دنیای اقتصاد- در حالی که شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت از اجرای قانون یارانه‌ها از اول مهر ماه خبر داده است اما محمد رضا فرزین، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت سه روز پس از این خبر اعلام کرد که قانون یارانه‌ها لزوما از اول مهر اجرا نخواهد شد. حسینی در پایان جلسه هیات دولت در روز یکشنبه هفته جاری و در جمع خبرنگاران از اجرای قانون یارانه‌ها از اول مهر ماه سخن گفت که خبر آن هم از سوی خبرگزاری‌هایی چون ایرنا خبرگزاری رسمی دولت، خبرگزاری فارس و واحد مرکزی خبر نیز مخابره شد. اما دیروز فرزین در اظهارنظری جدید اعلام کرد: ممکن است اول مهرماه زمان تقویمی مناسبی برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نباشد، هر چند تصمیم دولت این است که قانون را در نیمه دوم سال اجرا کند. در این میان محمد رویانیان رییس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت کشور هم اخبار غیر‌رسمی درباره سرنوشت بنزین پس از اجرای قانون یارانه‌ها را صحیح ندانست و گفت؛ قیمت 800 یا 900 تومانی برای بنزین تکذیب می‌شود.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت خبر جدید را اعلام کرد:
تغییر زمان اجرای قانون یارانه‌ها
فرزین: اجرای هدفمندی یارانه‌ها الزاما از اول مهر نخواهد بود
رویانیان: اخبار منتشره درباره نحوه توزیع بنزین پس از اجرای قانون یارانه‌ها و قیمت 900-800 تومانی درست نیست
دنیای اقتصاد - زهراواعظ - سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت در آخرین اظهار نظر درباره زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که به دلیل همزمانی مهرماه با پایان ماه مبارک رمضان و نیز آغاز بازگشایی مدارس، احتمالا اجرای قانون به زمان دیگری در همان نیمه دوم سال موکول خواهد شد‌. همزمان سردار رویانیان، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور نیز اخبار منتشره درباره نحوه توزیع بنزین پس از اجرای قانون یارانه‌ها و قیمت ۹۰۰-۸۰۰ تومانی بنزین را تکذیب کرد و آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را الزاما از اول مهرماه ندانست.
محمدرضا فرزین‌، معاون وزیر اقتصاد و سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت‌: ممکن است آغاز مهرماه زمان تقویمی ‌مناسبی برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نباشد، اما تصمیم دولت بر این است که قانون را در نیمه دوم سال اجرا کند. وی در پاسخ به این سوال که ممکن است اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از نیمه دوم سال به دلایلی از جمله همزمان شدن با ماه مبارک رمضان و آغاز فصل تحصیلی و افزایش هزینه‌ها با تاخیر مواجه شود، گفت: دولت سفت و سخت در پی اجرای قانون است و جلسات کارگروه طرح تحول به طور منظم برگزار می‌شود.
از سوی دیگر، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت در گفت و گو با خبرگزاری مهر در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم سال اجرا خواهد شد‌، اعلام کرد که تاریخ آغاز اجرای طرح الزاما اول مهرماه نخواهد بود.
‌اظهارات فرزین درباره تاخیر در اجرای قانون یارانه‌ها اما در حالی مطرح می‌شود که پیش از این شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت درباره زمان مشخص اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفته بود طرح هدفمند شدن یارانه‌ها از ابتدای مهر سال‌جاری اجرا خواهد شد. با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی نیمه اول سال 89 و زمان آغاز اجرای قانون یارانه‌ها که همواره از سوی دولتمردان نیمه‌دوم سال عنوان شده است گمانه‌زنی‌ها درباره چگونگی و زمان اجرای این قانون بالا گرفته است.
با وجود آنکه مرحله اول اجرای قانون یارانه‌ها در برخی از استان‌های کشور با اعلام شماره حساب از سوی خانوارها کلید خورده و مسوولان برآورد کرده‌اند که این مرحله تا پایان تابستان به طول خواهد انجامید، اما در عین حال همزمانی مهرماه با شروع مدارس و نیز پایان ماه رمضان دلیلی بر آن شده تا احتمالا طرح با تاخیر بیشتری اجرا شود‌.
پیش‌تر تا قبل از آنکه زمان اجرای قانون یارانه‌ها از سوی رییس جمهور نیمه دوم سال اعلام شود ابهامات زیادی در این باره وجود داشت به گونه‌ای که برخی نمایندگان مجلس که از زمان تصویب قانون در مجلس منتظر اجرای آن بودند، اما با پایان یافتن سال 88 گمان کردند که اجرای قانون به ابتدای سال 89 موکول شده است. این در حالی بود که با شروع سال جدید، دولت با مجلسیان بر سر تفسیر قانون و میزان درآمد حاصل از اجرای قانون به اختلاف برخورد‌. تا آنجا که مجلسیان زمان اجرای قانون را از ابتدای سال 89 می‌دانستند، اما دولتمردان آن را وابسته به نظر دولت و میزان آمادگی برای اجرای طرح اعلام کردند. در این زمینه، حسینی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت درباره زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرد: اجرای قانون آغاز شده و تصویب اساسنامه‌ سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها و فعالیت ستادهای اجرایی به منزله‌ آغاز اجرا است، اما اینکه اصلاح قیمت‌ها و بازتوزیع منابع ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها چه زمانی انجام خواهد شد، به نظر مجلس درباره تفسیر قانون بستگی دارد. دولت قائل به اثربخشی اجرای این قانون در عین حفظ قدرت خرید مردم و پشتیبانی از بنگاه‌های تولیدی است که با 20 هزار میلیارد تومان در یک سال این شرایط فراهم نمی‌شود.
