طرح 11 پیشنهاد ایران برای شکست حصر غزه توسط لاریجانی

رییس مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده بین‌المللی وفادار نیست، ۱۱ پیشنهاد عملی کشورمان برای حل مشکل محاصره غزه را در اجلاس اضطراری بین‌المجالس در دمشق ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری مهر‌، علی لاریجانی، رییس مجلس که برای شرکت در اجلاس اضطراری بین المجالس اسلامی‌عازم سوریه شده است، دیروز در سخنانی در این اجلاس با بیان اینکه دیگر نباید به صرف صدور یک بیانیه و چند سخنرانی اکتفا کنیم، ۱۱ پیشنهاد خود را به عنوان گام‌های عملی مطرح کرد.

وی گفت: کمیته سوم حقوق‌ بشر مجمع عمومی‌سازمان ملل کیفرخواست ریچارد گلدستون را بررسی کرده و باید پیگیری شود که شورای حقوق بشر در این موضوع نظر خود را اعلام کند و در این زمینه باید از ظرفیت حقوقدانان جهان اسلام بهره جست.

لاریجانی پیشنهاد داد: نهادهای پارلمانی عضو در اولین فرصت زمینه‌های قانونی قطع روابط سیاسی، تجاری‌، اقتصادی و فرهنگی با رژیم صهیونیستی را تصویب و به دولت‌های خویش ابلاغ کنند و دبیرخانه این اتحادیه موضوع را پیگیری و نتیجه آن را به اطلاع اعضا برساند. علاوه بر، این لاریجانی از نهادهای پارلمانی خواست با اقدام قانونمند خویش خواستار پافشاری دولت‌های کشورهای خود برای لغو عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شوند. در پیشنهاد دیگر لاریجانی آمده است لیست شرکت‌های تجاری و صنعتی رژیم صهیونیستی با هدف تحریم محاصره بازرگانی این رژیم میان پارلمان‌های عضو بین‌المجالس در هر شش ماه تبادل شود و در دستور کار اقدام قرار گیرد. رییس مجلس گفت: نهادهای پارلمانی بین‌المجالس اسلامی ‌با تصویب قانون داخلی دولت‌های خویش را متعهد به ممانعت تردد شناورهای رژیم صهینونیستی و پهلوگیری آنها در بنادر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی‌کنند. لاریجانی همچنین از پارلمان‌های کشورهای اسلامی‌خواست با مصوبه قانونی استفاده هواپیماهای رژیم صهیونیستی از فضای هوایی کشورهای خود را ممنوع کنند. پیشنهاد دهم جمهوری اسلامی ‌ایران اعزام کاروان جدید کمک‌رسانی به غزه از سوی پارلمان‌های کشورهای اسلامی‌است و برای تحقق این امر و استمرار آن لاریجانی درخواست کرد دبیرخانه اتحادیه بین‌المجالس اسلامی ‌کمک‌های پارلمان‌ها را سامان دهد. لاریجانی در پایان گفت: برای پیگیری مصوبات این نشست دبیرخانه باید موظف شود با نظارت سه نفر از روسای مجالس کشورهای اسلامی‌ که انتخاب می‌شوند، اقدامات را سامان داده و هزینه‌های لازم را تعیین نمایند و گزارش آن در نشست آتی ارائه شود.