الزام وزارت نیرو به افزایش تولید برق کشور

سخنگوی کمیسیون تلفیق با حضور در یک نشست خبری مصوبات کمیسیون متبوعش در حوزه انرژی را تشریح کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه ظهر دیروز با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح مصوبات کمیسیون متبوعش پرداخت. وی در ابتدا گفت: در ادامه بررسی مواد دیگری از لایحه برنامه، وزارت نیرو مکلف شد که امکان افزایش توان تولید برق کشور را تا ۲۵ هزار مگاوات برق در طول برنامه پنجم توسعه فراهم کند.

وی افزود: وزارت نیرو می‌تواند تولید این میزان یعنی ۲۵ هزار مگاوات برق را از طریق بخش خصوصی، تعاونی، عمومی و منابع داخلی نیروگاه‌های موجود به روش‌های مختلف ایجاد کند. سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: باید حداقل هزار مگاوات برق از طریق بخش خصوصی و تعاونی ایجاد شود. مفتح در ادامه اظهار کرد: بر اساس مصوبه دیگری هم مقرر شد که وزارت نیرو از منابع حاصل از فروش نیروگاه‌های خود با رعایت سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی بتواند خرید برق از تولید کنندگان نیروگاه‌های کوچک را نیز فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو بر اساس این مصوبه می‌تواند تا ۱۲ هزار مگاوات، نیروگاه‌های گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کند؛ البته وزارت نیرو همچنین مکلف شد قرار داد بلند مدت خرید تضمینی را با نیروگاه‌های بخش خصوصی و تعاونی که انرژی را به روش‌های نوین و پاک تولید می‌کنند منعقد کنند. نماینده مردم رزن در مجلس اضافه کرد: وزارت نیرو همچنین مکلف شد که از نیروگاه‌های با مقیاس کوچک بخش خصوصی و تعاونی نیز حمایت کند. مفتح در ادامه گفت: بر اساس مصوبه دیگری چنانچه بخش خصوصی با توان خود میزان تلفات برق را در خطوط انتقال کاهش دهد، می‌تواند بازیافت انرژی را به دولت فروخته یا صادر کند.

وی افزود: همچنین بر اساس مصوبه دیگری قیمت در انرژی برای واحدهایی که مصرف سالانه آنها بیش از ۲ هزار مترمکعب نفت کوره یا ۲ هزار مگاوات برق باشد در صورتی که ضوابط وزارت نیرو را رعایت کنند، امکان افزایش قیمت برای آنها وجود داشته باشد. سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: وزارت نفت و نیرو مکلف شدند که از مصرف‌کنندگان سوخت بالاتر از الگوی مصرف برای تولید برق جریمه در نظر گرفته و آن را اخذ کنند. مفتح ادامه داد: بخش خصوصی چنانچه بتواند قراردادهای منعقده با دستگاه‌های اجرایی مصرف انرژی را نسبت به حفظ و بهره‌مندی از آن کاهش دهد، آنها می‌توانند حق‌الزحمه خود را بابت این صرفه‌جویی از دستگاه مربوط دریافت کنند.