شهرام امیری در راه ایران

دنیای اقتصاد- شهرام امیری، شهروند ایرانی که سه شنبه به دفتر حافظ منافع کشورمان در واشنگتن پناه برده بود، دیروز صبح این شهر را به مقصد تهران ترک کرد. پیش از عزیمت شهرام امیری، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه امیری به انتخاب خود به آمریکا آمده است، گفت که وی آزاد است تا آمریکا را ترک کند. در همین حال، کاخ سفید این احتمال را که خروج امیری از آمریکا بخشی از معامله پنهانی یا مبادله زندانی با تهران است، رد کرد. به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست‌، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز صبح اعلام کرد: با تلاش‌های انجام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و همکاری موثر سفارت پاکستان در واشنگتن شهرام امیری با بدرقه رییس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن، خاک آمریکا را از طریق کشور ثالث به مقصد جمهوری اسلامی ایران ترک کرد.

وی همچنین از گفت‌وگوی تلفنی کمالوندی، معاون آمریکای وزارت خارجه با شهرام امیری خبر داد که طی آن ضمن حصول اطمینان از سلامت و آرامش روحی وی خصوصا پس از حضور در دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن به هر گونه تلاش کشورمان برای بازگرداندن وی به میهن اسلامی و آغوش خانواده تاکید شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تاکید کرد‌: وزارت خارجه همچنان پیگیری‌های خود را در رابطه با مسوولیت‌های دولت آمریکا در ربایش امیری از طریق کانال‌های مختلف حقوقی و دیپلماتیک ادامه خواهد داد. مهمانپرست در شرایطی از پیگیری دیپلماتیک درباره ربایش امیری خبر داده است که روز سه‌شنبه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، مدعی شد که شهرام امیری به انتخاب خود به آمریکا آمده و آزاد است که آنجا را ترک کند.

به گزارش ایسنا، کلینتون که کشورش هرگونه دست داشتن در ربودن شهرام امیری دانشمند ۳۲ ساله ایرانی را انکار کرده‌ است، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در جمع خبرنگاران مدعی شد: آقای امیری به اختیار خود در آمریکا بوده است و آزاد است که برود.

براساس گزارش خبرگزاری آلمان، کلینتون همچنین گفت که امیری قرار بود روز دوشنبه آمریکا را ترک کند؛ اما نتوانسته بود اقدامات لازم را در کشورهایی که باید از آنها گذر کند انجام دهد.

وزارت خارجه آمریکا نیز در همین زمینه مدعی شد که پژوهشگر ایرانی چند وقتی است که به انتخاب خود در آمریکا به سر می‌برد و «آزاد است که برود». فیلیپ کراولی‌، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت: او چند وقتی است که در اینجا به سر می‌برد و من دقیقا نمی‌گویم چند وقت؛ اما تصمیم گرفته است که برود. وی به اختیار خود به اینجا آمده است و مسلم است که آزاد است که برود. در واقع قرار بود روز دوشنبه به ایران سفر کند، اما نتوانست همه تمهیدات لازم را برای رسیدن به ایران از طریق کشورهای فی‌مابین انجام دهد.

مقامات آمریکایی همواره ربودن شهرام امیری را انکار کرده‌اند و کراولی از اظهارنظر درباره اینکه آیا امیری اطلاعاتی درباره برنامه هسته‌ای تهران ارائه کرده بود یا خیر خودداری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: من نمی‌توانم به شما بگویم هیچ‌گونه اطلاعاتی ندارم که نشان دهد در آمریکا با وی رفتار بدی شده است.

کاخ سفید: با ایران معامله‌ نکرده‌ایم

در این میان، کاخ سفید این احتمال را که خروج شهرام امیری، شهروند ربوده شده ایرانی از آمریکا بخشی از معامله پنهانی یا مبادله زندانی با تهران است، رد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که موضوع شهرام امیری و پرونده سه جوان آمریکایی که از سال گذشته در ایران زندانی بوده‌اند، با هم ارتباطی ندارد. گیبس تاکید کرد که واشنگتن این شهروند ایرانی را نگه نداشته است و بنابراین وی بخشی از هیچ مبادله‌ای نیست.

