فشارها به معاونت سینمایی باعث عقب‌نشینی از جدول‌ اکران شد

محمود گبرلو گفت: فشارهایی از درون بدنه سینما به معاونت سینمایی باعث عقب‌نشینی مسوولان سینمایی از طرح جدول‌بندی اکران شد. محمود گبرلو، منتقد سینما در مورد توقف طرح جدول‌بندی توسط معاونت سینمایی، به اظهارنظر پرداخت.

وی گفت: به طور طبیعی بحث اکران فیلم‌ها طبق یک آیین‌نامه در بخش خصوصی مصوب می‌شود و به اجرا در می‌آید؛ اما اگر در این مواقع بحرانی ایجاد شود، دولت به عنوان نماینده مردم و مسوول اصلی این نوع کار، می‌تواند در شرایط بحران دخالت کند و آرامش نسبی را برقرار کند.

وی در ادامه تاکید کرد: به نظر من، طرح جدول‌بندی که توسط آقای «سجادپور» به عنوان مدیرکل اداره ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی ترسیم شد، حرکتی درست و منطقی بود؛ اما متاسفانه نمی‌دانم چه علتی موجب شد تا این طرح لغو شود (یا به گفته آقایان به تعویق بیفتد) و سبب شود در این شرایط ، باز هم بحران‌های موجود در بطن و پیرامون سینمای ایران، همچنان سرجای خود باقی بماند.

گبرلو تصریح کرد: به نظر من، دستور لغو طرح جدول‌بندی را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد. اول: می‌توان این کار را یک تاکتیک مدیریتی سینمایی لقب داد که معاونت سینمایی بر اثر شواهد و مدارک موجود دستور لغو طرح جدول‌بندی را صادر کرده است و در نگاه دوم، می‌توان به این بحث رسید که فشارهایی از درون بدنه سینما به معاونت سینمایی باعث عقب‌نشینی مسوولان سینمایی از این طرح شده است. این منتقد در ادامه افزود: به نظر من، در لغو طرح جدول‌بندی، شرایط دوم بیشتر حاکم است و می‌توان به این برداشت رسید که این فشارها، در مقابل اقدام معاونت سینمایی، بی‌انصافی است. وی اظهار کرد: این دسته از اهالی سینمای ایران بیشتر تابع منافع شخصی خودشان هستند. در ظاهر حرف‌های خوبی می‌زنند و می‌گویند در سیستم اکران سینماها مافیایی وجود دارد؛ اما در عمل بازخوردها و واکنش‌ها نسبت به اجرای این طرح چیز دیگری به ما نشان می‌دهد. این منتقد گفت: چنین رفتاری کار معاونت سینمایی را دچار خدشه می‌کند و این در حالی است که معاونت سینمایی دلسوزانه دارد به کار خود در بدنه سینما ادامه می‌دهد.

گبرلو در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من در این شرایط خانه سینما به عنوان متولی جامعه صنفی سینمای ایران، بار دیگر باید عملکرد خود را مورد بازبینی قرار دهد. خانه سینما به دور از هرگونه غرض‌ورزی نسبت به معاونت سینمایی، دست در دست متولیان دولتی سینمای ایران، می‌تواند این سینما را به سمت دستیابی به رونق یاری دهد.

منبع: فارس