فرصت 5 ماهه برای جایگزینی توپولف‌ها

حمید بهبهانی وزیر راه وترابری در باره موضوع خروج توپولف‌های ۱۵۴ از ناوگان هوایی و جایگزینی‌ آنها که در هفته گذشته باعث بروز برخی مشکلات در شرکت ایران ایرتور شد، به خبرآنلاین گفت: وزارت راه و ترابری از شرکت‌های هواپیمایی برای جایگزینی هواپیماهای توپولف حمایت خواهد کرد. هدف‌ ما صرفه‌جویی در مصرف سوخت و توسعه ناوگان است. بهبهانی درباره اینکه اخیرا سازمان هواپیمایی کشور بر سر جایگزینی توپولف‌ها، برخی شرکت‌ها به ویژه شرکت ایران ایرتور را تحت فشار قرار داده است، تصریح کرد: وقتی در اواخر سال گذشته قرار شد توپولف‌ها جایگزین شوند از همان زمان گفته بودم تا پایان سال ۸۹ باید این کار انجام گیرد. باید از شرکت‌های هواپیمایی دارای توپولف حمایت کرد تا به تدریج توپولف را از ناوگان خارج کنند.

وزیر راه و ترابری با اعلام این خبر که به شرکت هواپیمایی ایران ایر تور فرصت داده‌ است تا طی ۵ ماه آینده توپولف‌هایش را از ناوگان خارج و هواپیماهای دیگری را جایگزین کند، به خبرآنلاین گفت: اکنون هم در حال تنظیم ‌نامه‌ای برای جایگزینی ۵ فروند هواپیمای MD به جای تعدادی از هواپیمای توپولف در شرکت ایران ایرتور که بیشترین تعداد توپولف‌ها را ناوگان هوایی کشور دارد، هستم. این نامه به زودی به نهادهای مربوطه ارسال می‌شود تا هرچه سریع‌تر این کار انجام شود.

حمایت از توان داخلی

وی در خصوص وضعیت پروژه‌های نیمه تمام وزارت راه و ترابری و به کارگیری توان داخلی در ساخت این پروژه‌ها به خبرآنلاین گفت: وزارت راه و ترابری در جهت به سرانجام رساندن پروژه‌های در حال اجرا، تمام برنامه‌های خود را پیش‌بینی کرده است.

بهبهانی با اشاره به این که در حال حاضر سعی کرده‌ایم، مشکلات موجود در این مسیر را هموار کنیم، افزود: به همین علت به سمت تقویت و حمایت از توان داخلی حرکت کرده‌ایم. وی با تاکید بر اهمیت به کارگیری توان داخلی در ساخت آزاد راه‌ها و راه آهن کشور، تصریح کرد: از سرمایه‌گذاران داخلی حتی به شکل کنسرسیومی‌از شرکت‌های توانمند کشور استقبال می‌کنیم.

وزیر راه و ترابری یادآور شد: اگر پیمانکاران خارجی در کشور فعال شدند نه به این دلیل که ما در داخل کشور این توانایی را نداریم. بلکه این مساله برای تامین منابع مالی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی بوده است. بهبهانی تصریح کرد: وقتی در کشور پتانسیل خوبی برای ساخت آزادراه‌ها و راه‌آهن کشور داریم چرا نباید از توان داخلی بهره بگیریم. نمونه آن آزاد راه خرم آباد - پل زال است. وی افزود: این آزاد راه در کمترین زمان با سرمایه‌گذاری داخلی و توان فنی مهندسی کشور اجرا شده است. پیش از این پروژه‌های آزادراهی و ریلی هم داشته‌ایم که با توان داخلی به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وزیر راه و ترابری با تاکید براینکه در شرایط حاضر وزارت راه‌وترابری از سرمایه گذاری داخلی حمایت ویژه‌ای خواهد کرد، اعلام آمادگی کرد که برای پذیرش سرمایه‌گذاری در بخش ساخت آزاد راه‌ها شرایط مهیا است و از سرمایه‌گذاران می‌خواهیم اگر توان لازم را دارند به ما مراجعه کنند. همچنین در بخش ریلی نیز به شرکت‌های توانمند داخلی میدان می‌دهیم و اگر هم بتوانند فاینانس خارجی هم تامین کنند که بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.