روند استیضاح شهردار انتخابی کمی سخت‌تر می‌شود

عضو کمیسیون عمران مجلس که مطرح‌کننده طرح جدید انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم است، گفت: هدف اصلی این طرح این است که «آدم‌های بزرگ و کاردان» اقتدار لازم را در مدیریتشان داشته باشند. مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار می‌دارد: من طراح اصلی موضوع «انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم» هستم. ما به دنبال این هستیم که اختیارات شهرداران با توجه به مسوولیت‌های وسیع و فراوانی که دارند، افزایش یابد. ۶۵ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند و اداره این مجموعه بزرگ به مدیران و افرادی با اختیارات بیشتر برای تصمیم گیری‌های مستقل تر نیاز دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به اینکه «آیا با طرح شما اختیارات شوراهای شهر کاهش نمی‌یابد و کارکرد نظارتی آنها زیر سوال نمی‌رود؟» می‌گوید: وظیفه شورا سیاست‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای این سیاست‌گذاری‌ها است؛ اما برخی چالش‌ها در درون خود شوراها موجب شده که متوسط عمر مدیریتی شهرداران برخی شهرها کاهش یابد. به طور مثال متوسط عمر مدیریتی سه شهردار اخیر کرج تقریبا یک سال بوده است.

وی همچنین در جواب به این سوال که «به هر حال اعضای شورا منتخب مردم هستند و وقتی طرح شما اختیارات نمایندگان مردم در شورا را برای سوال از شهردار محدود می‌کند، چه تضمینی وجود دارد که شهردار در آینده به مردم پاسخگو باشد؟ و به «کدام مردم پاسخگو خواهد بود؟» می‌گوید: این طور نیست که شورا هیچ اختیاراتی برای سوال از شهردار نداشته باشد، بلکه روند استیضاح کمی ‌طولانی‌تر و سخت‌تر می‌شود.

به این معنا که استیضاح شهردار باید پس از پیشنهاد از سوی شورای شهر، توسط شورای حل اختلاف تایید شود که اعضای شورای حل اختلاف نیز عبارتند از: نمایندگان شوراها، بالاترین مقام اجرایی استان و دو نماینده مجلس.