آمادگی ایران برای گسترش روابط با مالی

عکس: ایرنا

احمدی‌نژاد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همکاری در تمامی زمینه‌ها را با کشور مالی گسترش دهد دنیای اقتصاد - محمود احمدی‌نژاد قبل از سفر به نیجریه به منظور شرکت در اجلاس دی هشت روز سه‌شنبه در سفری یک روزه عازم باماکو پایتخت کشور مالی شد. رییس‌جمهور در این سفر با مقامات این کشور از جمله رییس‌جمهور و نخست‌وزیر و رییس سابق اتحادیه آفریقا دیدار و گفت‌و‌گو کرد. احمدی‌نژاد در این دیدارها بر لزوم گسترش روابط بین ملت‌ها و دولت‌های دو کشور تاکید و اعلام کرد که ایران آمادگی دارد در تمامی زمینه‌ها همکاری خود را با کشور مالی توسعه دهد. تعمیق روابط در زمینه صنعت، کشاورزی، سلامت و بهداشت نیز از دیگر موضوعاتی بود که مقام‌های دو کشور بر آن انگشت تاکید گذاشتند.

اما محمود ‌احمدی‌نژاد در مذاکرات مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و مالی که به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار شد، با بیان اینکه بین ایران و مالی، احساس همبستگی زیادی وجود دارد، گفت: دو ملت اشتراکات فرهنگی و انسانی فراوانی دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از ایسنا، محمود ‌احمدی‌نژاد با بیان اینکه در شرایط کنونی جهان، مسوولیت‌های بزرگی بر عهده دو کشور قرار دارد، اظهار کرد: اولین مسوولیت ما، ساختن کشورمان است که در این زمینه با کمک هم می‌توانیم اقدامات گسترده و مفیدی به نفع دو ملت انجام دهیم. اگر چه ملت ایران و مالی صدمات زیادی از ناحیه مستکبران متحمل شده‌اند، اما امروز با کمک یکدیگر می‌توانند، همه مشکلات و موانع را برطرف کنند.

رییس‌جمهور ماموریت دیگر دو کشور را همکاری در زمینه‌ موضوعات بین‌المللی خواند و گفت: باید با گسترش همکاری بین ملت‌های آزادیخواه و مستقل تلاش کنیم، عدالت و صلح در جهان حاکم شود.

احمدی‌نژاد در ادامه با تاکید بر افزایش سطح مناسبات و همکاری‌های دو کشور، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همکاری در تمامی زمینه‌ها را با کشور مالی گسترش دهد.

آمادوتومانی توره رییس‌جمهور مالی نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: امروز دو دولت ایران و مالی با عزم جدی به دنبال گسترش روابط دو جانبه و همکاری‌های سیاسی در عرصه‌های بین‌المللی هستند.

همچنین محمود احمدی‌نژاد و آمادو تومانی توره پس از پایان مذاکرات خصوصی با حضور در جمع خبرنگاران از اهتمام دو دولت برای ارتقای سطح مناسبات دو کشور با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود، خبر دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از ایسنا، رییس‌جمهور روابط دو کشور را برادرانه و صمیمی توصیف کرد و اظهار کرد: ایران و مالی باید به عنوان دو دولت و دو ملت برادر همه تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند که البته در این مسیر همکاری‌های آینده دو کشور با برنامه کامل و روشن در حال پیشرفت است.

رییس‌جمهور همکاری در زمینه انرژی، کشاورزی و بهداشت و درمان را از خط مشی آینده همکاری بین دو کشور برشمرد و ابراز امیدواری کرد با همت دو دولت و دو ملت تمام زمینه‌های همکاری فعال شود.

رییس‌جمهور مالی نیز با ابراز خوشحالی از حضور احمدی‌نژاد در کشورش با تاکید بر ضرورت افزایش سطح روابط همکاری دو کشور اظهار کرد: ‌مالی علاقه‌مند است روابط دوجانبه و همکاری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی را با جمهوری اسلامی ایران ارتقا دهد.

در ادامه این دیدارها، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور با نخست‌وزیر مالی نیز ملاقات کرد. وی در این دیدار با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور وجود دارد به موضوع کشاورزی اشاره کرد و گفت: کشاورزی در هر کشور جزو مهم‌ترین مسائل اقتصادی به شمار می‌آید و مالی ظرفیت خوبی برای توسعه بخش کشاورزی دارد و می‌تواند به یک صادر‌کننده بزرگ تبدیل شود.

رییس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است مناسبات خود را با کشور مالی در زمینه‌های مختلف گسترش دهد و آن را به نفع دو ملت و منطقه می‌داند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از فارس، نخست‌وزیر مالی نیز در این دیدار با اشاره به روابط رو به گسترش ایران و مالی گفت: دو کشور همکاری‌های فراوانی در زمینه صنعت، کشاورزی، سلامت و بهداشت دارند که امیدواریم این گونه روابط در تمامی زمینه‌ها افزایش یابد.

همچنین محمود احمدی‌نژاد در دیدار رییس سابق اتحادیه آفریقا و رییس‌جمهور سابق مالی اظهار کرد: قاره آفریقا فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی دارد و آفریقای متحد می‌تواند در عرصه‌های مختلف جهانی و منطقه‌ای بسیار تاثیر گذار باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس‌جمهور با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی اعتقادی و برادرانه است، گفت: آفریقا از ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی برای حضور و تاثیرگذاری در مناسبات جهانی برخوردار است و افزایش روابط ایران با قاره آفریقا می‌تواند نقش سازنده‌ای در برپایی مناسبات جدید جهانی داشته باشد.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اهداف ایران و مالی برای افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی اظهار کرد: امروز شاهد تحولات و پیشرفت‌های بزرگی در روابط دو کشور هستیم و جمهوری اسلامی ایران و مالی توانسته‌اند در زمینه‌های مختلف روابط و همکاری‌های خود را افزایش دهند.

رییس سابق اتحادیه آفریقا و رییس‌جمهور سابق مالی نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران کشوری بزرگ و قدرتمند است، گفت: مالی آینده خود را در پیشرفت ایران می‌داند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک روابط دو کشور در زمینه‌های گوناگون هر چه بیشتر گسترش یابد.

وی با اظهار خرسندی از گسترش روابط ایران با کشورهای آفریقایی در سال‌های گذشته تصریح کرد: آفریقا باید رابطه بدون واسطه‌ای را با ایران داشته باشد.

رییس سابق اتحادیه آفریقا افزود: کل قاره آفریقا باید با جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار مستحکمی داشته باشد تا با کمک یکدیگر مشکلات را برطرف کنند.

همچنین رییس‌جمهوری قرار است پس از یک روز اقامت در کشور مالی و تبادل نظر با مقام‌های این کشور درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و زمینه‌های مورد علاقه دو کشور، برای شرکت در اجلاس گروه دی‌هشت، عازم نیجریه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از ایرنا، احمدی‌نژاد در ابوجا پایتخت نیجریه در نشست دوره‌ای سران ۸ کشور اسلامی در حال توسعه شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

کشورهای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، نیجریه، ترکیه، بنگلادش، اندونزی، مصر و مالزی هشت کشور عضو گروه دی ۸ را تشکیل می‌دهند.

ارتقای همکاری در حوزه حمل‌ونقل، گردشگری، انرژی، ‌بانکداری، توسعه و ایجاد موسسات مالی مشترک، کارگران مهاجر، علوم و فن‌آوری، سرمایه‌گذاری بین اعضا و نقشه راه همکاری اقتصادی از جمله دستور کارهای اجلاس دی۸ است.