دنیای اقتصاد- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تصویب یک فوریت طرح بیمه بیکاری گفت:‌ مجلس به دنبال استقلال صندوق بیمه تامین اجتماعی و نیز تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتن افراد جویای کار است.بر اساس این طرح، کسانی که دارای مهارت و حرفه‌ بوده و حداقل برای مدت یک سال پیگیر اشتغال شدند، مشمول بیمه بیکاری می‌شوند. این افراد حداکثر به مدت ۱۰ سال در این طرح تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند. رویداد

یک فوریت طرح در مجلس تصویب شد

طرح پرداخت۱۰ سال حقوق به بیکاران جویای کار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تصویب یک فوریت طرح بیمه بیکاری گفت:‌ مجلس به دنبال استقلال صندوق بیمه تامین اجتماعی و نیز تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتن افراد جویای کار است.

محمد‌حسین فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره به تصویب یک فوریت طرح نمایندگان برای بیمه بیکاری در جلسه علنی دیروز مجلس اظهار داشت: این طرح با همکاری و هماهنگی وزارتخانه‌های کار، رفاه، مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان در حال پیگیری است تا بتوان از تجارب کشورها در خصوص بیمه بیکاری استفاده کرد. وی با بیان اینکه بحث تحت پوشش قرار گرفتن بیمه بیکاری برای کارجویان از موارد جدید در طرح بیمه بیکاری مجلس است، تصریح کرد: افرادی که سابقه اشتغال و پرداخت بیمه ندارند و در حقیقت جویای کار هستند، باید برای گذراندن زندگی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند. فرهنگی افراد جویای کار را دارای ویژگی‌هایی دانست و خاطرنشان کرد: داشتن حداقل سن ۲۵ سالگی، مرد بودن کارجو، زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست که دارای مهارت و حرفه‌ بوده و حداقل برای مدت یک سال پیگیر اشتغال شدند، مشمول بیمه بیکاری می‌شوند. وی ادامه داد: این افراد حداکثر به مدت ۱۰ سال در این طرح تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند. به گفته فرهنگی حمایت‌های درمانی و حقوقی از مزیت‌های طرح بیمه بیکاری است و در این طرح بیکار به فردی اطلاق می‌شود که رابطه کاری وی بدون میل و اراده خودش قطع شده است. وی در مورد تفاوت بیمه بیکاری در طرح جدید با بیمه بیکاری فعلی گفت: توسعه پوشش حمایتی طبق جداول کمی و کیفی و افزایش مدت استفاده از مقرری با احتساب دوره‌های کار و اشتغال برای مجردها ۶ ماه و ۴۰ ماه برای متاهلان افزایش پیدا کرده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سهم بیمه کارفرما در طرح بیمه بیکاری جدید کاهش یافته است، تصریح کرد: سهم بیمه کارفرما از ۳ درصد فعلی به دو درصد کاهش خواهد یافت و نیز دولت و بیمه شونده هر کدام یک درصد بیمه پرداخت خواهند کرد. نماینده مجلس هشتم صندوق پیش‌بینی شده برای بیمه بیکاری در طرح جدید را مستقل عنوان کرد و افزود:‌در حال حاضر این صندوق تحت نظر سازمان تامین اجتماعی و به صورت یک طرفه اداره می‌شود که پیش‌بینی شده این صندوق به صورت هیات امنایی و مستقل اداره شود. نماینده مجلس هشتم دیگر تفاوت‌های طرح بیمه بیکاری را تحت پوشش بیمه قرار دادن کارفرمایان دانست و افزود: در قانون بیمه بیکاری فعلی کارفرما تحت پوشش بیمه نیست و این در حالی است که کارفرمایان فعلی از جایگاه مقتدر و قوی در اقتصاد برخوردار نیستند و بیشتر آنها دارای کارگاه‌های کوچک بوده و احتمال ورشکستگی برای این افراد نیز وجود دارد.