گزارش روند توزیع بنزین در کشور

عکس‌ها: حمید جانی‌پور

وزیر نفت: توزیع بنزین در کشور عادی است

وزیر بازرگانی: تمهیدات لازم برای ماه رمضان پیش‌بینی شده است دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: اطمینان نسبت به توزیع عادی بنزین در کشور با وجود تحریم بنزین از سوی آمریکا‌، ذخیره کالاهای ضروری در انبارها‌، تامین سبد کالا برای ماه مبارک رمضان‌، عدم خاموشی در تابستان و کاهش ۳۰ درصدی معوقات بانکی گزارشی بود که چند تن از وزیران اقتصادی دولت دیروز پس از جلسه هیات وزیران در پاسخ به سوالات خبرنگاران ارائه کردند‌.

وزیرنفت: هیچ مشکلی برای تامین بنزین نداریم

مسعود میرکاظمی‌، وزیر نفت دیروز در حاشیه جلسه هیات وزیران در پاسخ به سوالی درخصوص تحریم ایران از جانب آمریکا درمورد بنزین گفت: هم اکنون هیچ مشکلی برای تامین بنزین چه در بازارهای بین‌المللی، چه از نظر قرارداد و چه از نظر ذخایر خوب موجود‌، نداریم و همان طور که قبلا اشاره شد ما امکان تولید بنزین را در واحدهای پتروشیمی‌خود نیز داریم.

وی افزود: هم اکنون واحدهای پتروشیمی‌کاملا آمادگی دارند تا بنزین با اکتان بالا یعنی ۹۸ تا ۱۰۰ را که همان بنزین سوپر است، تولید کنند. به گفته وی‌، از پایان امسال و در سال آینده پالایشگاه‌های تولیدکننده بنزین که هم اکنون در حال بهینه‌سازی هستند به بهره‌برداری می‌رسند. وی افزود: با بهره‌برداری از این پالایشگاه‌ها، هم کیفیت بنزین ارتقا یافته و هم میزان تولید افزایش می‌یابد به نحوی که از سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ به بعد جزو صادرکنندگان بنزین خواهیم بود. وزیر نفت گفت: با بهره‌برداری از این واحدها روزانه ۳۵ میلیون لیتر به تولید بنزین در کشور افزوده می‌شود. میرکاظمی ‌همچنین در پاسخ به سوالی درباره به فروش نرفتن نفت کشور اظهار داشت: نفت به فروش می‌رسد و مشکلی وجود ندارد. وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت بنزین در شش ماه دوم سال گفت: این بحث مربوط به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است؛ وقتی پولی به حساب مردم ریخته می‌شود قاعدتا باید در آزادسازی تامین شود. وزیر نفت درخصوص تاسیس بانک صنعت نفت گفت: این بانک خصوصی است و در حال رایزنی با بانک مرکزی در این باره هستیم. وی حداقل سرمایه تاسیس این بانک را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

برای بنزین تصمیم قطعی گرفته نشده

وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه یکی از معاونین شما چندی پیش اعلام کرده بود که بنزین ۴۵۰ تومانی بنزین نیمه آزاد است و هنوز آزاد سازی بنزین را انجام ندادیم. آیا مردم باید در انتظار بنزین ۹۰۰ تومانی باشند، گفت: در قانون مالیات بر ارزش افزوده، بنزین چه تولید داخل باشد و چه وارداتی، مالیاتی حدود ۳ درصد بر آن تعلق می‌گیرد که این قیمت تمام شده را بالا می‌برد، بنابراین یا باید به این بخش معافیت داده شود تا قیمت را بالا نبرد یا اینکه باید در محاسبات شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالایش و پخش محاسبات قیمت تمام شده طبق قانون بایستی در نظر گرفته شود. وی تاکید کرد: قیمت ۴۰۰ تومان اعلام شده برای بنزین با توجه به قانون جمهوری اسلامی ایران، قیمت نهایی نیست و ممکن است در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت متفاوتی برای بنزین اختصاص داده شود. هنوز برای بنزین تصمیم قطعی گرفته نشده است.

