اعتراض نمایندگان به تصمیم کنگره آمریکا

تولید ضربتی بنزین در دستور کار

دنیای اقتصاد - محمد رویانیان، رییس ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت سوخت کشور طی گفت‌و‌گویی به تشریح نحوه توزیع بنزین پس از اجرای قانون یارانه‌ها پرداخت و گفت پس از اجرای قانون یارانه‌ها بنزین تک‌نرخی می‌شود؛ اگرچه سخنگوی طرح تحول اقتصادی نیز گفته که حذف سهمیه‌بندی پس‌از قانون یارانه‌ها قطعی نیست. وی در عین حال توزیع بنزین با قیمت ۸۰۰ یا ۹۰۰ تومان را شایعه اعلام کرد و گفت: قیمت بنزین در نیمه دوم سال کمی بیش از فوب خلیج فارس خواهد بود. رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت سوخت کشور تشریح کرد

نحوه توزیع بنزین پس از قانون یارانه‌ها

توزیع بنزین ۸۰۰ تومانی کذب است

کارت‌های سوخت، کارت‌ انرژی می‌شوند

رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در آستانه سومین سالگرد سهمیه‌بندی بنزین، با تاکید بر اینکه با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم امسال کارت سوخت خودروها تبدیل به کارت انرژی می‌شود، در خصوص قیمت بنزین گفت: توزیع بنزین ۸۰۰ یا ۹۰۰ تومانی در نیمه دوم امسال تکذیب می‌شود و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، قیمت بنزین در نیمه دوم امسال کمی بیش از فوب خلیج فارس خواهد بود.

سردار محمد رویانیان روز شنبه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه شش تیرماه سالگرد سهمیه‌بندی بنزین در کشور است، گفت: در حالی که پیش از سال ۸۶ مصرف بنزین روزانه در کشور ۷۵ میلیون لیتر بوده است، افزود: این در حالی است که با گذشت سه سال از این تاریخ و ورود حدود چهار میلیون دستگاه خودرو و دو میلیون دستگاه موتورسیکلت به کشور، مصرف روزانه بنزین هم‌اکنون به ۶۲ میلیون لیتر کاهش یافته است. این در حالی است که حتی در هفته آخر خردادماه، مصرف بنزین روزانه به ۵۸ میلیون لیتر رسید.

وی با اشاره به کاهش ۱۳ تا ۱۵ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین در کشور با اجرای نظام سهمیه‌بندی، اظهار کرد: با روند گذشته باید مصرف بنزین هم‌اکنون به ۹۵ میلیون لیتر می‌رسید، اما با طرح سهمیه‌بندی روزانه از مصرف حدود ۳۰ میلیون لیتر بنزین اضافه در کشور کاسته شد. وی کاهش این میزان مصرف بنزین در کشور را فقط با اراده مردم ممکن دانست و افزود: آمارها نشان می‌دهد از سال ۵۵ تا ۷۵ یعنی ظرف بیست سال، مصرف سوخت معادل نفت در کشور از ۴۵۰ هزار بشکه به ۵/۴ میلیون بشکه رسید؛ یعنی حدود ۱۰ برابر شد، این در حالی است که کل مصرف جهان در سال ۵۵ ، ۱۳۰ میلیون بشکه بود که در سال ۷۵ به ۲۵۰ میلیون بشکه افزایش یافت؛ یعنی در این مدت مصرف سوخت در جهان کمتر از دو برابر شده است.

سردار رویانیان در خصوص مصرف گازوئیل در کشور گفت: مصرف گازوئیل در بخش حمل‌ونقل با اجرای نظام سهمیه‌بندی بنزین حداقل ۵ میلیون لیتر کاهش یافت.

وی افزود: هر چند این سهمیه‌بندی شاید کمی باعث نگرانی در برخی مقاطع و انتقادات شد، ولی مدیریت حیاتی کشور و در راستای شکستن اسراف و مصرف بی رویه انرژی در کشور بسیار موثر بوده است.

با اجرای طرح هدفمندی بنزین تک نرخی می‌شود

رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در خصوص تکلیف کارت‌های سوخت در نیمه دوم امسال با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، کارت‌های سوخت تبدیل به کارت‌های انرژی خواهند شد که این امر می‌تواند یکی از بسترهای مهم عرضه انواع سوخت و دریافت و پرداخت‌های الکترونیکی در این بخش شود؛ بنابراین کارت‌های سوخت به هیچ عنوان از سیستم حذف نخواهد شد.

وی در خصوص قیمت سوخت در نیمه دوم امسال گفت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، تغییرات اساسی در توزیع بنزین صورت گرفته و بنزین تک نرخی خواهد شد.

