غالبا مواضع رییس‌جمهور را می‌پسندم

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه عملکرد شورای نگهبان در طول سی‌سال را مثبت می‌دانم، گفت: هم آقایان فقها و هم آقایان حقوقدان با دقت و بدون دخالت هیچ عامل دیگری جز تشخیص حقیقت، پس از بحث و بررسی‌های لازم، به مساله مورد نظر رای داده‌اند. البته کار شورای‌نگهبان در سال‌های اولیه به حکم تازه‌کاری و عدم تجربه، مسلما خامی‌هایی داشت که کاملا طبیعی بود و به تدریج رفع شد. به گزارش ایسنا، دبیر شورای نگهبان که با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان سخن می‌گفت، در پاسخ به این سوال که اهمیت توجه به استقلال شورای‌نگهبان در عملکرد و اظهارنظرها چیست؟ و فکر می‌کنید تا چه اندازه، این استقلال از سوی قوا و جناح‌ها رعایت شده است؟ اظهار کرد: از امتیازات والای شورای‌نگهبان همین استقلال کامل آن و عدم وابستگی به هیچ دستگاه و مقام و جریانی است و به همین دلیل، در اظهارنظرهای خود جز کشف حقیقت، چیز دیگری در آرای آن اثر نداشته است، البته مواردی که حضرت امام رضوان ا... علیه یا مقام معظم رهبری نظر خاصی داشته‌اند، به حکم وظیفه شرعی، رعایت شده است.

جنتی در پاسخ به این سوال که مسوولیت عضویت در شورای ‌نگهبان را در مقایسه با سایر مشاغل چگونه ارزیابی می‌کنید؟ عنوان کرد: من نسبت به شخص خودم این مسوولیت را از سایر مسوولیت‌هایی که کم و بیش به عهده من قرار می‌گرفته است، مهم‌تر و برتر می‌دانم. به دلیل همان اهمیتی که در پاسخ سوال اول گفتم. به همین جهت، کار اصلی و عمده من نیز صرف انجام وظیفه محوله در این شورا می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعضا دیده می‌شود که حضرتعالی، حمایت‌های جدی از دولت داشته‌اید و در مواردی نیز به شدت از برخی عملکردها و موضع‌گیری‌های دولت، انتقاد نموده‌اید. دلیل آن چیست؟ عنوان کرد: حمایت من از دولت یکی به دلیل حمایت های مقام معظم رهبری بوده است و دیگر اینکه غالبا مواضع و شاخصه‌های وجودی رییس‌جمهور را می‌پسندم؛ مانند ساده زیستی، تواضع، پرکاری، عدالتخواهی صادقانه، علاقه به خدمت به محرومین، شهامت و شجاعت در اقدام به کارهای سنگین و احیانا خطرناک، مبارزه با ظلم و فساد و استکبار و سلطه‌طلبان زورگو در حد تحقیر آنها و برخورد از موضع قدرت با آنها، ابتکار در عمل که همیشه حرف اول را مبتکران می‌زنند. این مجموعه خصالی است که من در هر که باشد او را دوست دارم و از او حمایت می‌کنم و این خصال در افراد گذشته وجود نداشته یا کمتر وجود داشته است و مردم هم به همین دلیل، آن آرای بالا را به او دادند.

وی ادامه داد: البته این بدین معنی نیست که من همه چیز و همه کار او را قبول دارم. نقدهای زیادی دارم که بعضی را به خود او گفته‌ام، بعضی را در جمع اظهار کرده‌ام و بعضی را هم در سینه نگه داشته‌ام و تاکنون حجتی بر اظهار آنها در میان مردم نداشته‌ام. ولی مجموعاً، نقاط قوت او بر نقاط ضعفش غلبه دارد. توضیح بیش از این لازم نیست و من معتقدم بالاخره مسوولی که با رأی بالای مردم سر کار آمده است نباید مشکلی در راه خدمت به مردم برایش ایجاد کرد.