او ادامه داد: ما از مجلس سوال کردیم که اگر بازتوزیع این ۲۰ هزار میلیارد تومان در دوره‌ کوتاه‌تری انجام شود قابل قبول است که آنها جواب مثبت دادند. موضوع دیگر درباره‌ مالیات سوخت بود و سوال ما این بود که آیا این مالیات را می‌توان برگرداند که پاسخ مجلس این بود که خالص وجوه مدنظر است.
به این ترتیب پس از رفع ابهامات میان مجلس و دولت‌، مجلس موافقت کرد دولت کار یکساله را در 9 ماه به انجام رساند و زمان اجرای قانون به دولت سپرده شد‌. سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های فراوان
رییس جمهور در ارتباط زنده تلویزیونی با مردم استان کهکیلویه و بویراحمد در یاسوج برای اولین بار اعلام کرد که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بزرگ‌ترین طرح اقتصادی ۵۰ سال اخیر است که از نیمه دوم امسال اجرا می‌شود‌. اگرچه از محتوای اظهارات رییس‌جمهور، برداشت اینکه طرح از ابتدای نیمه دوم یا اینکه در خلال ماه‌های آن آغاز خواهد شد مشخص نبود، اما وی گفت که مقدمات اجرای این طرح به سرعت در حال انجام است و پس از تکمیل اطلاعات خانوارها، حساب‌های بانکی افتتاح و ۲ ماه قبل از شروع طرح، پول‌ها به حساب افراد واریز می‌شود که امیدواریم این طرح عواقب سوء نداشته باشد.
اگرچه فرزین در آخرین اظهار نظر درباره اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفته است که زمان اجرا الزاما از اول مهر نخواهد بود؛ با این وجود همچنان ابهامات جدی در خصوص زمان اجرای قانون یارانه‌ها به قوت خود باقی است.
رویانیان‌: حذف سهمیه‌بندی بنزین نه مهر ماه، بلکه در نیمه دوم امسال
در همین حال رویانیان رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور که پیش‌تر اعلام کرده بود از ابتدای مهرماه بنزین به صورت تک نرخی فروخته خواهد شد‌، اخبار منتشره درباره نحوه توزیع بنزین پس از اجرای قانون یارانه‌ها و قیمت 900-800 تومانی بنزین را تکذیب کرد و گفت: سهمیه‌بندی بنزین نه از مهر ماه، بلکه در نیمه دوم امسال برداشته خواهد شد.
به گزارش ایرنا‌، وی روز سه‌شنبه در حاشیه ملاقات مردمی با مردم مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: زمان دقیق برداشته شدن سهمیه‌بندی بنزین و قیمت بنزین در آن زمان توسط سخنگوی دولت یا سخنگوی اقتصادی دولت یا سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت اعلام خواهد شد و بقیه سخنان گمانه زنی است. وی تاکید کرد:هم اکنون هیچ قیمتی برای بنزین آزاد در آن زمان به خصوص قیمت ۸۰۰ و۹۰۰ تومان را تایید نمی‌کنم.
به گفته رویانیان‌، پس از آزادسازی قیمت بنزین، اگر ذخیره سوخت بنزین با قیمت یارانه‌ای در کارت‌های سوخت خودروها مانده باشد قابل استفاده با همان قیمت است. رویانیان گفت: فرصت دولت برای آزادسازی قیمت بنزین پنج سال نیست‌، بلکه این زمان برای آزادسازی قیمت کل حامل‌های انرژی در نظر گرفته شده است و نه فقط بنزین، ولی این که آزادسازی در چند مرحله و چگونه باید باشد به تشخیص مدیریت اجرایی کشور است.

تعویق قانون یارانه‌ها موجب فشار بر مردم است

کاظم دلخوش، عضوکمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در واکنش به اعلام تعویق بیشتر اجرای قانون یارانه‌ها گفت: قانون هدفمندکردن باید در زمان خود اجرایی شود.
دلخوش در گفت‌وگو با پایگاه خبری خبرآنلاین در پاسخ به اینکه آیا تعویق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها خلاف قانون است؟ تصریح کرد: در متن قانون زمانی ذکر نشده است. دولت می‌تواند از سال اول این قانون را همزمان با بندهای دیگر اجرا کند. اما با توجه به آنکه اجرای این قانون به نیمه دوم سال موکول شده بهتر است قانون هدفمند کردن درزمان خود اجرایی شود. وی به تعویق افتادن اجرای این قانون را موجب فشار بیشتر بر مردم دانست و گفت: دولت باید زمینه اجرایی شدن این قانون را هر چه سریع‌تر فراهم کند.
عکس: حمید جانی‌پور