احتمال استثنا شدن برخی بخش‌های اقتصادی در سال اول قانون یارانه‌ها

معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: مناطق محروم شامل روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر نسبت به سایر مناطق یارانه بیشتری دریافت می‌کنند. محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس‌، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد برخی از بخش‌های اقتصادی در سال اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها استثنا شوند؟ گفت: احتمال دارد درباره بخش‌هایی در سال اول ملاحظاتی وجود داشته باشد و دولت این مباحث را مدیریت می‌کند.

وی تاکید کرد: ممکن است دولت و بخش‌هایی از اقتصاد مانند صنعت و تولید ملاحظاتی داشته باشند؛ کما اینکه در برخی بخش‌ها قیمت‌های ترجیحی وجود خواهد داشت و برای دهک‌های مصرفی پایین‌تر قیمت ترجیحی در برق، گاز و آب اعمال خواهد شد. معاون پارلمانی رییس‌‌جمهور ادامه داد: قیمت ترجیحی یعنی اینکه یک الگوی مصرف اعلام می‌شود و گفته می‌شود هر کس تا این مقدار مصرف برق،‌ آب و گاز داشته باشد باید قیمت‌های نازل‌تر پرداخت ‌کند که این خود گامی برای کاهش مصرف در خانوار و صنعت خواهد بود و کسانی که بیش از الگوی تعریف شده مصرف کنند باید قیمت بیشتری نیز بپردازند.

میرتاج‌الدینی در پاسخ به این پرسش که اگر یارانه نقدی به همه افراد یکسان داده نشود، بر اساس چه معیاری به عده‌ای از اقشار محروم و چه مقدار بیشتر پرداخت خواهد شد، گفت: مناطق محروم شامل روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر هستند و در دولت مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مشخص شده است.

وی در مورد زمان اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار گفت: این به تدریج انجام خواهد شد، اما زمان اصلاح اطلاعات اقتصاد خانوار از زمان اجرای یارانه‌ها جدا شده، لذا از این جهت مشکلی وجود ندارد و هر زمان می‌توانند اصلاح اطلاعات اقتصادی انجام دهند.

معاون پارلمانی رییس‌‌جمهور در مورد ایراد دوباره شورای نگهبان به اساسنامه سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: نظر شورای نگهبان بالاخره فصل‌الخطاب است و طبق بیان آن شورا اساسنامه اصلاح خواهد شد.

وی افزود: اساسنامه سازمان هدفمندی دوباره به دولت برگردانده می‌شود و اصلاح می‌کنیم.

میرتاج‌الدینی در مورد اینکه تا چند بار این برگشت و اصلاح می‌تواند انجام ‌شود،گفت: محدودیت از نظر تعداد دفعات و زمان وجود ندارد. قانون باید مراحل خود را طی کند و نظر شورای نگهبان کاملا تامین شود.