آیت‌الله استادی: دروغگویی و خلف وعده از نشانه‌های نفاق است

عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با نقل حدیثی از امام جعفر صادق ‌(ع) اظهار کرد: از نشانه‌های انسان منافق این است که هر وقت حرف می‌زند دروغ می‌گوید و به وعده عمل نمی‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله رضا استادی در مراسم جشن مبعث حضرت رسول (ص) که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: اگر سه ویژگی در انسانی باشد منافق است و اولین آنها این است که هر گاه بخواهد صحبت کند دروغ می‌گوید. وی ادامه داد: اگر فردی در هر یک یا دو ماه دروغی بگوید و بعد توبه کند خیلی مهم نیست، اما برخی افراد عادت کرده‌اند که تا می‌خواهند صحبت کنند دروغ می‌گویند و ایمان چنین افرادی کاملا ظاهری است.

استادی افزود: نشانه دیگر منافق این است که هر گاه او را امین قرار دهند، خیانت می‌کند و هر گاه به دیگران وعده می‌دهد خلاف آن را انجام می‌دهد.

عضو شورای‌عالی مدیریت حوزه علمیه قم با بیان اینکه راه رسیدن به سعادت بسیار آسان است، خاطرنشان کرد: تنها کافی است از محرمات بپرهیزیم و با رعایت اخلاق هر روز زندگی خود را مورد بررسی قرار داده، سعی در رفع اشتباهات خود داشته باشیم.

استادی تاکید کرد: هر شخصی اگر می‌خواهد در مسیر سعادت باشد لازم است دائم خود و خانواده‌اش را بررسی کند و ببیند تا چه حد در مسیر پیامبر اکرم (ص) قرار دارد.

وی عقل را به تنهایی برای رسیدن به سعادت کافی ندانست و تصریح کرد: برخی می‌گویند عقل به تنهایی برای هدایت انسان کافی است، اما اگر این طور بود خداوند دیگر پیامبران را به سوی ما نمی‌فرستاد.

استادی، پیامبر(ص) را انسانی معرفی کرد که در مقابل نفس اماره و محیط مملو از گناه به سوی پاکی و درستی دعوت می‌کند و گفت: در حالی که نفس انسان را به گناه و سیاه کردن قلب فرا می‌خواند، رسول خدا مردم را به پاکی و سعادت دعوت می‌کند.

وی خطاب به جوانان گفت: هرگز باور نکنید که رفیق بد در انسان اثر ندارد و می‌توان با یک فاسق دوستی کرد و از او تاثیر نپذیرفت؛ چرا که تنها افراد معدودی هستند که می‌توانند در مقابل دوست فاسد مقاومت کنند.