جدال انجمن تصویرگری و مرکز هنرهای تجسمی ابهام دربرگزاری دوسالانه

رییس انجمن تصویرگران در حالی آمادگی این نهاد برای مشارکت در برگزاری دوسالانه را اعلام کرده که هشت سال از آخرین دوسالانه تصویرگری می‌گذرد و کشمکش‌های میان انجمن و ومرکز هنرهای تجسمی، برپایی آن را در ‌هاله‌ای از ابهام قرار داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، هشت سال از برگزاری آخرین دوسالانه تصویرگری می‌گذرد و با این وجود باز هم معلوم نیست، سرنوشت این رشته چه خواهد شد. دو سال قبل زمانی که محمود شالویی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی از برپایی قطعی دوسالانه در اسفند ۸۷ در شیراز خبر داد، بسیاری از علاقه‌مندان تصویرگری از اینکه بالاخره قرار است بعد از شش سال دوسالانه برگزار شود، خوشحال شدند.

اواخر آبان ۸۷ بود که بعد از نشست‌های مختلف میان هیات‌مدیره انجمن تصویرگران و مرکز هنرهای تجسمی، نحوه همکاری این دو نهاد مشخص و قرار شد انجمن از تجارب خود در برپایی بهتر ششمین دوسالانه تصویرگری استفاده کند. با این همه زمان برپایی به اردیبهشت ۸۸ موکول شد؛ اما در همان زمان بود که شایعاتی مبنی بر برگزار نشدن دوسالانه شنیده می‌شد.

مدت دو ماه از اسفند تا اردیبهشت آنهم با توجه به تعطیلات نوروز فرصتی نبود که برای برگزاری یک دوسالانه کافی باشد. چون مشخص نشدن دبیر، داوران و منتشر نشدن فراخوان عملا نشان از وقوع اقدامی در جهت آغاز به کار دوسالانه نداشت. فقط مسوولان اعلام می‌کردند که دوسالانه تصویرگری قرار است، اردیبهشت ۸۸ در شیراز برگزار شود. علی بوذری، سخنگوی سابق انجمن تصویرگران همان زمان به خبرگزاری مهر گفته بود: در دو ماه گذشته جلسات مختلف برای برنامه‌ریزی، تدوین فراخوان و تعیین دبیر دوسالانه برپا شده؛ اما هفته‌ها است شالویی دبیر دوسالانه را معرفی نمی‌کند. وی عنوان کرده بود: با توجه به تاخیرهای صورت گرفته ما بهترین زمان برگزاری دوسالانه تصویرگری را شهریور سال ۸۷ می‌دانیم. هر چند تصمیم‌گیری برای این موضوع بستگی به نظر شالویی دارد که رییس شورای سیاست‌گذاری است.

با وجود تاکید مرکز هنرهای تجسمی و انجمن تصویرگران برای برگزاری دوسالانه پیش آمدن چنین بحث‌هایی باعث شد تا دوسالانه تصویرگری در سال ۸۸ نیز برگزار نشود و ابهام در انجام این کار به امسال موکول شود. شالویی در نشست مطبوعاتی خود در سال ۸۹ که به منظور تشریح برنامه‌های یک ساله برپا شد، اعلام کرد: وظیفه پیگیری دوسالانه‌ها بر عهده غلامعلی طاهری، مشاور مرکز هنرهای تسجمی است. پس از آن طاهری به عنوان کسی که وظیفه پیگیری این دوسالانه را بر عهده داشت، مقصر اصلی برگزار نشدن دوسالانه تصویرگری را در سال ۸۸ خود انجمن تصویرگران دانسته بود: انجمنی‌ها خود دوسالانه را لغو کردند. حتی ما شیراز را به‌ عنوان مرکز برگزاری دوسالانه آماده کرده بودیم که تمام برنامه‌های ما را انجمن به هم ریخت.