هدفمند کردن یارانه‌ها نباید در راه تولید سنگ‌اندازی کند

روح اصل ۴۴ واگذاری ۴ کارخانه نیست

رییس مجلس با اشاره به اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها باعث تسلیم ایران می‌شود، گفت: این اظهارات نشان می‌دهد آنان هنوز پختگی کافی نسبت به ایران پیدا نکرده‌اند و جنس‌های مختلفی از تحریکات را علیه ایران سامان داده‌اند. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی دوشنبه شب در جمع ایثارگران، نخبگان و فرهنگیان شهر لامرد با اشاره به صدور قطعنامه ضد ایرانی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: آنها به دنبال سنگ‌اندازی جلوی پای ملت ایران بودند، حال می‌گویند می‌خواستیم به دولت ایران سخت بگیریم؛ اما متن قطعنامه را که می‌خوانیم معلوم است که یک نیت بیشتر نداشتند و آن آزار مردم ایران است و در ظاهر صورتش را بزک کرده‌اند؛ اما افرادی که آشنا به پیچیدگی‌های دیپلماسی بوده‌اند دریافتند که آنها دنبال فریبکاری مدرن هستند. وی اظهارات وزیر دفاع آمریکا را بسیار خام‌اندیشانه خواند و گفت: آنها فکر می‌کنند با صدور قطعنامه می‌توانند جلوی ملت ایران بایستند‌. لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر توسعه در کشور سامان داده شود، این بهترین پاسخ به دشمن است؛ اگر وضعیت اقتصادی کشور سامان یافته شود و قدرت اقتصادی قوی داشته باشیم دشمن احساس می‌کند با حریف سختی مواجه است، پس کنار می‌کشد.

وی با اشاره به مزیت‌های اجراشدن اصل ۴۴ قانون اساسی یادآور شد: دولت در این زمینه تلاش‌هایی کرده است؛ اما کافی نیست. روح این قانون این نبود که چهار کارخانه فروخته شود، بلکه هدف این قانون تسهیل فضای کسب و کار در کشور است. اگر می‌خواهیم به رشد ۹-۸ درصدی در اقتصاد برسیم باید فضای کسب و کار را بسیار روان کنیم؛ در حالی که با آن فاصله زیادی داریم. کشوری که ۷۰ درصد اقتصادش دولتی باشد نمی‌تواند در صحنه بین‌الملل موفق باشد.

بودجه نفت باید صرف عمران کشور شود، اگر دولت فربه شود بودجه کشور صرف مصارف دولتی می‌شود. لاریجانی با مروری بر شاخص‌های مهم اقتصادی در اجرای برنامه خاطر نشان کرد: اگر برنامه توسعه بر اساس شاخص‌ها باشد می‌توان ارزیابی درستی از عملکرد اقتصادی داشت؛ اما اگر دارای شاخص نباشیم نمی‌دانیم دقیقا منتج به نتیجه می‌شود یا خیر.

رییس مجلس در ادامه به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: اجرای این قانون بسیار مهم است و امیدواریم دولت آن را محقق کند؛ به نحوی این کار انجام شود که شیب ملایمی ‌داشته باشد تا شوک اقتصادی ایجاد نکند و تاثیر مثبتش را در اقتصاد داشته باشد. هدفمند کردن یارانه‌ها باید کمک کننده به تولید باشد نه اینکه بر سر راه تولید سنگ‌اندازی کند.