نگاه سوم- با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، ماراتن شبکه‌های تلویزیونی برای رساندن سریال‌های مناسبتی و هرشبه داغ‌تر شده است.

اگرچه سابقه نشان داده صدا و سیما چندان در ساخت سریال‌های ماه رمضان ریسک نمی‌کند و فرمول‌های جواب پس داده را بیشتر می‌پسندد؛ اما شاید بتوان حضور فرزاد موتمن، کارگردان نوگرایی که در آخرین کارش ژانر کمدی را برگزیده بود، یک اتفاق دانست. باید منتظر ماند و دید در یکی از پرمخاطب‌ترین اوقات تلویزیون، کدام شبکه در جذب و جلب بینندگان موفق‌تر عمل می‌کند.
شبکه یک: در مسیر زاینده‌رود
ابتدا شبکه دو به سراغ حسن فتحی، کارگردان خوب و امتحان پس‌داده تلویزیون و سینما رفت؛ اما تغییرات مدیریتی باعث شد تا رمضان امسال شاهد حضور سریالی از فتحی در شبکه یک باشیم.
این مجموعه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه برای ماه رمضان شبکه یک تهیه می‌شود.
همزمان با تصویربرداری، بابک رضاخانی مشغول تدوین مجموعه تلویزیونی «در مسیر زاینده‌رود» است. افشین یداللهی، ترانه‌سرای این مجموعه است و احسان خواجه‌امیری هم تیتراژ این مجموعه را می‌خواند.
در مجموعه «در مسیر زاینده‌رود» مسعود رایگان، حسین محجوب، مهدی باقربیگی، مهرانه مهین‌ترابی، اشکان خطیبی، بهنوش طباطبایی، پردیس افکاری، مهرداد ضیایی، هومن برق‌نورد، افسانه پاکرو، مهدی سلطانی، الهه حسینی، فرخ نعمتی، حمیدرضا آذرنگ، مهران نائل و نیما نادری بازی می‌کنند.
در خلاصه داستان این سریال آمده است: مهران سارنگ فوتبالیست جوان و باآتیه تهرانی که برای عقد قرارداد با یک باشگاه تازه‌تاسیس به اصفهان سفر کرده، طی تصادف با مسعود مصیب، جوان نخبه اصفهانی، با او درگیر می‌شود و این آغاز ماجرایی طولانی است...
حضور مهدی باقربیگی، بازیگر نقش مجید در مجموعه فیلم‌های قصه‌های مجید هم در این سریال جالب توجه است.
شبکه سه: جراحت
محمدمهدی عسگرپور که کار ساخت سریال ماه رمضان شبکه جوان را بر عهده دارد، ستاره‌های سریالش را از میان امتحان پس‌داده‌ها یعنی امین تارخ، آتنه فقیه‌نصیری و ثریا قاسمی انتخاب کرده است.
هم‌اکنون تصویربرداری سریال «جراحت» در مشهد ادامه دارد. آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز سریال است و تدوین توسط موحدیان و سیاح انجام می‌شود. به گزارش ایسنا، دکتر دارابی، قائم‌مقام سازمان صدا‌وسیما اواسط خرداد ماه از پشت صحنه سریال «جراحت» بازدید و اعلام کرده بود که احتمالا نام آن تغییر خواهد کرد. به گفته محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده، این سریال دارای مضمون خانوادگی و اجتماعی است و تاکنون نزدیک به ۷۰ درصد کار، تصویر‌برداری شده‌است. در این مجموعه امین تارخ، ثریا قاسمی، علی عمرانی، فرهاد اصلانی، آتنه فقیه‌نصیری، مهوش صبرکن، رامین راستاد، لیلا بلوکات، هستی مهدوی‌فر، یاسر جعفری، میلیشیا مهدی‌نژاد، کریم اکبری مبارکه و گیتی قاسمی بازی می‌کنند.
شبکه پنج:
از پذیرفتن خانواده معذوریم
تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «از پذیرفتن خانواده معذوریم» به کارگردانی فرزاد موتمن برای پخش در ماه رمضان ادامه دارد. موتمن که نخستین تجربه سریال‌سازی‌ خود را انجام می‌دهد، تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «از پذیرفتن خانواده معذوریم» را در سفره‌خانه‌ای در خیابان مازندران ادامه می‌دهد. داستان این مجموعه درباره پنج دوست است که با هم از کودکی در یک محل بزرگ شده‌اند. دوستی آنها در طول سال‌ها با افت‌وخیزهای فراوانی همراه بوده است. تا اینکه بر اثر فوت بستگان یکی از آنها، یک حمام به یکی از آنها به ارث می‌رسد. دوستان تصمیم می‌گیرند حمام را به یک سفره‌خانه سنتی تبدیل کنند. تبدیل یک حمام قدیمی به سفره‌خانه سنتی ماجراهای بسیاری را برای آنها به وجود می‌آورد تا آنجا که تصمیم می‌گیرند دیگر ازدواج نکنند و...
در مجموعه «از پذیرفتن خانواده معذوریم» برزو و انوشیروان ارجمند، علی قربانزاده، امیرحسین رستمی، رضا داوودنژاد، مهران رنجبر، شبنم قلی‌خانی، بیتا سحرخیز، ملیکا شریفی‌نیا، گلاره عباسی، داریوش کاردان، فرهاد آییش، سعید پیردوست، فرامرز روشنایی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.
این سریال بر اساس فیلمنامه طلا معتضدی و عباس نعمتی در 30 قسمت 45 دقیقه‌ای نوشته و به تهیه‌کنندگی محمود رضوی تهیه می‌شود.
فرزاد موتمن، کارگردانی فیلم‌های تلویزیونی «کرگدن»، «ساعت گیج زمان» و «شب زده» و فیلم‌های سینمایی «هفت پرده»، «شب‌های روشن»، «جعبه موسیقی» ،«صداها» «باج‌خور» و «پوپک و مش ماشالله» را در کارنامه دارد.


سریال از پذیرفتن خانواده معذوریم


سریال جراحت


سریال در مسیر زاینده‌رود