وی به نظر سنجی انجام شده از مالکان خودروهای شخصی در خصوص آزادسازی قیمت بنزین به ایسنا، گفت: شرکت کنندگان در این نظرسنجی با آزادسازی قیمت بنزین موافق بودند، اما خواستار افزایش منطقی قیمت‌ها بوده‌اند.

بنزین باقیمانده در کارت مردم با همان نرخ ۱۰۰ تومان عرضه می‌شود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اعداد و ارقام اعلامی در زمینه قیمت بنزین توزیعی در نیمه دوم امسال گفت: بنزین ۸۰۰ یا ۹۰۰ تومانی تکذیب می‌شود و بر اساس آخرین جلسه برگزار شده، قیمت بنزین در نیمه دوم امسال کمی بیش از قیمت فوب خلیج فارس و با احتساب عوارض مالیات و هزینه‌های حمل و جابه‌جایی خواهد بود.

وی در عین حال به مالکانی که در کارت‌های سوخت خود شارژ بنزین دارند نیز اظهار کرد: در نیمه دوم امسال شارژ بنزین در کارت‌ها باقی می‌ماند و بنزین باقیمانده در کارت مردم با همان نرخ ۱۰۰ تومان عرضه می‌شود و در کنار آن نیز بنزین آزاد نیز عرضه خواهد شد.

وی تاکید کرد: پس از اتمام شارژهای ذخیره شده در کارت‌های بنزین، سوخت به صورت تک‌نرخی عرضه خواهد شد.

تنها تاکسی‌ها و وانت بارهایی که در بخش حمل‌ونقل عمومی هستند بنزین یارانه‌ای می‌گیرند

رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در خاتمه در خصوص حمل‌ونقل عمومی نیز گفت: سیاست ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت حمایت یارانه‌ای در بخش حمل‌ونقل عمومی است، به شکلی که در بخش تاکسی و وانت بار تنها آن دسته از تاکسی‌ها و وانت‌بارهایی که در بخش حمل‌ونقل عمومی خدمت‌رسانی می‌کنند، بنزین یارانه‌ای دریافت خواهند کرد و سایر تاکسی‌ها و وانت‌بارها مورد حمایت یارانه‌ای دولت قرار نخواهند گرفت.

در تولید بنزین و گازوئیل خودکفا هستیم

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور همچنین اعلام کرد: در تولید سوخت مورد نیاز کشور در زمینه بنزین و گازوئیل خودکفا هستیم و توان آن را داریم تا نیازهای کشور را برآورده سازیم.

«محمد رویانیان» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اکنون میزان گازوئیل مصرفی کشور به طور روزانه کمتر از ۱۰۰ میلیون لیتر است که به همین میزان نیز تولید می‌شود.

وی گفت: میزان مصرف بنزین نیز با سهمیه تعیین شده اعم از خودروهای شخصی و دولتی ۴۵ میلیون لیتر در روز است که تولیدمان در این نوع سوخت نیز ۵۵ میلیون لیتر است.

به گفته رویانیان، با سهمیه‌بندی بنزین قادر به صرفه‌جویی ۳۵ تا ۳۷ درصدی سوخت بنزین و گازوئیل به طور روزانه در کشور شده‌ایم که این امر تنها با یاری مردم فهیم و با اراده ایران ممکن بود.

وی با اشاره به افزایش شش میلیونی خودرو و موتورسیکلت به ناوگان حمل‌ونقل در سه سال گذشته نیز افزود: ‌اگر سهمیه‌بندی بنزین انجام نمی‌شد، میزان مصرف سوخت بنزین در کشور به ۹۵ میلیون لیتر در روز می‌رسید. رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور اعلام کرد: در آخرین روزهای خردادماه مصرف بنزین افزایش نشان می‌دهد، به گونه‌ای که میزان مصرف بنزین به ۵۸ میلیون لیتر در روز رسید که این امر در کشور کم‌سابقه بوده است.

قراردادهای ما برای تامین بنزین از کشورهای مختلف همچنان پابرجا است

رویانیان در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص تلاش برخی کشورهای بیگانه برای تحریم بنزین و سوخت گفت: این کشورها با این نوع تحریم‌ها راه به جایی نخواهند برد و قراردادهای ما برای تامین بنزین از کشورهای مختلف همچنان پابرجا است.

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مدیریت سوخت همچنین اظهارات ابهام برانگیز برخی افراد در مورد سهمیه شش ماهه دوم سال ۸۹ سوخت بنزین را رد کرد و گفت: تصمیم‌گیری در مورد ادامه روند سهمیه‌بندی بنزین بر عهده دولت با رعایت حال مردم خواهد بود.