بیانیه تهران بستر مناسبی برای همکاری‌های هسته‌ای است

لوئیس آمادو، وزیر امور خارجه پرتغال بیانیه تهران را بستر مناسبی برای همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای دانست. به گزارش ‌ایرنا، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه‌ایران که منوچهر متکی را در سفر به پرتغال همراهی می‌کند، مباحث مطرح شده بین وزیران خارجه دو کشور ‌ایران و پرتغال را مثبت خواند و اظهار کرد: در‌این دیدار دو طرف بر ظرفیت‌های موجود در خاورمیانه و اتحادیه اروپا تاکید کردند.

وی گفت: در دیدار وزیران خارجه دو کشور، در زمینه مسائل مهم منطقه‌ای همچون لبنان، غزه، شکستن محاصره ‌این منطقه و آخرین تحولات در افغانستان گفت‌و‌گو شد.

به گفته وی، طرفین خواستار اتخاذ رویکرد مناسب برای‌ایجاد ثبات و امنیت در ‌این کشورها به ویژه افغانستان شدند و دیدگاه‌های مشترکی در خصوص مبارزه با گسترش مواد مخدر ارائه کردند.

مهمانپرست یادآور شد که هر دو طرف بر لزوم مبارزه با افراط‌گرایی و به کارگیری رویکردهای منطقه‌ای برای حل بحران‌ها اتفاق نظر دارند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: طرف پرتغالی در زمینه آخرین تحولات هسته‌ای ‌ایران، فضای مناسبی را که بیانیه تهران به وجود آورد، بستری برای همکاری‌های مناسب جهت بهره‌مندی از دانش هسته‌ای صلح آمیز دانست.

وی ادامه داد: وزیر خارجه پرتغال رویکردهای تند و تقابلی را اشتباه قلمداد کرد و گفت که ‌این رویکرد زمینه‌های همکاری را محدود کرده و از دستیابی کشورها به حقوقشان جلوگیری می‌کند.

وی همچنین گفت که وزیران خارجه دو کشور بر‌این نکته تاکید داشتند که اتحادیه اروپا به ویژه پس از معاهده لیسبون با ساختار جدید، می‌تواند ظرفیت‌هایی را به عنوان شخصیتی مستقل و به دور از تبعیت از اقدامات یک‌جانبه داشته باشد و در موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیرگذار باشد.

به گفته مهمانپرست، طرف پرتغالی از گسترش همکاری‌ها، توسعه روابط، استمرار رایزنی‌ها و تماس‌های منظم برای طرح موضوعات مهم و مورد علاقه دو کشور به ویژه روشن شدن سیاست‌های کشورمان در زمینه‌های فعالیت صلح آمیز هسته‌ای و رفع بحران‌های منطقه‌ای استقبال کرد.

این دیدار عصر روز سه شنبه و به محض ورود متکی به لیسبون در محل وزارت خارجه پرتغال برگزار شد.