وزیر بازرگانی خبر داد سبد کالا برای ماه مبارک رمضان

وزیر بازرگانی نیز در حاشیه جلسه هیات وزیران با اشاره به نحوه‌ تنظیم بازار کالا در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم برای تامین مایحتاج مردم در ماه مبارک رمضان اندیشیده شده است. وی افزود: سبد کالایی برای ماه رمضان پیش‌بینی شده و افزون بر آن با سازمان تعاون روستایی هماهنگی‌های لازم برای عرضه‌ مستقیم و انبوه کالا در قالب نمایشگاه‌های مختلف انجام شده است.

مهدی غضنفری همچنین درباره خرید تضمینی گندم از کشاورزان گفت: برای خرید تضمینی گندم هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم، اما موفق شده‌ایم در بیش از ۱۰ جلسه مشترک با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی آنان را متقاعد کنیم تا برخی از وجوه خرید تضمینی گندم را به صورت نقد در اختیارمان قرار دهند تا به گندم‌کاران پرداخت کنیم. علاوه بر این، این معاونت پذیرفت که بخش دیگر را با تامین اعتبار به صورت تسهیلات در اختیار گندم‌کاران قرار دهد.

وی با اشاره به دست به کار شدن بخش خصوصی با اشاره به آغاز واردات گوشت قرمز از سوی بخش خصوصی گفت: همه‌ تلاش وزارت بازرگانی تامین گوشت قرمز از منابع داخلی بود که همچنان آن را پیگیری می‌کنیم، ولی به دلیل جبران نشدن نیاز بازار مصرف شهر تهران به گوشت قرمز، بخش خصوصی واردات را آغاز کرده است.

وزیر نیرو: قطع برق در برنامه تابستان نیست

مجید نامجو، وزیر نیرو درحاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه موضوع خاموشی و قطع برق در برنامه نیست و در صورتی که شرایط اضطراری مانند گرمای پیش‌بینی نشده

خرداد ماه ایجاد نشود، پیش‌بینی می‌شود که خاموشی نداشته باشیم. وزیر نیرو در عین حال با بیان اینکه در زمان حاضر استفاده بسیاری از کولرهای گازی که برخی از آنها برچسب انرژی ندارند به شبکه برق فشار می‌آورد، تاکید کرد این مسائل باعث می‌شود تا نتوانیم حوزه برق را مدیریت کنیم. به گفته وی صنعت برق تمام تلاش خود را کرده تا با اضافه کردن پست‌ها و نیروگاه‌های جدید نمره قابل قبولی را برای این بخش تنظیم کند و نیازهای مردم نیز مرتفع شود. نامجو تاکید کرد: اگر خاموشی به وجود می‌آید از جهت کمبود ظرفیت نیست و در مقطع خاصی این اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه در خصوص وضعیت آب کشور شرایط پر تنشی را می‌گذرانیم، ادامه داد: خوشبختانه همکاران من در سراسر کشور، آبی که در زمستان ذخیره شد را با دقت مراقبت می‌کنند تا بتوانیم آن را در اختیار کشاورزان قرار دهیم. وزیر نیرو درباره دلیل قطعی مکرر برق در تهران گفت: قطعی برق در نقاطی از تهران به دلیل کمبود انرژی نیست و ما به اندازه کافی انرژی داریم‌. وزیر نیرو درباره علت قطعی‌های مکرر برق در خوزستان نیز گفت: در حال حاضر این قطعی‌ها برطرف شده است‌، با توجه به سفری که من به خوزستان داشتم و پروژه‌هایی که افتتاح کردیم و وارد مدار شده‌اند، امیدواریم دیگر قطعی به آن شکل نداشته باشیم.

محصولی: اعلام شماره حساب متقاضیان ۶ استان دیگر از نیمه تیرماه

در همین حال وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز در حاشیه جلسه هیات وزیران اعلام کرد: شماره حساب متقاضیان دریافت یارانه نقدی از شش استان دیگر تا ۱۵ تیر به سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها اعلام می‌شود. محصولی افزود: این شش استان شامل استان‌های اصفهان، خراسان‌جنوبی، ‌‌آذربایجان غربی، ‌کرمانشاه، ‌گلستان و بوشهر است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص طرح پزشک خانواده گفت: این قرارداد روز سه‌شنبه منعقد و قرار شد از همین ماه در سه استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری اجرا شود. وزیر رفاه گفت: این طرح در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت اجرا می‌شود. محصولی ادامه داد: پس از پایان این کار پایلوت، آن را در کل کشور اجرا خواهیم کرد.

