اعلام شرایط ایران برای مذاکره هسته‌ای در نامه جلیلی به اشتون

عکس‌ها: AFP در پاسخ جلیلی به نامه اشتون مطرح شد

شرایط رسمی ایران برای مذاکره

دنیای اقتصاد- سعید جلیلی‌، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی‌ایران به نامه کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ داد. جلیلی در پاسخ به درخواست رسمی‌مذاکره اشتون در نامه‌ای خطاب به وی نوشت‌: جمهوری اسلامی‌ایران حول بسته‌ای که برای موضوع گفت‌وگوها در اردیبهشت ماه ۸۷ پیشنهاد کرد‌، حاضر به گفت‌وگو است. مسوول خارجی اتحادیه اروپا ۲۴ خرداد ماه سال جاری برای دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان درخواست رسمی‌ارائه داده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلیلی در نامه خود به اشتون نوشته است: برای من جالب است که به‌رغم پیگیری‌های وزرای محترم خارجه برزیل و ترکیه و عدم آمادگی جنابعالی برای گفت‌وگو در سه ماه گذشته، درست یک روز پس از صدور قطعنامه در نامه‌ای خواهان گفت‌وگو شدید. جالب‌تر آنکه پس از ارسال نامه شما دولت آمریکا و اتحادیه اروپا اقدام‌های دیگری از نوع فشار را طرح نموده اند. ‌این رفتار در چارچوب راهبرد اعلامی‌شما «فشار و گفت‌وگو» قابل درک و البته غیر‌قابل پذیرش است. جامعه جهانی، گفت‌وگو در سایه فشار را دیکتاتوری و به دور از تمدن لازم برای گفت‌وگو می‌داند. انجام گفت‌وگو برای اعمال فشار و دشمنی با یک ملت، همچون گذشته حرکت در مسیری بن بست، پرهزینه و بی‌فایده خواهد بود. امروز شما بیش از هر زمان دیگر به جلب اعتماد ملت ما نیاز دارید. اقداماتی که نشان دهد راهبرد غلط دو مسیره را به کنار گذاشته و درصدد جبران خطاها هستید و می‌خواهید آن‌گونه که فرهنگ گفت‌وگو اقتضا دارد، عمل کنید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزوده است: جمهوری اسلامی ‌ایران در اردیبهشت ۸۷، بسته‌ای برای موضوع گفت‌وگوها پیشنهاد کرد و در گفت‌وگوهای ژنو ۱ در تیرماه ۸۷ و ژنو ۲ در مهرماه ۸۸ به صراحت اعلام کرد که حول بسته مزبور حاضر به گفت‌وگو است و‌ این موضوع در مصاحبه‌های مطبوعاتی پس از گفت‌وگوها نیز با حضور آقای سولانا به صراحت ابراز و در آخرین گفت‌وگوی تلفنی با آقای سولانا نیز مورد تاکید قرار گرفت. از‌ این رو هرگونه جهت‌گیری متفاوت، حرکتی ارتجاعی و غیر سازنده است که مورد پذیرش ملت‌ایران قرار نمی‌گیرد.

وی تصریح کرده است: درباره تقاضای شما برای گفت‌وگو در موضوع هسته‌ای، چنانکه در بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ‌ایران آمده است، جمهوری اسلامی ‌ایران آمادگی خود را برای گفت‌وگو و همکاری در زمینه خلع سلاح هسته‌ای، جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و نیز بررسی چگونگی همکاری برای استفاده همه اعضای NPT از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای اعلام کرده است.

جلیلی تاکید کرده است: بدون شک لازمه چنین گفت‌وگویی تعهد همه طرف‌های گفت‌وگو به اجرای NPT و اعلام موضوع صریح نسبت به رفتارهای خارج از‌این چارچوب، از جمله فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی است. بدیهی است، ‌این گفت‌وگو می‌تواند حرکتی در جهت تحقق شعار کنفرانس خلع سلاح تهران یعنی «سلاح هسته‌ای برای هیچ کس و انرژی هسته‌ای برای همه» باشد که مورد استقبال اکثریت قاطع دولت‌ها و ملت‌ها قرار گرفت. جلیلی درباره شرایط مذاکره ‌ایران و اروپا در نامه خود به اشتون تصریح کرده است: آنگاه که جهت گفت‌وگو روشن باشد، جمهوری اسلامی ‌ایران آمادگی دارد متکی به ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی‌، منطقه‌ای و بین‌المللی خود که شما به خوبی به آن آگاه هستید، در جهت تحقق همکاری‌های سازنده بین‌المللی برای رفع نگرانی‌های مشترک گفت‌وگو نماید.

در ادامه‌این نامه‌، سه سوال مطرح و پاسخ اشتون به‌این سوالات برای ادامه گفت‌وگوها ضروری شمرده شده است.

این سوالات عبارتند از: ۱ - هدف از گفت‌وگوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت‌ایران؟

۲ -‌ آیا به منطق گفت‌وگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت؟

۳‌ - برای روشن شدن مبانی مشترک گفت‌وگو‌، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی چیست؟

آنچنان که جلیلی نیز در نامه خود اشاره کرده است، درخواست رسمی ‌کاترین اشتون برای مذاکره با نماینده‌ ایران پس از امضای بیانیه تهران توسط وزیران خارجه‌ایران، برزیل و ترکیه (۲۶ اردیبهشت ۸۹) و صدور قطعنامه ۱۹۲۹ علیه ‌ایران (‌۱۹‌خرداد۸۹) صورت گرفته است. در همین حال، درخواست «از سرگیری مذاکرات هسته‌ای» شامگاه جمعه گذشته باردیگر از سوی گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) مطرح شد. طبق بیانیه‌ای ریاست رسمی اتحادیه اروپا‌، ۱+۵ «به دنبال پاسخ سریع دکتر سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته‌ای ایران به نامه کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیشنهاد از سرگیری سریع گفت‌وگوها را مطرح می‌سازد، ‌هستند.» گروه ۱+۵ در شرایطی از مقامات تهران درخواست کرده‌اند که به نامه کاترین اشتون «پاسخ سریع» ارائه کنند که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور دوشنبه هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده بود که برای تنبیه طرف‌های مقابل، مذاکرات تا پایان مرداد ماه به تعویق می‌افتد.احمدی‌نژاد گفته بود: چون بی‌اخلاقی کردند ما مذاکره را عقب می‌اندازیم. مذاکره پایان مردادماه و نیمه ماه مبارک رمضان به بعد است. این جریمه‌ای است برای این‌که به نظر می‌آید باید ادب شوند که رسم گفت‌وگو با ملت‌ها را یاد بگیرند.