل روستای «کمشک» در وضعیت فعلی قابل سکونت است و ساختمان ویران شده در این منطقه مشاهده نشده است.

دمای بالای ۴۴ درجه مهم‌ترین مانع امدادرسانی مطلوب به زلزله‌زدگان است

دکتر مهدی مصلا نجات، رییس جمعیت هلال احمر استان فارس نیز در گفت‌‌و‌گو با «ایسنا» دمای بالای ۴۴ درجه را مهم‌ترین مانع امدادرسانی مطلوب به زلزله‌زدگان دانست و گفت: با این وجود اقلام ضروری میان زلزله‌زدگان توزیع شده است .

رییس جمعیت هلال احمر استان فارس خاطرنشان کرد: پنج‌هزار و ۶۰۰ کیلوگرم برنج، دو هزار بطری روغن، دو هزار قوطی کنسرو، ۲۲۰ تخته موکت، یک‌هزار دستگاه چادر، یک‌هزار تخته پتو و ۴۰۰ مخزن آب معدنی، توسط امدادگران هلال‌احمر میان آسیب‌دیدگان توزیع شده است.

مصلا نجات با بیان ‌اینکه ۳۰ تا ۵۰ درصد از ساختمان‌های آسیب‌دیده مربوط به ساختمان‌های جدید ساخت است به «ایسنا»، گفت: از آنجایی که در زمان وقوع زلزله «سریال فاصله‌ها» در حال پخش بود، مردم توانستند سریع از خانه خارج شوند.