تحریم‌های جدید اروپا و آمریکا واکنش برخی مقامات ایران را به دنبال داشت. در این زمینه وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ‌هرچند کشورهای صادرکننده قطعنامه تلاش دارند با ترفندهایی چون تحریم، برتری‌های اقتصادی ایران را کمرنگ جلوه دهند، اما با توجه به مزیت‌های بالای اقتصاد کشورمان، ‌تجارت با ما در سخت‌ترین شرایط به نفع دیگر کشورها است. شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ایران جزو خوش‌حساب‌ترین کشورها در پرداخت بدهی‌های خود است و تاکنون از پرداخت یک دلار هم استنکاف نکرده است. وی تحریم ایران و صدور قطعنامه‌های جدید را ناشی از نگرانی از پیشرفت آینده کشورمان دانست و گفت: ‌آنها با تحریم ایران به‌دنبال ایجاد مانع در پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، علمی و صنعتی هستند تا از این طریق از دستیابی ایران به بزرگترین منبع تولید،‌ ثروت و رفاه که همان گسترش فناوری است، مانع شوند.

معاون وزیر اقتصاد: تحریم‌ها موضوع جدیدی را در برنمی‌گیرند

همچنین معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه ایران در قالب قطعنامه چهارم را در برگیرنده موضوعات جدیدی ندانست و تاکید کرد:‌ کشور ما به این نوع تحریم‌ها عادت دارد.

به گزارش ایسنا، اصغر ابوالحسنی هستیانی با اشاره به تحریم‌های جدید شورای امنیت و اروپا اظهار کرد:‌ ما به این‌گونه تحریم‌ها عادت داریم؛ چون جدید نیستند و دارای سابقه ۳۰ ساله است و آمادگی داریم که با آنها کنار بیاییم تحریم به ضرر تحریم‌کنندگان است. وی درباره موضوعات جدیدی که در قطعنامه جدید شورای امنیت مطرح شده است، گفت: هر چهار قطعنامه‌ای که علیه ایران صادر شده دارای یک شاکله اصلی بوده است و خیلی با هم تفاوتی ندارند؛ گرچه قصد خباثت‌هایی دارند، اما موضوع خاص جدیدی در این قطعنامه مطرح نشده است. به گفته او این موارد در مورد بیمه‌ها هم مطرح است.

آهنی: شرکت‌های اروپایی از تحریم متضرر می‌شوند

از سوی دیگر علی آهنی، معاون اروپای وزیرخارجه با اشاره به تلاش برخی کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم‌های فراقطعنامه‌ای علیه کشورمان گفت: سیاست‌های تحریمی علیه ایران کمکی به حل مساله نمی‌کند و از این مساله شرکت‌های اروپایی متضرر خواهند شد.

آهنی در دیدار با معاون وزیر خارجه آلمان در برلین افزود: پیگیری همزمان سیاست فشار و مذاکره، رویکردی فریبکارانه و بی‌نتیجه بوده و نشانگرعدم صداقت طرف مقابل است.

وی با فراخواندن کشورهای اروپایی به کنار گذاشتن رویکرد تقابل تاکید کرد: پیگیری سیاست تحریم از سوی اتحادیه اروپایی با پاسخ و واکنش مناسب و قاطع ایران روبه‌رو خواهد شد.

آهنی در این دیدار که درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو شد، با اشاره به تصویب قطعنامه اخیر ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل، یکی از اهداف بانیان این قطعنامه را ضربه زدن به بیانیه تهران ذکر کرد و گفت: قطعنامه با هدف آسیب زدن به رویکرد تعاملی صادر شده است.