خبرگزاری ایسنا گزارش داد: سران گروه هشت در پایان نشست دو روزه خود در کانادا با صدور بیانیه‌ای از تداوم غنی‌سازی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی کردند. به گزارش ایسنا به نقل از‌ خبرگزاری فرانسه‌، ‌سران گروه هشت شنبه شب با صدور بیانیه‌ای با تکرار ادعای آمریکا مبنی بر شفاف نبودن برنامه هسته‌ای ایران و نیت اعلام شده‌اش مبنی بر تداوم و بسط غنی‌سازی اورانیوم از جمله تا سطوح نزدیک به ۲۰ درصد، نسبت به این موضوع اعلام نگرانی کردند. سران هشت کشور ثروتمند جهان در این بیانیه افزودند: هدف ما ترغیب مقامات ایران به وارد شدن به گفت‌وگویی شفاف درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش است. آنها همچنین از تمامی تلاش‌ها برای محدود کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران استقبال کردند. در این بیانیه از ایران درخواست شده است قطعنامه‌های مربوطه را برای «احیای اعتماد بین‌المللی به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای» به اجرا درآورد. سران گروه هشت تاکید کردند: در حالی که حق ایران برای (داشتن) برنامه هسته‌ای غیر نظامی را به رسمیت می‌شناسیم، خاطرنشان می‌کنیم که این حق تعهداتی بین‌المللی را در پی دارد که همه کشورها از جمله ایران باید به آن پایبند باشند. کاخ سفید بلافاصله از این بیانیه استقبال و در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدامات آمریکا اراده جهان را برای پاسخگویی به چالش برنامه هسته‌ای ایران و قصور ایران در عمل به تعهداتش محکم‌تر کرده است.

انتقاد مدودف از تحریم‌های یک جانبه

بیانیه سران گروه هشت در شرایطی صادر شده است که دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه موضع کشورش در قبال ایران از جمله مخالفتش با تحریم‌های یک جانبه علیه جمهوری اسلامی را برای حاضران در نشست گروه هشت به تفصیل توضیح داد.

به گزارش ایسنا، آرکادی دورکویچ‌، دستیار مدودف روز شنبه به خبرنگاران روسی گفت: روسیه سعی کرد موضعش در قبال ایران را (‌برای شرکت کنندگان در نشست گروه هشت) روشن کند. شرکای گروه هشت موضع ما را پذیرفتند. وی افزود‌: روسیه «تلفیق تحریم‌ها علیه ایران، ناشی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل با دنبال کردن همزمان اقدامات دیپلماتیک با هدف مشارکت دادن تهران در گفت‌وگوی ملموس درباره برنامه هسته‌ای این کشور» را ضروری در نظر می‌گیرد. دورکویچ گفت: سران گروه هشت از این رویکرد حمایت می‌کنند.