دعوت از بانک‌های خارجی برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با ابلاغ‌ قانون ورود بانک‌های خارجی به کشور، این سازمان آماده است تا درخواست بانک‌های خارجی را بررسی و اجرایی کند. به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز علیشیری با بیان اینکه ‌با ابلاغ این قانون راه ورود بانک‌های خارجی به کشور باز شده است، افزود‌: سازمان سرمایه‌گذاری آماده است، درخواست بانک‌های خارجی به کشور را بررسی و در صورت احراز شرایط لازم، تحت قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی از آنها حمایت نماید. معاون وزیر اقتصاد یادآور شد‌: با الحاق تبصره ۵ به ماده ۵ قانون برنامه چهارم و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در تامین بانک مشترک ایرانی و خارجی سهم طرف خارجی از سقف‌های این ماده مستثنی شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس این قانون‌، دولت جمهوری اسلامی‌ایران تنها مجاز است با مشارکت خارجی اقدام به تاسیس بانک‌های توسعه ای نماید، افزود: براساس این ماده واحده‌، اشخاص حقوقی خارجی با حداقل پنجاه و یک درصد سهام ایرانی، ایرانی محسوب می‌شوند. علیشیری در خصوص مزایای ورود بانک‌های خارجی به کشور برای بنگاه‌های اقتصادی، اظهار داشت: ورود بانک‌های خارجی موجب افزایش کارآیی بانکداری داخلی می‌شود، رقابت را افزایش داده و با کاهش هزینه‌ها‌، سود را افزایش خواهد داد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: ورود بانک‌های خارجی در هر کشوری، دسترسی به بازار سرمایه‌های بین‌المللی را تسهیل خواهد کرد. وی افزود: بانک‌های خارجی با توجه به مازادی که در اختیار دارند و همچنین دسترسی آنها به بازارهای بین‌المللی، منابع اعتباری با ثباتی را برای بخش‌های تولیدی کشور‌، فراهم خواهند کرد. معاون وزیر اقتصاد از کلیه بانک‌های خارجی دعوت کرد برای تاسیس بانک‌، درخواست خود را برای رسیدگی در هیات سرمایه‌گذاری خارجی به این سازمان ارسال نمایند. وی همچنین از بانک مرکزی خواست تا مقررات اجرایی و نظارتی روان و شفاف حضور بانک‌های خارجی را تدارک و ابلاغ کنند. قانون ورود بانک‌های خارجی به کشور مشتمل بر ماده واحد در جلسه علنی چهارم خرداد ماه سال‌جاری در مجلس شورای اسلامی‌تصویب و سپس به تایید شورای نگهبان رسید.