این اما در حالی است که شهرام امیری، دانشمند ایرانی واشنگتن را مسوول ربودن خود دانست. به گزارش ایسنا، امیری گفت: ربایش من داستان مفصلی است که در فیلم و ویدئویی که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد نکات کلیدی و اصلی نحوه ربایش خود را تشریح کردم.

وی ادامه داد: من در فیلمی هم که موفق شدم پس از فرار از دست ماموران اطلاعاتی آمریکا توسط دوستانم منتشر کنم، تاکید کردم که فیلم منتشر شده از سوی صدا و سیما کاملا صحت دارد و هیچ نکته کذبی در آن وجود ندارد و من صریح و شفاف در آن فیلم موضوع را برای مردم عزیز ایران روشن کرده‌ام.

امیری افزود: پس از اینکه توانستم از دست ماموران آمریکایی فرار کنم و این فیلم از طریق یوتیوب در اختیار مردم قرار گرفت دوباره در ایالت ویرجینیا از سوی ماموران امنیتی آمریکا دستگیر شدم. وقتی که ماموران آمریکایی متوجه تهیه این فیلم و احتمال نمایش آن از طریق ایران یا سایت‌های اینترنتی شدند به این فکر افتادند که فیلم دیگری از من تهیه کنند و از طریق آن اعلام کنند که من در حال برگشتن به ایران هستم.

اتفاق جالبی که رخ داد این بود که فیلمی که من از فرار خود تهیه کرده بودم بعد از فیلم آخری که دولت آمریکا تهیه کرده بود و اعلام می‌شد من در حال بازگشت هستم، منتشر شد.

امیری که با شبکه خبری پرس‌تی‌وی گفت‌وگو می‌کرد، یادآور شد: استنباط من این است که قدرت تصمیم‌گیری از دولتمردان آمریکایی کاملا سلب شده بود. آنها در این بازی که قصد استفاده از موضوع من را در آن داشتند به نتیجه نرسیده بودند و وجود من برای آنها مشکل ایجاد کرده بود.

این دانشمند ایرانی ادامه داد: ویدئوهایی که علیه دولتمردان آمریکا منتشر شد، سوالات مختلفی را در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده بود که متاسفانه دولتمردان آمریکا به صورت رسمی هیچ‌گاه جواب

قانع کننده‌ای درباره من به افکار عمومی دنیا ندادند. دولت آمریکا حتی حاضر نشد وجود من را در این کشور تایید کند.

امیری با اشاره به جزئیات فراوانی که درباره ربودن وی وجود دارد، گفت: این موضوعات را پس از رسیدن به خاک ایران در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد و از حیثیت خود در برابر اتهاماتی که رسانه‌های غرب و به خصوص دولت‌هایشان به وی وارد کرده‌اند، دفاع خواهد

کرد.

به گزارش ایسنا، شهرام امیری، کارشناس و محقق دانشگاه صنعتی مالک اشتر سال گذشته در مدینه منوره ربوده شد. وی در یک پیام تصویری که در تاریخ سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۸۹ مطابق با ۵ آوریل ۲۰۱۰ ضبط شده و به روشی خاص به دست دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران رسیده‌ بود، به تشریح ربایش و وضعیت کنونی خود پرداخته بود.

وی گفته بود: ۱۳ خرداد ۸۸ در یک عملیات مشترک بین تیم‌های ترور و ربایش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و استخبارات عربستان سعودی در مدینه منوره دزدیده شدم. سپس من را به یک خانه در یک جایی نامعلوم در عربستان بردند و در داخل آن به من آمپول بی‌هوشی زدند و وقتی به هوش آمدم در راه انتقال به سمت کشور آمریکا بودم.

ایران پیش از این بارها اعلام کرده بود که مسوولیت سلامت و سرنوشت شهرام امیری بر عهده دولت آمریکا و عربستان است.