دنیای اقتصاد- به‌گفته رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور، با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم سال جاری تغییرات اساسی در توزیع بنزین صورت گرفته و بنزین تک‌نرخی خواهد شد؛ وی در خصوص قیمت بنزین توزیعی در نیمه دوم امسال نیز تصریح کرد: بر اساس آخرین جلسه برگزار شده قیمت بنزین در نیمه دوم امسال کمی بیش از قیمت فوب خلیج فارس و با احتساب عوارض مالیات و هزینه‌های حمل و جابه‌جایی خواهد بود. رویانیان با بیان اینکه قیمت تمام شده گازوئیل نیز حدود ۵۰۰تومان است، خاطرنشان کرد که در وضعیت فعلی ۹۰درصد کالاها در کشور با گازوئیل جابه‌جا می‌شوند و با این شرایط باید تحلیل کرد که اگر قیمت آن پنج، شش برابر شود چه اتفاقی می‌افتد. رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت سوخت کشور خبر داد

بنزین پس از یارانه‌ها تک نرخی است

رویانیان: مصرف میانگین روزانه بنزین کشور در سال گذشته ۶۵ میلیون لیتر و گازوئیل ۴۵ میلیون لیتر بوده است

رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور از تدوین بسته سیاستی ـ حمایتی در راستای تحقق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در حوزه حمل‌ونقل خبر داد.

محمد رویانیان در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: برای تحقق اصلاح مدیریت، ساختار حمل‌ونقل کشور، جلوگیری از تورم و توسعه و بهینه‌سازی کامل حمل‌ونقل در ایران یکسری برنامه در قالب کوتاه، میان و دراز مدت تدوین کرده‌ایم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بخش دراز مدت باید به نقطه‌ای رسیده باشیم که متوسط مصرف سوخت خودرو به پنج لیتر در یکصد کیلومتر کاهش یابد، حال آنکه این رقم در حال حاضر به طور متوسط ۹/۸ لیتر است؛ بنابراین در صنعت خودروسازی باید تحولات اساسی رخ دهد.

رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با تاکید بر اینکه در بخش درون‌شهری (مترو) نیز باید پنج برابر ظرفیت موجود در سراسر کشور مسافران با مترو جابه‌جا شوند، افزود: بر اساس سیاستگذاری انجام شده در سال ۹۰ باید سهم جابه‌جایی مسافر در شهرها با سیستم‌ ریلی، اتوبوس و تاکسی به ترتیب ۴۰، ۱۰ و ۲۵ درصد باید باشد. رویانیان با بیان اینکه سالانه بدون احتساب یارانه‌های پرداختی، حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال سوخت مصرف می‌شود، عنوان کرد: سال گذشته به طور میانگین روزانه ۶۵ میلیون لیتر بنزین، بیش از ۴۵ میلیون لیتر گازوئیل و حدود ۱۰ میلیون مترمکعب گاز مایع مصرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که از مجموع یارانه‌های انرژی که در حال حاضر توسط دولت پرداخت می‌شود، بیش از ۴۲ درصد مربوط به حوزه حمل‌ونقل است.

رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور تصریح کرد: به‌تدریج طی یک دوره زمانی پنج ساله یارانه‌ پرداختی به سبد انرژی حذف شده و قیمت حامل‌ها واقعی خواهد شد که به طور مستمر در این حوزه پیامدهایی را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: به طور مثال هر لیتر بنزین یک هزار ریال و روزانه ۴۸ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای و ۱۶ میلیون لیتر بنزین آزاد به کل مصرف کنندگان اعم از اشخاص، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و نیروهای مسلح عرضه می‌شود.

رویانیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر

۶۰۰ هزار تاکسی، آژانس و مسافربر شخصی وجود دارد که کار جابه‌جایی مسافر را انجام می‌دهند، تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین و واقعی شدن آن آثاری را بر جای خواهد گذاشت که برای کنترل افزایش قیمت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

قیمت تمام شده گازوئیل؛ ۵۰۰ تومان

به گفته وی، همچنین در حال حاضر هر لیتر گازوئیل ۱۶۵ ریال عرضه می‌شود، در حالی که قیمت حمل و عرضه هر لیتر گازوئیل ۵۰۰ ریال و قیمت تمام شده تولید آن بیش از پنج هزار ریال است که علاوه بر این باید مالیات و عوارض را هم به این رقم افزود.

رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: با چنین شرایطی باید تحلیل کرد در وضعیتی که ۹۰ درصد کالاها در کشور با گازوئیل جابه‌جا می‌شوند و حدود ۵۰ هزار دستگاه اتوبوس درونشهری و برونشهری وجود دارد که از گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می‌کنند، اگر قیمت آن پنج و شش برابر شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد. وی با اشاره به حدود ۲۰ میلیون نفر سفر در روز در جاد‌ه‌ها به طول یکصد کیلومتر، اظهار کرد: ۶۰ میلیون نفر سفر در شهرها اتفاق می‌افتد که این با وسایل نقلیه شخصی و عمومی است. حال آن که بیش از ۵۰ درصد سفرها با وسایل نقلیه عمومی و کمتر از ۵۰ درصد آن چه در جاد‌ه‌ها و چه در شهرها با وسایل نقلیه شخصی صورت می‌گیرد. به گفته رویانیان، در بخش کالا نیز سالانه ۵۰۰ میلیون تن کالا جابه‌جا می‌شود که این میزان تنها مربوط به جاده‌ها است، بنابراین به نظر می‌رسد هدفمند کردن یارانه‌ها بهترین فرصت برای حل مشکلات و معضلات و از جمله مدیریت ناکارآمد حمل‌ونقل در کشور خواهد بود.

وی مهم‌ترین پیامد هدفمند کردن یارانه‌ها را اصلاح نظام مدیریتی، رفع چالش‌ها و هدر رفتن منابع و نابسامانی‌هایی دانست که در حوزه حمل‌ونقل طی ده‌ها سال بر سیستم‌ حمل‌ونقل سایه انداخته است.

وی در خصوص قیمت بنزین در نیمه دوم امسال گفت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تغییرات اساسی در توزیع بنزین صورت گرفته و بنزین تک نرخی خواهد شد.

رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در خصوص قیمت بنزین توزیعی در نیمه دوم امسال نیز تصریح کرد: بر اساس آخرین جلسه برگزار شده قیمت بنزین در نیمه دوم امسال کمی بیش از قیمت فوب خلیج فارس و با احتساب عوارض مالیات و هزینه‌های حمل و جابه‌جایی خواهد بود.