تهران با ‌٩/٢٨ درصد دارای بیشترین آمار دستگیری قاچاقچیان است

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه بیشترین آمار دستگیری قاچاقچیان و موادفروشان با ۹/۲۸ درصد مربوط به تهران است، گفت: روزانه۳ تن مواد مخدر در کشور کشف می شود و ۵۱ درصد از افرادی که در رابطه با مواد مخدر در تهران دستگیر شده‌اند، از اتباع بیگانه هستند. به گزارش ایسنا، سرتیپ حسین ساجدی‌نیا دیروز در مراسم امحای چهار تن مواد مخدر در پایتخت با اشاره به اینکه بیش از ۸۲ درصد از کشفیات مواد مخدر توسط نیروی انتظامی و ۱۸ درصد از کشفیات توسط وزارت اطلاعات صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: میزان کشفیات مواد مخدر شیشه در کشور در سال ۸۷، ۱۷۸ کیلوگرم بوده که این میزان در سال گذشته به ۹۶۱ کیلوگرم رسیده است. به گفته وی بیشترین کشفیات مواد مخدر شیشه مربوط به استان‌های تهران، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و فارس است. فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: همچنین میزان کشفیات مواد مخدر کراک در سال گذشته نسبت به سال ۸۷، ۱۲۱ درصد افزایش یافته که بیشترین کشفیات در استان‌های خراسان جنوبی، یزد و کرمان بوده است و سهم استان تهران در این رابطه ۳/۱۹ درصد است. وی با اشاره به آمار دستگیری‌ها در سطح کشور اظهار کرد: میزان دستگیری‌های مربوط به مواد مخدر طی سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته که بحث فتنه در این رابطه بی‌تاثیر نبوده است. سردار ساجدی‌نیا ادامه داد: ۹۹ درصد دستگیری‌ها که در رابطه با مواد مخدر در کشور صورت می‌گیرد، از سوی نیروی انتظامی است و بیشترین آمار دستگیری قاچاقچیان و موادفروشان با ۹/۲۸ درصد مربوط به تهران است و خراسان جنوبی، خراسان رضوی و فارس در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. به گفته وی سهم دستگیری توزیع‌کنندگان مواد مخدر در تهران ۹/۳۰ درصد است که در این رابطه ۵۷ هزار و ۸۶۱ نفر طی سال گذشته در تهران دستگیر شدند.

آمار شهادت ماموران نیروی انتظامی

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از جمله مشکلات مربوط به مواد مخدر را اتباع بیگانه عنوان کرد و در این رابطه گفت: بیش از ۵۱ درصد از افرادی که در رابطه با مواد مخدر در تهران دستگیر شده‌اند، از اتباع بیگانه هستند که تعداد آنها یک‌هزار و ۴۸۰ نفر طی سال گذشته بوده است. وی با اشاره به اینکه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ آمادگی برخورد با اتباع بیگانه‌ای که اقدام به خرید و فروش و توزیع مواد مخدر می‌کنند را دارد، افزود: طی سال گذشته ۲۶۴ باند مواد مخدر در کشور متلاشی شد و یک‌هزار و ۷۱۷ مورد درگیری مسلحانه رخ داد که ۲۱۴ شرور در این رابطه کشته و ۳۸ نفر زخمی شدند. به گفته سردار ساجدی‌نیا در درگیری‌های پلیس با اشرار، ۳۴ نفر از ماموران نیروی انتظامی و چهار نفر از نیروهای بسیجی شهید و ۴۹ نفر نیز مجروح شدند.

تریاک، بیشترین نوع مواد مخدر وارداتی

وی ادامه داد: بیشترین نوع مواد مخدر که وارد کشور می‌شود، تریاک است. همچنین ورود مواد مخدر صنعتی رشد قابل توجهی داشته است و با توجه به گرایش افراد به این نوع مواد مخدر طرح قضایی برای مقابله با این مواد مخدر صنعتی تصویب شده است. فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه روزانه بالغ بر سه تن مواد مخدر در کشور کشف می‌شود، افزود: از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۰ سطح خالص زیر کشت خشخاش در افغانستان کاهش یافته و طبق گزارش‌ها این مزارع را آفت زده، البته بحث آفت مزارع افغانستان به صورت مافیایی است تا قیمت مواد مخدر بالا رود که این موضوع صورت گرفته و قیمت عمده فروش مواد مخدر در امسال از ۷۸ دلار به ۱۳۴ دلار در بازار رسیده است. به گزارش ایسنا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به رشد دو هزار و ۲۸۰ درصدی کشف و دستگیری‌ها در رابطه با مواد مخدر روانگردان در استان تهران افزود: از جمله اقدامات فرماندهی تهران بزرگ پاکسازی نقاط آلوده است.