سلطانیه: یک ثانیه هم غنی‌سازی را متوقف نمی‌کنیم

علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: واکنش ما به قطعنامه اخیر با پاسخ‌های قبلی ما به قطعنامه‌های پیشین یکسان است، فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنان ادامه خواهد یافت ما حتی برای یک ثانیه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهیم کرد. به گزارش ایسنا، سلطانیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ترند آذربایجان گفت: در حال حاضر تهران پاسخی برای قطعنامه‌ جدید شورای امنیت سازمان ملل فراهم می‌کند؛ به هر حال ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد. قطعنامه زمانی به رای گیری گذاشته می‌شود که صبح همان روز گروه وین به بیانیه مشترک ایران، برزیل و ترکیه پاسخ می‌دهند.

نماینده‌ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در حالی که از یک سو پاسخ گروه وین را دریافت می‌کنیم، از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل به دنبال گفت‌وگو برای اعمال قطعنامه‌ای علیه ما است. ما نسبت به تصویب این قطعنامه در تعجب هستیم که این موضوع بار دیگر نشان می‌دهد که مواضع کشورهای غربی درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران غیرمنطقی است.

سلطانیه ادامه داد: ایران به دلیل بی‌اعتمادی به کشورهای غربی، خود به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر توسط روسیه اضافه کرد: البته برخی مشکلات تکنیکی در ساخت این نیروگاه وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد، اما باور این موضوع دشوار است که این مشکلات باعث شود این تاسیسات در طول این ۱۵ سال به پایان نرسد، در حالی که باید این نیروگاه در مدت پنج سال ساخته ‌شود. پس از رای مثبت روسیه به تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، ما به این نتیجه رسیده‌ایم، تاخیر روسیه در راه‌اندازی این نیروگاه به دلایل سیاسی مربوط می‌شود. سلطانیه با اشاره به بی‌علاقگی یا بی‌توجهی غرب به تامین سوخت برای رآکتور تحقیقاتی ایران اضافه کرد: ۲۰ سال پیش، ایران درخواست خود را برای تامین سوخت ۲۰ درصد برای رآکتور تحقیقاتی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرد، اما هیچ یک از کشورهای غربی تمایلی به این موضوع نشان ندادند که سرانجام توافقی در این باره با آرژانتین انجام گرفت، اکنون نیز چنین درخواستی را اعلام کردیم، اما دوباره غرب درخواست ما را رد کرد. این رآکتور رادیو ایزوتوپ تولید می‌کند که اگر غرب این درخواست تامین سوخت را رد کند، در این صورت ایران خود به تامین سوخت مبادرت می‌ورزد.

وی ادامه داد: هیچ‌گونه بیانیه‌ بین‌المللی وجود ندارد که میزان غنی‌سازی اورانیوم را محدود کند، ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده ان.پی.تی است و حق غنی‌سازی اورانیوم به هر میزانی که بخواهد را دارد.