بقایی خبر داد: انتقال معاونت صنایع دستی به استان اصفهان

حمید بقایی معاون رییس‌‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه جلسه هیات‌دولت در جمع خبرنگاران از انتقال معاونت صنایع دستی در هفته آینده به استان اصفهان خبر داد و گفت: پیرو مصوبه دولت معاونت صنایع دستی به طور کامل هفته آینده به استان اصفهان منتقل خواهد شد. وی افزود: قرار است معاونت حفظ و احیای آثار فرهنگی و پژوهشی نیز به سه استان اصفهان، قزوین و فارس منتقل شوند.

خروج چک پول‌های ۵۰ هزار تومانی تا ۴ ماه آینده

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی معوقات بانکی طی دو تا سه ماه گذشته خبرداد و گفت: خروج چک پول‌های ۵۰ هزار تومانی از جامعه تا ۴ ماه آینده انجام می‌شود. وی افزود : طی دو تا سه ماه اخیر نه تنها بدهی‌های معوق بانکی افزایش نیافته است، بلکه با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نیز مواجه شده است. رییس کل بانک مرکزی همچنین از بخشودگی جرائم بانکی در صورت تسویه بدهی‌ها خبرداد و افزود: معوقات بانکی با تسهیلات پرداختی ارتباط دارند، به نحوی که اگر تسهیلات پرداختی بانکی بیشتر باشد، معوقات نیز به همان نسبت بیشتر خواهد بود و میزان معوقات بانک‌ها را باید نسبت به مصارف آنها سنجید. وی از خروج چک پول‌های ۵۰ هزار تومانی بانک مرکزی طی سه تا چهار ماه آینده از جامعه با توجه به انتشار اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی خبرداد و تصریح کرد: انتشار اسکناس ۱۰ هزار تومانی به معنای اضافه شدن پول در جامعه نیست، زیرا معادل اسکناس‌هایی که منتشر می‌شود، اسکناس‌های فرسوده نیز خارج می‌شود. بهمنی در مورد کاهش نرخ سود بانکی با توجه به کاهش نرخ تورم گفت: نرخ سود بانکی فعلی با توجه به نرخ منابع یعنی سپرده‌ها تعیین شده و در این خصوص یک تا دو ماه پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و مشخص شدن قیمت‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد. وی افزود: اگر پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت‌ها را شاهد باشیم، نرخ سود بانکی افزایش خواهد یافت در غیر‌این صورت نرخ سود بانکی کاهش می‌یابد.

وی نرخ سود سپرده‌های بانکی را سود علی‌الحساب عنوان کرد و افزود: در بانکداری اسلامی‌نرخ سود سپرده‌ها به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود، اما بانک‌ها باید نرخ سود واقعی را در پایان هر سال محاسبه کرده و به سپرده‌گذاران پرداخت نمایند. به نحوی‌ که سال گذشته یکی از بانک‌ها ۲/۵ درصد سود بیشتر به سپرده‌گذاران پرداخت کرد. به گفته بهمنی اگر قرار باشد نرخ سود بانکی مقطوع باشد، شرط بانکداری اسلامی ‌و بدون ربا محقق نمی‌شود. سود قطعی سپرده‌گذاران باید پس از نشست مجمع و تائید بانک مرکزی محاسبه شده و به آنها بازگردانده شود.

وی با تاکید بر اینکه نرخ تورم در تعیین نرخ سود بانکی بی‌تاثیر نیست، اظهار داشت: نرخ سود بانکی باید ۲ تا ۳ درصد بیشتر از نرخ تورم باشد و این موضوع را هر ساله در تعیین نرخ سود در نظر می‌گیریم. رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این روند بر افزایش انگیزه سپرده‌گذاران تاثیر‌گذار است، عنوان کرد: با افزایش نرخ تورم میزان سود سپرده‌ها نیز تغییر می‌کند، زیرا یکی از وظایف بانک مرکزی حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در پرداخت‌ها است.